Gammal hoj vill ha mer effekt....!

ASterner

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2006
Ort
Täby
Hoj
R1
Tjena alla.

Jag har en liten fråga: Äger en R1-99 som jag e helnöjd med men som nu börjar bli till åren. Jag vill ha mer effekt i maskinen till vettiga pengar(Dynojet sitter monterat) har kollat lite på turbo men svårt att hitta till bra pengar( Helst beggat) Vad finns för alternativ?? Tacksam för bra idèer.
/ Anders
 
ta bort dynojetten :)
Då går den nog bättre, ialla fall på sikt.
 
Lura dig själv o dreva ner ett kugg fram ? Det absolut billigaste sättet att trimma...:tummenupp
 
Den "enklaste" effekten skulle jag påstå är att du köper ett begagnat helsystem. Sen kan du ju komplettera med KN-filter och en bänkkörning.
Då hamnar du iaf inom vettiga gränser för utgifter.
 
ASterner skrev:
2645577 Tjena alla.

Jag har en liten fråga: Äger en R1-99 som jag e helnöjd med men som nu börjar bli till åren. Jag vill ha mer effekt i maskinen till vettiga pengar(Dynojet sitter monterat) har kollat lite på turbo men svårt att hitta till bra pengar( Helst beggat) Vad finns för alternativ?? Tacksam för bra idèer.
/ Anders

Det finns inga alternativ... Turbo och där med basta !
 
hehe,ja jävlar ... "gammal hoj" de va de värsta ... :D


Hursomhaver är de bästa att göra att se till så att allt står rätt till.
Riv ner motorn och renovera det som behövs och även saker som kan komma att slitas ut.

Nya ramlager, balansera vev byt stake om nödvändigt, i med nya kolvar. Mät ventilerna och schimsa om nödvändigt. Riv ner förgasaren och gör rent, läs av tändstiften och bestycka om. mycket effekt tappar man faktiskt på just detta, dålig bestyckning,
Sota ur grenrör och i med nytt dämparull i ljuddämparn + nytt luftfilter.

En liter maskin ska aldrig kännas slö. Och man tappar MYCKET effekt-känsla av en skabbig hoj eller överigt dåligt skick. det är mitt hetaste tips innan du slänger iväg tusenlappar på turbo och dylikt.

Ett annat hett tips är att ha fräscha dämpare, såväl gaffeln som bakstöten ska va hård o fin för att få ner någorlunda effekt i marken och kunna åka snabbt, mjuka svampiga stötdämpare får en hoj att framstå många år äldre än vad den egentligen är.
 
SkaD skrev:
2645725
Hursomhaver är de bästa att göra att se till så att allt står rätt till.
Riv ner motorn och renovera det som behövs och även saker som kan komma att slitas ut.
Är motorn ändå itu är det ju guldläge för att porta toppen. Vet inte hur någon fartglad kan missa att göra det. :tummenupp
 
SkaD skrev:
2645725 hehe,ja jävlar ... "gammal hoj" de va de värsta ... :D


Hursomhaver är de bästa att göra att se till så att allt står rätt till.
Riv ner motorn och renovera det som behövs och även saker som kan komma att slitas ut.

Nya ramlager, balansera vev byt stake om nödvändigt, i med nya kolvar. Mät ventilerna och schimsa om nödvändigt. Riv ner förgasaren och gör rent, läs av tändstiften och bestycka om. mycket effekt tappar man faktiskt på just detta, dålig bestyckning,
Sota ur grenrör och i med nytt dämparull i ljuddämparn + nytt luftfilter.

En liter maskin ska aldrig kännas slö. Och man tappar MYCKET effekt-känsla av en skabbig hoj eller överigt dåligt skick. det är mitt hetaste tips innan du slänger iväg tusenlappar på turbo och dylikt.

Ett annat hett tips är att ha fräscha dämpare, såväl gaffeln som bakstöten ska va hård o fin för att få ner någorlunda effekt i marken och kunna åka snabbt, mjuka svampiga stötdämpare får en hoj att framstå många år äldre än vad den egentligen är.

Låter väldigt dyrt! Då är det väl kanske bättre/billigare att sälja knarren och köpa en nyare ..
 
droppa en kugge fram, lär fortfarande göra 275 km/h , men med ett överjävligt ax upp dit !
 
Flummo skrev:
2646148 Är motorn ändå itu är det ju guldläge för att porta toppen. Vet inte hur någon fartglad kan missa att göra det. :tummenupp


Ja de har du väldigt rätt i, Fram med dremmeln och i med slipstift och gå lös på toppen :D

enchanter skrev:
2646438 Låter väldigt dyrt! Då är det väl kanske bättre/billigare att sälja knarren och köpa en nyare ..


Inte nödvändigtvis; ramlager 100kr st, shimsa ventiler 40-50kr st, luftfilter 100kr, bestycka förgasaren , munstycke ca 80kr st. + rengöring (gratis ) . ljuddämparull 200kr och en påse räcker väl åtminstone till 3 byten.
porta toppen, gratis.

de som kan komma att bli dyrt är byta kolvar 1000kr st och vevstakar 1500kr st. Men det är ju som sagt bara nödvändigt om det verkligen behövs :pannkyss
 
Last edited:
Det är ju så att hojen går riktigt bra, den e nedkuggad 1 snäpp fram. Accar grymt bra och gör ändå 299km/h mätarfart och fortsätter varva men tyvärr :D inte 300 på mätaren. Men det vore ju kul med mer krut. Jag kan inte påstå att jag e särskilt vass när det gäller kurviga vägar, har en gång kvaddat en gång pg a just en dold kurva så jag vet att det även kan hända mig. Har en enorm respekt för kurvor i övrigt. Det jag menarär att jag inte kan bemästra cykeln som den e idag fullt ut men det är alltid kul att ha mer effekt.

/Anders
 
ASterner skrev:
2649006 Det är ju så att hojen går riktigt bra, den e nedkuggad 1 snäpp fram. Accar grymt bra och gör ändå 299km/h mätarfart och fortsätter varva men tyvärr :D inte 300 på mätaren. Men det vore ju kul med mer krut. Jag kan inte påstå att jag e särskilt vass när det gäller kurviga vägar, har en gång kvaddat en gång pg a just en dold kurva så jag vet att det även kan hända mig. Har en enorm respekt för kurvor i övrigt. Det jag menarär att jag inte kan bemästra cykeln som den e idag fullt ut men det är alltid kul att ha mer effekt.

/Anders
No offence...men du kanske skulle lära dig att ta kurvor, och använda det som hojen är byggd för? Varenda fucko kan gasa helvete rakt fram, men åka fort på landsväg? -näää. Sanna glädjen finner man då man behärskar kurvor, och det som r-hojar är gjorda för...och ännu mer, ju skräpigare hoj man har, i symbios med alla nyare r-hojar man åker ifrån.

Moment of lust all times, var i somras.. då man mötte ett mc potatisgäng på bulten i slutet neråt rosenhill, åkte till t-korset iaf, vände (nej nu jävlar måste jag bevisa något), tog sedan en efter en med polerad ram påvägen tillbaks, de flesta med 5 år nyare hojar och massor mer effekt, och fina grejjer. Det hade varit mer än kul som det var, men nu åkte jag med skjuts, och sub5 min..... Visst, brassa helvete med turbohoj rakt fram i all ära, men alla kan det..då är det inte lika kul i min mening,.
 
IronMike skrev:
2650061
Moment of lust all times, var i somras.. då man mötte ett mc potatisgäng på bulten i slutet neråt rosenhill, åkte till t-korset iaf, vände (nej nu jävlar måste jag bevisa något), tog sedan en efter en med polerad ram påvägen tillbaks, de flesta med 5 år nyare hojar och massor mer effekt, och fina grejjer. Det hade varit mer än kul som det var, men nu åkte jag med skjuts, och sub5 min..... Visst, brassa helvete med turbohoj rakt fram i all ära, men alla kan det..då är det inte lika kul i min mening,.


Vad tufft! Jag tycker också effekt är roligare än kurviga vägar och har full förståelse för trådskaparen..
 
Flummo skrev:
2646148 Är motorn ändå itu är det ju guldläge för att porta toppen. Vet inte hur någon fartglad kan missa att göra det. :tummenupp


Exakt! :fakta

Helsystem i all ära men de är överreklamerade i förhållande till vad de kostar och ffa vad de i verkligheten ger. De är bra, men antalet kronor per häst är många. Troligen närmare 2 än 1 tusen kr.
 
Last edited:
ASterner skrev:
2649006 Det är ju så att hojen går riktigt bra, den e nedkuggad 1 snäpp fram. Accar grymt bra och gör ändå 299km/h mätarfart och fortsätter varva men tyvärr :D inte 300 på mätaren. Men det vore ju kul med mer krut. Jag kan inte påstå att jag e särskilt vass när det gäller kurviga vägar, har en gång kvaddat en gång pg a just en dold kurva så jag vet att det även kan hända mig. Har en enorm respekt för kurvor i övrigt. Det jag menarär att jag inte kan bemästra cykeln som den e idag fullt ut men det är alltid kul att ha mer effekt.

/Anders

Har samma moddning på min :tummenupp
Jämna skägg med en gixxer 1000 av senare snitt till 275 knyck ! tappade sen några meter :gnissla

IronMike skrev:
2650061 No offence...men du kanske skulle lära dig att ta kurvor, och använda det som hojen är byggd för? Varenda fucko kan gasa helvete rakt fram, men åka fort på landsväg? -näää. Sanna glädjen finner man då man behärskar kurvor, och det som r-hojar är gjorda för...och ännu mer, ju skräpigare hoj man har, i symbios med alla nyare r-hojar man åker ifrån.


Visst har du rätt !!:tummenupp
 
Last edited:
ASterner skrev:
2645577 Tjena alla.

Jag har en liten fråga: Äger en R1-99 som jag e helnöjd med men som nu börjar bli till åren. Jag vill ha mer effekt i maskinen till vettiga pengar(Dynojet sitter monterat) har kollat lite på turbo men svårt att hitta till bra pengar( Helst beggat) Vad finns för alternativ?? Tacksam för bra idèer.
/ Anders
Vad räknar du som "vettiga pengar"?
En nyare hoj är lättast och förmodligen smartaste. Fast hojar brukar ju gå mycket bättre på våren innan man har vant sig riktigt. Kör en långsam bil under vintern så blir förvåningen ännu bättre.
IronMike skrev:
2650061
Moment of lust all times, var i somras.. då man mötte ett mc potatisgäng på bulten i slutet neråt rosenhill, åkte till t-korset iaf, vände (nej nu jävlar måste jag bevisa något), tog sedan en efter en med polerad ram påvägen tillbaks, de flesta med 5 år nyare hojar och massor mer effekt, och fina grejjer.
Shit vad du är duktig!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top