Gammal golf går som en påse skit! Vad kan det va?

KTMicho

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
-05 KTM 640 SMC
En tjejkompis har en gammal golf med förgasare som inte går så bra. Det som händer är att när man ger gas så går den ojämt och hoppar fram på låga varv som att den får för mycket soppa eller för lite kanske.. det rycker som fan och blir bara bättre av att man lättar på gasen. Full gas så dör den nästan ibland.

Vad kan detta bero på? Visst det här är ett hojforum men motor som motor, det är ju även ett OT tråd ja skriver i.. hoppas på svar på vad ja kan göra för att fixa den.

Förgasaren sitter på en gummifot.
Den brukar gå sönder.

och då beter den sig så eller? för den går bra på höga varv och ibland på låga.

Precis vad jag hade tänkt föreslå, annars kan man prova att varva upp den så mycket man kan och klappa handen över förgasaröppningen så att den suger loss eventuellt skräp som har fasnat i munstyckena.

Men kolla gummifoten först, det är förbrukningsvara på dom där!

och då beter den sig så eller? för den går bra på höga varv och ibland på låga.

Låt den gå på tomgång och vicka lite på fuggen,om den ändrar varvtal då,kan det vara en bra början,det är som sagt förbrukningsvara.

Sitter många vakumslangar här och där i vid motor. Byt ut dom också. Finns att köpa på macken.

gummit på golf förgasarn e standard, exakt så där gick tjejens, när jag luta mig mot gasarn ramla den bort :D

Jag gissar också på förgasarfoten. På min gamla sköna gröna 79:a ramlade förgasaren av insuget om man körde för fort i svängarna eller på ojämn väg. :näsblod

tack för alla svar.. ska prova vicka på förgasarn & varva o stoppa handen för så får vi se vad som händer.

Kostar billigt på feltema! Fick precis byta den på tjejens golf, +topplockspackning +kamrem +tändkablar...osv

Fick 6.5 på CO-halten på tomgång... 0.1 efter bytet.

Jag gissar på att det har med förgasarna att göra. Du kan testa att kolla gummifoten, det kan vara den om du har tur.

gummit under förgasaren sitter stadigt... händer inget när ja vickar på den.. kan det vara packningen då eller typ ännu värre.. topplockspackningen?

Precis vad jag hade tänkt föreslå, annars kan man prova att varva upp den så mycket man kan och klappa handen över förgasaröppningen så att den suger loss eventuellt skräp som har fasnat i munstyckena.

Men kolla gummifoten först, det är förbrukningsvara på dom där!

vart sitter det där insuget då. bild med pil vore nice

Last edited:
Sitter ju även nån kabel från förgasaren till jord har jag för mig. Denna
brändes av på min förra golf och då gick den ungefär som du skriver.
Tror den har med magneterna i förgasaren att göra eller nåt liknande.
:tummenupp

Kan vara tändproblem, rengjort fördelaren och tåtarna i denna? Mätt upp tändkablarna? Stiften bra?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT