Gammal dynojetbänk (ingen broms) mappning

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hur pass bra kan man justera in en motor med den?

Finns något knep för att kunna bromsa den?

Är det bara fullgasrepor som fungerar för att kunna justera?

Har aldrig använt en bänk och skall köra motorcykeln i en sån själv. Hur gör man?

Va e det för nåt du du ska mappa ?

Aprilia SXV, jag har utrustning för att logga brebandsvärden och data för att justera mapparna.

Alltså jag fattar principen kring bänkningen men just hur det försvårar justeringen om man inte kan bromsa den.

Bifogat

• DSC00244mindre.jpg
    DSC00244mindre.jpg
    87.2 KB · Visningar: 139
Last edited:
Dynojet-bänkens historik hittar Du här.

Samma artikel i annat format finns här.

Du fick ju ett litet PM-svar igår:D . Det mesta kanske Du redan visste men något matnyttigt hoppas jag det innehöll.

Summa summarum togs bänkarna fram för att ge en möjlighet att efterlikna landsvägsmässiga förhållanden vid acceleration, och trummorna blev tunga för att belasta motorn realistiskt. Trummans acceleration ger ett mått på vridmoment/effektutvecklingen. Det är lite roligt att se hur skalan "graderades":) Alla hk-tal från Dyno-bänken är tydligen relativt en -85 Yamaha V-max som bestämts prestera 120hk. Punkt.

Egen spekulation: Jag tror att den bromsade bänken använder broms för att simulera fler realistiska lastfall, exempelvis vid konstant fart. En stor trumma har ju ett stort rörelsemoment vid konstant fart så motorn belastas förmodligen för lätt i f t landsvägskörning.

Nu kan Du ju själv undersöka detta! TuneEdit indikerar hela tiden vilket varvtal och vilken trottelposition Du ligger på, så Du får ju en rimligt god uppfattning om hur bänken "svarar".

Lycka till!

...Har du nån piggy-back typ pc eller ?

Tuneboy modifierar bränsle- och tändmappar direkt i ECU:n så ingen "signalomvandlare" behövs mellan insprutningsmunstyckena och ECU. Du ansluter Din egen PC till ECU via servicedatorns uttag - sedan är det bara att ladda ner uppdaterade mappar eller diagnosticera/läsa av sensorer och driftförhållanden. Mer info finns på www.tuneboy.com.au

Last edited:
Dynojet-bänkens historik hittar Du här.

Samma artikel i annat format finns här.

Du fick ju ett litet PM-svar igår:D . Det mesta kanske Du redan visste men något matnyttigt hoppas jag det innehöll.

Summa summarum togs bänkarna fram för att ge en möjlighet att efterlikna landsvägsmässiga förhållanden vid acceleration, och trummorna blev tunga för att belasta motorn realistiskt. Trummans acceleration ger ett mått på vridmoment/effektutvecklingen. Det är lite roligt att se hur skalan "graderades":) Alla hk-tal från Dyno-bänken är tydligen relativt en -85 Yamaha V-max som bestämts prestera 120hk. Punkt.

Egen spekulation: Jag tror att den bromsade bänken använder broms för att simulera fler realistiska lastfall, exempelvis vid konstant fart. En stor trumma har ju ett stort rörelsemoment vid konstant fart så motorn belastas förmodligen för lätt i f t landsvägskörning.

Nu kan Du ju själv undersöka detta! TuneEdit indikerar hela tiden vilket varvtal och vilken trottelposition Du ligger på, så Du får ju en rimligt god uppfattning om hur bänken "svarar".

Lycka till!

Tuneboy modifierar bränsle- och tändmappar direkt i ECU:n så ingen "signalomvandlare" behövs mellan insprutningsmunstyckena och ECU. Du ansluter Din egen PC till ECU via servicedatorns uttag - sedan är det bara att ladda ner uppdaterade mappar eller diagnosticera/läsa av sensorer och driftförhållanden. Mer info finns på www.tuneboy.com.au

Jo ditt pm igår är till stor hjälp men här tänkte jag mer på principen att justera in ett mellanregister när man saknar möjligheten att bromsa tunnan.

Jo det enda man kan göra med den är ju att accellerera den och motståndet är masströghetsmomentet, fine. Det där med V-maxen var ju lite kul:)

Det där med att ställa in AF värden i tuneedit som du gör det går inte på min då jag saknar smalbandslambda.

Men att markera % trottelöppning med hjälp av tuneedit och sen köra från 2500 till varvstopp på 5% gas sen göra samma sak med 10% osv den är de enda sättet jag kan tänka mig men undra hur den går om man ligger på konstant gas på vägen sen då. Den blir ju mappad som om man bara accelererade då.:va

Ett annat alternativ är Innovative Motorsports LC-1 som faktiskt stöds av TuneEdits logger (funkar tyvärr bara med Sagems ECU
edit hittade nästan svaret själv

Går det koppla en bredbandslambda till datorn som sammankopplas med tuneedit och med hjälp av dom loggade körningarna gör en egen mapp likt dyno-link? Jag har sagems ECU

Motorsports LC-1 kopplas den in enkelt tex via usb och sammankörs med tuneedit då? Hur för man dom samman liksom:D

Hittade lite på den med
http://www.innovatemotorsports.com/resources/lm101.php

Last edited:
Men att markera % trottelöppning med hjälp av tuneedit och sen köra från 2500 till varvstopp på 5% gas sen göra samma sak med 10% osv den är de enda sättet jag kan tänka mig men undra hur den går om man ligger på konstant gas på vägen sen då. Den blir ju mappad som om man bara accelererade då.:va

Det är så man gör det "för hand". Funkar bra. Har man många tps.positioner kan man bespara motorn några repor genom att köra säg varannan trottelposition. Eller tom var tredje om det är tätt. De "okörda" kurvorna däremellan interpolererar man bara. Dvs man lägger den "okörda" kurvans punkter mittemellan de bänkade kurvorna.

Men får man en stökig mapp med sadelpunkter och andra omslag så kan det bli svårt att göra som ovan, då kan det bli nödvändigt att köra tätare i de stökigare regionerna. Men det märks ju på lambdat om inte annat.

Ett annat tips till er racerbil är att bränslemappa resp cylinder separat. Det brukar ge mycket effekttillskott på tex Ducati och HD att mappa cylindrarna separat. Man måste då förstås ha lambda-flänsar i resp krök.

Last edited:
Det är så man gör det "för hand". Funkar bra. Har man många tps.positioner kan man bespara motorn några repor genom att köra säg varannan trottelposition. Eller tom var tredje om det är tätt. De "okörda" kurvorna däremellan interpolererar man bara. Dvs man lägger den "okörda" kurvans punkter mittemellan de bänkade kurvorna.

Men får man en stökig mapp med sadelpunkter och andra omslag så kan det bli svårt att göra som ovan, då kan det bli nödvändigt att köra tätare i de stökigare regionerna. Men det märks ju på lambdat om inte annat.

Ett annat tips till er racerbil är att bränslemappa resp cylinder separat. Det brukar ge mycket effekttillskott på tex Ducati och HD att mappa cylindrarna separat. Man måste då förstås ha lambda-flänsar i resp krök.

Jo om det nu blir aprilian som vi ännu inte vet så lär man ju göra så. I min egna hoj tänkte jag försöka sätta in en lambda i varje som du säger. Den bakre skall tydligen vara mycket mer törstig.

Lägger in bränslemappen ifrån ena cyl original och en jag tagit bort alla konstiga värden. Har prövat den och cykeln blev de lite mindre hackig. Men skall försöka få upp den i den där bänken å lära mig.

Bifogat

• moddad.jpg
    moddad.jpg
    98.7 KB · Visningar: 95
  • original.jpg
    original.jpg
    100.9 KB · Visningar: 66
Last edited:
Jo om det nu blir aprilian som vi ännu inte vet så lär man ju göra så. I min egna hoj tänkte jag försöka sätta in en lambda i varje som du säger. Den bakre skall tydligen vara mycket mer törstig.

Lägger in bränslemappen ifrån ena cyl original och en jag tagit bort alla konstiga värden. Har prövat den och cykeln blev de lite mindre hakig. Men skall försöka få upp den i den där bänken å lära mig.

Man kan utforma en gemensam mapp utifrån lambdat på tex främre cylindern, sedan flyttar man sonden till den bakre och korrigerar om nödvändigt genom att bara höja eller sänka hela mappen till denna. Då sparar man jobb och det blir ganska bra. Mappens utseende brukar nämligens vara lika mellan cylindrarna, däremot kan den totala nivån behöva justeras,

Mvh
J

...Men får man en stökig mapp med sadelpunkter och andra omslag så kan det bli svårt att göra som ovan, då kan det bli nödvändigt att köra tätare i de stökigare regionerna. Men det märks ju på lambdat om inte annat...

+1. Jag har provat bägge varianterna och numera valt att alltid låta soppan ligga still eller öka med ökande trottelposition för att få ett vettigt utseende på mappen. Bättre då att tillåta A/F variera någon eller några tiondelar.

...Det där med att ställa in AF värden i tuneedit som du gör det går inte på min då jag saknar smalbandslambda.
...Men att markera % trottelöppning med hjälp av tuneedit och sen köra från 2500 till varvstopp på 5% gas sen göra samma sak med 10% osv den är de enda sättet jag kan tänka mig men undra hur den går om man ligger på konstant gas på vägen sen då. Den blir ju mappad som om man bara accelererade då.:va
...Går det koppla en bredbandslambda till datorn som sammankopplas med tuneedit och med hjälp av dom loggade körningarna gör en egen mapp likt dyno-link?

... Blir inget bra med smalbandslambda heller:) . Den funkar bara bra runt lambda 1.0 = A/F 14.7 med 98 oktan. Alltså för magert för att Din MC ska gå bra. Däremot KAN TuneEdit ta in signalen från en Innovative LC-1 och logga den tillsammans med bl.a. trottelposition och varvtal via ytterligare en port i PC:n (com/USB). Men det är lite överkurs och heller inte aktuellt i Ditt fall.

... Jag tror Du kommer att få rätt vettiga värden ändå med måttliga gaspådrag. Visst kanske Du hamnar orimligt högt i varvtal till slut med obromsad bänk (IRL kommer Du aldrig upp till varvstopp med 5% gaspådrag oavsett växel) men bilda Dig en uppfattning vart det intressanta övre varvtalet ligger för varje TP.

... Det är likasom det som är grejen med en bredbandslambda! Du har ett rätt enkelt upplägg då Din mapp bara är "indexerad" av trottelposition. Vad är det för bredbandslambda Du har eller tänker skaffa? De allra flesta utrustningar har minst ingång för A/F-sensor, RPM och TPS-signal. Så det jag och andra gör är att vi ansluter oss till hojens RPM-givare (alternativt ECU-signal till tändspolarna) för att få varvtal samt trottelpositionssensorn. Sedan finns programvara för att läsa, logga och sortera mätvärdena. Detta gäller Innovatives såväl som WBO2:s och Zeitronics utrustning. Dynojets WB Commander är jag inte så bekant med.

Exempel på sådan programvara är http://www.innovatemotorsports.com/products/logworks.php

Eller den jag är mest van vid -
http://www.devtechnics.com/tewblog.htm

Ny variant:
http://www.devtechnics.com/winlog.htm

Är Du intresserad av lite exempel på screenshots från TEWBlog och sorterade loggar från mina turer kan Du kika i Trajja-bloggen eller här . Exempel på sortering i Winlog finns här.

Last edited:
+1. Jag har provat bägge varianterna och numera valt att alltid låta soppan ligga still eller öka med ökande trottelposition för att få ett vettigt utseende på mappen. Bättre då att tillåta A/F variera någon eller några tiondelar.

Vi har en Inovate lambdasond. En powercommander inom kort. Inovaten går ju koppla in till datorn men hur får man ihop den med varvtalet för att få en fin kurva printad eller ändå bättre TP i Y-led , RPM i x-led och lambda i Z-led ?

Vad behövs?:rolleyes:

Rostfri lamdamutter med plugg köper man enklast hos...?

Vi har en Inovate lambdasond. En powercommander inom kort. Inovaten går ju koppla in till datorn men hur får man ihop den med varvtalet för att få en fin kurva printad eller ändå bättre TP i Y-led , RPM i x-led och lambda i Z-led ?

Vad behövs?:rolleyes:

Rostfri lamdamutter med plugg köper man enklast hos...?

Jag ber om ursäkt för sent svar. Snyggaste bungen med RF gänga men tyvärr RF bult finns hos Hqtec.

Hmm - jag skulle säga Excel för 3D-plot men kolla Logworks - programmet borde klara det om Ni har rätt lambda. Jag tror inte LC-1 har support för varvtalsingång men LM-1/LM-2 ska klara det hur bra som helst.

Jag ber om ursäkt för sent svar. Snyggaste bungen med RF gänga men tyvärr RF bult finns hos Hqtec.

Hmm - jag skulle säga Excel för 3D-plot men kolla Logworks - programmet borde klara det om Ni har rätt lambda. Jag tror inte LC-1 har support för varvtalsingång men LM-1/LM-2 ska klara det hur bra som helst.

Jag tycker att Burn's har en snyggare och mer praktisk "bung". Mindre sprickrisk med en tunn fläns som fördelar ut spänningarna. Dessutom skönt att slippa V-fog med den stora godstjocklekskillnad som blir fallet när man ska svetsa fast bungar i tex tunnväggigt rostfritt.

http://www.burnsstainless.com/cgi-bin/order.py?action=add&part_number=O2SRF

Tycker jag.

/J

Bifogat

• avgas 003.JPG
    avgas 003.JPG
    201.6 KB · Visningar: 59
Last edited:

Okey. Har redan svetsat dit en mutter med plugg och blästrat systemet:)

Skall undersöka det där.

Med bil/mc-motorn har vi inte kommit så långt, har konstruerat insuget nu och skall till att börja med tillverkning.

Var på Instruktörsutbildning i Borlänge och kollade på film, var en norrlänning som började snacka om " du vet jag loggar ju minsann nu när vi kör ....." var inte svårt att lista ut att det var du:D

Har du köpt egen bänk?

Nej. En vi har på skolan.

Jag tycker att Burn's har en snyggare och mer praktisk "bung". Mindre sprickrisk med en tunn fläns som fördelar ut spänningarna. Dessutom skönt att slippa V-fog med den stora godstjocklekskillnad som blir fallet när man ska svetsa fast bungar i tex tunnväggigt rostfritt.

Tycker jag.

/J

Den där såg ju mycket smidig ut. Var inte lätt att få till U-formen på mina muttrar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166752&page=4

Bifogat

• IMG_2915.jpg
    IMG_2915.jpg
    79.3 KB · Visningar: 43
  • IMG_2919.jpg
    IMG_2919.jpg
    96.7 KB · Visningar: 44
Jag säger inte emot Dig, men min svetsare (för tunnväggigt RF ger jag mig inte på själv!) lyckades rätt bra tycker jag i a f : http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2853494&postcount=44

Jag köpte faktiskt en sexkantmutter från annan leverantör men då den var plan så fick den vara. Den sitter för övrigt numera fastsvetsad på min kompis Warrior 1700...

Jag tycker att Burn's har en snyggare och mer praktisk "bung"...

Mmm - svarade på en fråga och såg inte kameran förrän det var försent:huvet . Och norrlänningar som ska vara tysta och försynta:gnissla .

Ska Du med på Gelleråsen i mitten av april då? Niklas och Per ska visst ta sig an detta hopplösa fall och försöka få till en instruktör av gubben...

...Var på Instruktörsutbildning i Borlänge och kollade på film, var en norrlänning som började snacka om " du vet jag loggar ju minsann nu när vi kör ....." var inte svårt att lista ut att det var du:D

Last edited:
Jag säger inte emot Dig, men min svetsare (för tunnväggigt RF ger jag mig inte på själv!) lyckades rätt bra tycker jag i a f : http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2853494&postcount=44

Jo den modellen som du har är ju den vanligast förekommande. Jag ville bara tipsa om Burn's, den försvagar mindre. När jag svetsade mitt avgassystem var det i 1.2 mm RF och det var mitt första arbete med TIG så jag ville göra det så lätt för mig som möjligt :D

Åka bana låter skoj, tänkte anmäla mig till ngn sporthojskurs i vår om nu min hoj blir godkänd. Har bara åkt småbanor med HD.n

Klart Du ska med på någon BKK eller SHK på storbana:tummenupp En SH-instruktör åker på en CBX så med Din motor och erfarenhet borde Du väl kvala in?

Min kompis med krigaren var med på en ren bandag i fjol (2007) och var inte långsammast bland alla plastraketer! Om Du tittar i Kemora-tråden 2008 hittar Du alla möjliga (och några omöjliga) hojar. Förresten brukar det vara 50-70% sporthojar även på vanliga BKK, så skillnaden är egentligen inte så stor.

...Åka bana låter skoj, tänkte anmäla mig till ngn sporthojskurs i vår om nu min hoj blir godkänd. Har bara åkt småbanor med HD.n

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn