"Gammal" bromsvätska?

imaster skrev:
2189654 En jobbarkompis påstod att man inte ska använda bromsvätska ur en öppnad flaska. Man ska alltid köpa en ny flaska och har man väl öppnat en kan man slänga den när man använt det man ska. Nu skulle jag ju till att byta vätska i kopplingen idag och funderade över detta. Jag har en flaska som stått i garaget en månad ungefär, med lock på och allt, som är halvfull, ska jag kassera den här eller kan jag använda det?

Häl i skiten och va glad jag lovar dig att det kommer att funka, det där handlar snacket kan dom stoppe ner i :arsele

Bromsvätska drar åt sig vatten, tillverkarna brukar rekomendera att man byter bromsvätska i systemet ca vart annat år. En flaska som stått öppnad i en månad är inte någon fara med om du har haft korken på.

Ja visst stämmer det, men är flasken 1 månad gammal så behöver man ju inte gå till överdrift. Har flaskan stått i flera år är det bäst att kosta på sig nytt.

Var med om kokande bambroms på gamla crosscykeln förut. Då hade jag använt gammal bromsvätska som iofs hade stått i garaget i ett år eller så.

Då ska ju även nämnas att bromsen blev så varm så att skivan blev blå.

Problemet med öppnade förpackningar är inte att den luft som finns i behållaren släpper ifrån sig vatten utan att korken på flaskan inte är helt tät, man skall tänka på att när tillverkarna anger "wet boiling point" så är det med endast 1% vatten inblandning när man sedan höjer vatteninblandningen sjunker kokpunkten än mer drastiskt.

Bromsvätska fram bör bytas varje vår när man tar ut cykeln och den skall alltid tas från en ny behållare, det som sedermera blir över i behållaren kan man använda till koppling eller bakbroms. En liten flaska på mekonomen kostar ett par tior och det är en bra försäkring mot att dra handtaget i botten i slutet av rakan.
Se också till att gummibälgen i oljeresaovaren är hel och sluter tätt samt att bromskolvarna är rena och inte kärvar, OBS dessa rengöres med alkohol och smörjes med speciellt bromsfett,använd ABSOLUT inte petroleumbasserade produkter såsom avfettningsmedel, tvättbensin eller någon typ av vanligt fett.

Boris JR skrev:
2195357 Problemet med öppnade förpackningar är inte att den luft som finns i behållaren släpper ifrån sig vatten utan att korken på flaskan inte är helt tät, man skall tänka på att när tillverkarna anger "wet boiling point" så är det med endast 1% vatten inblandning när man sedan höjer vatteninblandningen sjunker kokpunkten än mer drastiskt.
Har för mej det är 3%.... Hur som helst så är det fortfarande jäkligt små mängder :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back