"Gammal" bromsvätska?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
En jobbarkompis påstod att man inte ska använda bromsvätska ur en öppnad flaska. Man ska alltid köpa en ny flaska och har man väl öppnat en kan man slänga den när man använt det man ska. Nu skulle jag ju till att byta vätska i kopplingen idag och funderade över detta. Jag har en flaska som stått i garaget en månad ungefär, med lock på och allt, som är halvfull, ska jag kassera den här eller kan jag använda det?

imaster skrev:
2189654 En jobbarkompis påstod att man inte ska använda bromsvätska ur en öppnad flaska. Man ska alltid köpa en ny flaska och har man väl öppnat en kan man slänga den när man använt det man ska. Nu skulle jag ju till att byta vätska i kopplingen idag och funderade över detta. Jag har en flaska som stått i garaget en månad ungefär, med lock på och allt, som är halvfull, ska jag kassera den här eller kan jag använda det?

De påståenden som jag har hört om ovan nämda vätska är att en öppnad flaska håller sig cirka 14 dagar efter öppnandet. Har dock ingen aning hur mycket sämre den blir efter 30dagar.

Men men bromsvätska är ju inte så dyrt så varför chansa

/Jerry

imaster skrev:
2189654 En jobbarkompis påstod att man inte ska använda bromsvätska ur en öppnad flaska. Man ska alltid köpa en ny flaska och har man väl öppnat en kan man slänga den när man använt det man ska. Nu skulle jag ju till att byta vätska i kopplingen idag och funderade över detta. Jag har en flaska som stått i garaget en månad ungefär, med lock på och allt, som är halvfull, ska jag kassera den här eller kan jag använda det?
beroende på vilken dot det är drar den åt sig vatten.. inge vidare..
byt!

Som sagt, köp en ny flaska. Det är ingen hjödare med vatten i bromsvätskan.

Bara för att ifrågasätta lite så undrar jag exakt vilket vatten som vätskan ska ha dragit åt sig inne i flaskan? Visst, i en ½-liters flaska som är halvtom finns det ju 2,5 dl luft, och den luften innehåller förvisso vatten. Men kan den lilla andelen vatten verkligen vara betydelsefull, vi pratar ju antagligen om bråkdelar av en promille här?

Inte för att jag har något emot att ta en ny flaska istället, men oftast är det ju inte "knäpp-i-korken" på den enda flaskan man har i förrådet, och jag har inte butiken precis runt hörnet tyvärr...

EBS skrev:
2189889 Som sagt, köp en ny flaska. Det är ingen hjödare med vatten i bromsvätskan.
Nä, men nu var det i kopplingen. Jag har aldrig haft en hoj med hydralisk koppling, hur funkar sånt? Det kan väl inte vara något tryck i ett sån system, och vad gör det att det är lite vatten i det? Ånglåsning lär väl inte inträffa då det inte värms upp nånstans.
Varför byter man sån vätska alls?

Har du haft korken av under tiden eller?
Om inte är det inga problem om den stått en månad, hur tror du/ni dom gör på bilverkastäder där man har 1L flaskor? Inte slänger dom en flaskan som e halv full när dom luftat bromsarna iaf..

nu spelar ju det knappast nån roll till kopplingen, för du kopplar väl knappast så mycket att det spelar nån roll att vätskan får lägre kokpunkt? :brinnerup

Victor skrev:
2189935 Nä, men nu var det i kopplingen. Jag har aldrig haft en hoj med hydralisk koppling, hur funkar sånt? Det kan väl inte vara något tryck i ett sån system, och vad gör det att det är lite vatten i det? Ånglåsning lär väl inte inträffa då det inte värms upp nånstans.
Varför byter man sån vätska alls?

Vätskan var helt svart och eftersom det började bli tomt i behållaren tänkte jag att jag lika gärna kunde byta alltihop på en gång då... :)

woodii skrev:
Har du haft korken av under tiden eller?
Om inte är det inga problem om den stått en månad, hur tror du/ni dom gör på bilverkastäder där man har 1L flaskor? Inte slänger dom en flaskan som e halv full när dom luftat bromsarna iaf..

Det var ungefär så jag tänkte också, jag köpte visserligen en ny flaska och efter att ha bytt i kopplingen så luftade jag bromsarna också och det gick åt ungefär en deciliter. Så nu har jag TVÅ flaskor i garaget... :hihi

EDIT:
blizzer skrev:
nu spelar ju det knappast nån roll till kopplingen, för du kopplar väl knappast så mycket att det spelar nån roll att vätskan får lägre kokpunkt?

Hoppas verkligen inte jag kopplar så mycket... :näsblod

imaster skrev:
Jasså?
Är det ngt avluftningshål på behållaren för vätskan till kopplingen?
På behållaren för bromsarna fram?
På behållaren för bromsarna bak?
Svaret på samtliga är troligen - JA! Alla har kontakt med luft...
Behöver du då slänga en välkorkad flaska?

Kahobe skrev:
2189963 Jasså?

Avluftningshålet är väl aldrig i direkt förbindelse med vätskan? Ligger det inte alltid ett membran i mellan...?
Till trådstartaren: Till kopplingen skulle jag inte tveka att använda den "gamla" vätskan.

Kahobe skrev:
2189963 Jasså?

Det är inte alltid så, de flesta hojar jag pysslat med så sitter det en gummibälg mellan lock och behållare som avskiljer atmosfär ock vätska, men visst, locket har hål :)

Oj, zopilote var inte så lite före, hehe

Last edited:
Ozzian skrev:
2190020 Det är inte alltid så, de flesta hojar jag pysslat med så sitter det en gummibälg mellan lock och behållare som avskiljer atmosfär ock vätska, men visst, locket har hål :)
Oj, zopilote var inte så lite före, hehe
Och vad händer när beläggen slits och vätskenivån sjunker? Blir det undertryck i behållaren då???

Kahobe skrev:
2190127 Och vad händer när beläggen slits och vätskenivån sjunker? Blir det undertryck i behållaren då???

Nejdå, du har rätt i att det är ett hål i själva locket... Ja du ser på bilden, Nr 4 är en "teleskopiskt" gummibälg som följer med ner i behållaren :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back