Gammal 2-takts racer skall trimmas

• Thread starter Thread starter JJ
  • Start date Start date
Hur har det gått nu då?:)

Ni får en bild, va ner å satt dit förgasaren och dubbelchecka allt.

Bifogat

• 014.JPG
    014.JPG
    184.9 KB · Visningar: 203
Its alive! Starta på 3 kicken. Hadde jag lagt lite mer kraft bakom kickandet hadde den nog hoppat igång på 2 kicken, va inte van med kompet riktigt haha! Pilotkretsen verka perfekt. Har inte tid idag för mer test och provkörning men jag återkommer med hopmonteringsbilder och ridereport.

Its alive! Starta på 3 kicken. Hadde jag lagt lite mer kraft bakom kickandet hadde den nog hoppat igång på 2 kicken, va inte van med kompet riktigt haha! Pilotkretsen verka perfekt. Har inte tid idag för mer test och provkörning men jag återkommer med hopmonteringsbilder och ridereport.

börnasatanwheelieallaväxlarbrännaförbiporschepåbakhjulet-film efterfrågas snarast :D

Slänger upp lite monteringsbilder, som sagt jag hoppas kunna köra lite i helgen. Till å börja med så trimma jag till cylinderfotspackningen eftersom blocket är uppborrat för 360cylle, om jag inte gjort det så hadde jag fått lös packnings material i vevhuset som möjligen kanske har kunnat lösas upp och låssnat. Trimma sedan till toppackningen för 77mm borret, orginal 300r kitt har 76mm. Cometic rekomenderade någon form av sealer på koppar toppackningen så jag annvände Loctite 3020 spray, drog även på fotpackningen lite. Montera på cyllen och toppen och moment drog dom 7 M8 bultarna till rekomenderade 29Nm. På med Mugen 360 pipan, en riktig longstinger pipa som antagligen kommer lira mycket bra ihop med den här portade 300an mot vad den gjorde med orginalcylindern. Bifogar en bild från i vintras när jag hadde precis värmt ut alla bulor med gasen och pipan trycksatt med luft. Blev att se ut som ny efter lite färg. Kehin PWK 35an på och allt klart. Den skulle säkert gynnas av en 38-39a men men får se om man kan springa över en AirStriker 38 i framtiden. Även en V-Force 3 reed korg(samma som Cr250 upp till 01) som har 8 tungor skulle jag tänkas införskaffa mig.

Bifogat

• 011.JPG
    011.JPG
    118.3 KB · Visningar: 101
  • 001.JPG
    001.JPG
    205.4 KB · Visningar: 144
  • 010.JPG
    010.JPG
    109.6 KB · Visningar: 110
  • 006.JPG
    006.JPG
    118.5 KB · Visningar: 116
  • 007.JPG
    007.JPG
    108.4 KB · Visningar: 107
  • 005.jpg
    005.jpg
    203.4 KB · Visningar: 96
  • 004.JPG
    004.JPG
    125.9 KB · Visningar: 102
  • 002.JPG
    002.JPG
    226.9 KB · Visningar: 108
Idag va jag ute på premiär turen. Pilot och nålkretsen verkar spot on(samma bestyckning som innan 300kittet) Gick fin fint att glida runt på max halvgas, inga konstigheter alls. Klart mycket mera vrid i både låg och mellan registret. Låter fint i motorn inga konstigheter där heller(lite mer kolvljud har ju dom här luftkylda klenoderna än en vattenkyld som har en ljudisolerande vattenmantel) Hur som helst så tänkte jag inte gasa fullt utan bara köra några heatcycles och låta den ta det lugnt. Men väl hemma på min gata upp till huset så tänkte jag va fan 1 eller 2 fullgasningar för att kolla om man är i närheten av rätt huvudmunstycke kan inte skada. Skicka på full gas på 3an, vid det varvtalsområdet som orginal cyllen inte ville varva nå mer så fullkomligt explodera den här! Skicka fronten i luften så jag reflexmässigt slog av på gasen. Med hjärtat i halsgropen så drog jag ur på 4an med, samma visa igen stenhårt acc på toppen så framhjulet lätta till väders. Inte lika brutalt som på 3an men en ack så härlig powerwheelie. Ska tilläggas att det sitter väldigt hög drevutväxling på nu 15-38 mot orginal 13-44. Ja nu återstår väl bara att kolla så den inte går snålt vid fullgas( om huvudmunstycket är bra) Man vill ligga lite fett på en sån här luftkyld, och jag kör mest ensliga grusvägar med lunga fullgasningar så det är ju inte bra om man ligger på gränsen. Man får helt enkelt offra lite effekt för kylningens skull. Ett par bilder i solljuset som den ser ut idag. Måste försöka få till en film vid tillfälle. Hur som helst hel nöjd med resultatet(trimmning är ju så kul) av den Flotek portade 300r kittet!

Bifogat

• SDC11585.JPG
    SDC11585.JPG
    229.2 KB · Visningar: 138
  • SDC11584.JPG
    SDC11584.JPG
    227 KB · Visningar: 150
  • SDC11583.JPG
    SDC11583.JPG
    227.2 KB · Visningar: 142
Grymt snyggt! Men synd att du inte lackade cylindern i motor-röd, dom gamla hondorna är ju så porriga i helröd :D

Fortfarande grymt avundjuk :Bugar

Va inne lite på röd jag med, men svårt att hitta värmetålig färg i rätt kulör. Dom här Hondaline kitten kom 83 och passa på Atc250r från 81 tom 84. 83 hadde Atcn svart motor så därför va kitten svarta. Fick bli de igen mest autentiskt.

Riktigt cool! Har alltid gillat Hondas udda maskiner och trehjulingar, Mugen är ju en ren bonus!
Men jag skulle nog satsa på röd cylle och topp..

Va inne lite på röd jag med, men svårt att hitta värmetålig färg i rätt kulör. Dom här Hondaline kitten kom 83 och passa på Atc250r från 81 tom 84. 83 hadde Atcn svart motor så därför va kitten svarta. Fick bli de igen mest autentiskt.

Hittar du färg tycker jag att du definitivt ska lacka den igen :)

Har varit i kontakt med en kille i England som håller på med vintage Mx prylar angående ett Mugen 360 cylinderkitt. Han viste om ett helt nytt kitt men den är utom min prisklass. Men om jag gav honnom tid så skulla han hitta ett repobjekt åt mig som jag kan kosta på under en tid.

Fick precis nyss veta prislappen på det nya Mugen360 kittet som finns i England. Cylinder, topp, kolv+ringar och toppsatspackningar. 27år gammalt i kartong aldrig öppnat. 28000sek!!! Samlare betalar tydligen sånna summor. Ojojoj

Last edited:
Hadde ju 2 st Pwk35or så jag lämmna iväg den ena för uppborrning. Varje tiondel räknas ju eller hur? Haha. Den är nu 36,4mm mer änn så går det inte att ta upp utan att riskera tätningsproblem eftersom trotteln är 37,4 bred.

Bifogat

• 006.JPG
    006.JPG
    115.5 KB · Visningar: 69
  • 004.JPG
    004.JPG
    90.5 KB · Visningar: 69
  • 005.JPG
    005.JPG
    85.8 KB · Visningar: 74
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back