Gamla veteraner

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Bil & MC har ju en klassik försäkring, typ 1400/år, om hojen är äldre än 20 år. Vad finns det för roliga lättkörda hojar på begagnat marknaden? -85 och bakåt.

Jag håller på att kolla lite efter en ny tung hoj men försäkringen på nya bågar avskräcker.

Kajan skrev:
Bil & MC har ju en klassik försäkring, typ 1400/år, om hojen är äldre än 20 år. Vad finns det för roliga lättkörda hojar på begagnat marknaden? -85 och bakåt.

Jag håller på att kolla lite efter en ny tung hoj men försäkringen på nya bågar avskräcker.
Ett hett tips är ju Suzuki GSX-R 750 -85! Rolig hoj för lite pengar och billig att försäkra. Långt före alla andra när den kom 1985, med aluminiumram, låg vikt och hög effekt (för den tiden). Ur-sporthojen nr. 1! Jag ger 2400 :- helförs/helår (skulle ge ca 1600 halvförs/helår) på min 1100R -86:a hos Trygghansa. 26 år i zon 4. 750:n ger väl 100 pållar har jag för mig.

Last edited:
Kajan skrev:

Är du medlem i en veteranklubb i 1 år så kan du sedan
försäkra en hoj som är äldre än 20 år för 390:- Hel/Hel
Kräver originalskick som ska dokumenteras med foton och en besiktning av
klubben utsedd bes.man.
Är man originaldåre :3freak så är det ett alternativ.

Kajan skrev:

Du som kör Suzuki, är du inte redan är med i CSCS (Classic Suzuki Club Scandinavia) så gå med NU. Har du en 20 år gammal Suzuki i originalskick (det får inte sitta en massa kolfiber, magnesiumfälgar och annat skit på... :rolleyes: ) så kan du efter ett års medlemsskap teckna en MHRF/Folksam-klassikerförsäkring hel/hel för 428:- . :) Annars kostar det 982:-.....blodigt värre :rolleyes:

Hittar du en fin gsxr 750 eller 1100 (vilket inte är lätt) är det bara att slå till. Det är fortfarande enormt mycket hoj för pengarna.

själv kör jag gpz600r -85, just av försäkringsskäl. inte det bästa öset men det duger fint åt mig som första hoj. 1380:- helförsäkring,helår.

mitt tycke är att den är lätt snyggast av alla hojjar årsmodell runt -85.

:tummenupp

Kör en Suzuki GSX 750 ES -83 oxo av försäkringsskäl. 1383:- skojar man inte bort. Den tycker jag fyller en hel del vad gäller prestanda m.m. men det är klart...den ser ju inte lika "fet" ut som en NY sporthoj. Den va klart bra o börja med.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park