Gamla tvåtaktare?

Kul med så många aktiva i tråden!
Mitt syfte var främst att få kännedom om vad det finns för härliga maskiner.
Körkortet är fortfarande rykande färskt så en förstahoj blir det att börja med och kanske nån go tvåtaktare att mysköra på helgerna.

Posta gärna länkar till bilder/filmer om ni har något som känns värt att dela med sig av :)
 
Kul med så många aktiva i tråden!
Mitt syfte var främst att få kännedom om vad det finns för härliga maskiner.
Körkortet är fortfarande rykande färskt så en förstahoj blir det att börja med och kanske nån go tvåtaktare att mysköra på helgerna.

Posta gärna länkar till bilder/filmer om ni har något som känns värt att dela med sig av :)
En tur med min RD i regnet:)

 
Sen så kan man åka på långturer(semester)med utan att vara orolig,det funkar
jag lovar.Här tar jag skydd för ett oväder i en busskur i Östergötland nära
Berg slussar:)
 

Bifogat

  • WP_20130731_004.jpg
    WP_20130731_004.jpg
    196.4 KB · Visningar: 136
Hej, det har blivit mycket "Yammy RD-reklam" i slutet på trådet, och inget fel med det .. :-) .. men blev tvungen att registrera mig och också kasta in mig i ämnet! :-)
-Kawasaki´s legendariska tripples, med H1 (Mach III) som kom till marknaden i -69, var kanske de första superbikes nånsin. -Namnet bara inte fanns då - men om man jämförde dessa t.ex med sina engelska konkurrenter, vad annat var de här anti-sociala värstingarna (som inte ens var symmetriskt byggda)?
En härlig snutt som jag kunde hitta visar en H1 "in action": http://www.youtube.com/watch?v=zOfmRib30Tg - en kort film säger mera än 10000 bilder.
H1 påstås göra 200 km/h otrimmad, i fabrikskick.. -enligt egen mätare kanske; kanske ett "gränsfall"? (hård fakta saknas). Å andra sidan, det fanns dåtiden ytterst få bilar som kom ens nära till samma acceleration eller topfart.
Storebrorsan H2 / Mach IV kom -72. H2 750 cc motorn är inte bara en "H1/500" med större cyllar eller längre slag; den är en annan, större och grövre bygge med finesser sådana som elektronisk (kapacitivt) tändning med en egen CDI-box för varje cylinder. I H2an är alla 5 växlar uppåt, Neutral längst ner. Enkelskiva framme ingår i alla som std, dubbelskivan fick man köpa som mycket dyrt tillval: Priset för hojen H1/MachIII i US var presis under 1 kUSD många år, och H2 kostade i 1972 något i klass 1300 USD -kan inte hitta reklam presis från 1972. Senare blev suggested retail price 1386 USD; referens: i LA.( Med finska skatter i det östra grannlandet 1973 var priset 7950,- FIM.) Dubbelskivan som tillbehör/tillval kostade i storleksordningen 120 USD till. -Dessa äkta dubbelskiva-satserna till H2 med tillhörande 5/8" master cylinder är faktiskt rätt omöjliga att få tag idag. Annars finns det mycket repro-delar. -Namnet "Widowmaker" för modellen är välförtjänad: tänk på en rätt explosiv (74 hp) motor i en mopperam, kort wheelbase och hög tyngdpunkt. (+ våbbles som redan nämndes: att det inte då fanns radial-däck, inte ens styvare lågprofil xxx/50- däck, definitivt inte gjorde saken bättre). Och då körde man ofta t.om. utan hjälm... :-) -H2 är troligen den första serieproducerade hojen med äkta, rätt långa powerwheelies samt som en som gör 200 knyck direkt ur emballaget. Och ville man sakta farten något: modellen med enkelskiva får man klämma handtaget ordentligt, att få någon större effekt.

Notera också att en 2-takts-trea, med inte-så-kort slaglängd, har en härlig vrid: var 120 grader smäller det dvs likt med en fyrtakts-sexa. Och Kawa-tripplarnas ljud (och vibrationer genom sadeln och styret) är rätt (K)arakteristiska. Kombinationens effekt i kroppen från 3000 1/min och till den röda är *troligen* som om man låg i epiduralbedövningen och nån började skära ryggraden nerifrån med en cirkelsåg? :-)

-Visst, jag *är* rätt påverkad: själv kör med en H2 -72.
Stort tack till Peter1980 som tog bilden (länk) i Arlanda i 20130608 på SMCs prova-på dagen, fick prova fyrtio-plussaren på bana också.
https://lh5.googleusercontent.com/-...AAAAPMg/mQ4-cVyqiBo/w941-h628-no/IMG_9086.JPG
(bilden tagits under något uppvärmningsvarv med öppen visir, matar inte på så mycket; notera dock bakfjädrarna som är rätt nertryckta under mina 70kg samt som framdäcket inte är så hårdbelastat :-)
Också rätt kul att man kan ge med en muse-hoj en bra match fortfarande till många av dagens plasthojar! :-) -jag kör också en 40 år yngre plastraket - definitivt inte nåt emot dem. Tvärtom! :-)

-Kul att det finns nytt folk som är intresserat av gamla tvåtaktare - välkommen till sällskapet! Det finns hojar att få tag, med överkomliga priser.
-Vi som redan lyckats: vi får ordna nån (typ) "Rosenhill gets smoked" -träff under sommaren 2014.:rock


/Ese
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top