Gamla tvåtaktare?

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Hej alla tvåtaktsälskare!

Jag har alltid gillat just tvåtaktare men har inte skaffat hojkort förrän nu.
Det innebär också att just äldre gathojar är ett område jag inte känner till.
Med andra ord skulle jag vilja få lite härlig information om dom gamla monstrena som står och dammar i förråd runtom i landet. Mest intressant är hojar med mer än en cylinder!

Jg börjar med ett par stycken:
Yamaha rd350 och 500.
 
Paisåg en rd500 på blocket för ett tag sedan. Annars är det sällan de syns tycker jag. Hade gärna haft en sådan eller rent av en rg500 om man nu får drömma lite!
 
Rd500 verkar otroligt sällsynt som du säger. 350'n dyker upp titt som tätt men inte i mängder. Har någon upplevelser med nåt gammalt monster, dela gärna berättelsen :-)
 
Yamahas övriga RD serie 125 250 350 400 är alla intressanta:tummenupp

Suzuki GT 125 250 380 500 750

Kawasakis tre cylindriga S1 -250 S2- 350 H1- 500 H2-750
 
Last edited:
Kawas trepipar av olika motorstorlek; väljer du de mindre är priserna mer överkomliga.
 
H2'an verkar läcker med 750cc/3-cylindrigt! Vågat också att rent estetiskt dra två pipor på ena sidan och en på den andra!
 
Lite osäker på vad som efterfrågas..

Är det köptips du är ute efter så är RD350 och Aprilia RS250 sannolikt de två cyklar som är lättast att få tag på i Sverige. "Alla" hade en RD350 när det begav sig, så dessa kryllar det fortfarande av ute i ladorna.
Aprilian var den sista "stora" tvåtaktaren. Den hade en egen cup runt om i Europa och är därför fortfarande relativt vanlig och hyfsat lätt att hitta delar till.

Den busigaste sporttvåfemtion var nog Kawasakis KR-1S (Eller ännu hellre R)
Vassast, men skörast motor. Väldigt ovanlig ens när det begav sig, och nu ser man dem i stort sett aldrig ens i annonser. Majoriteten står sannolikt och samlar damm med skurna motorer..

Den mest driftsäkra 250n från samma era är sannolikt den första TZR:en och dess kusin, TDR250.
Båda från Yamaha. TDR:en är motardernas urfader och riktigt kul att köra. Missminner jag inte mig så togs det endast in 40st TDR:er till Sverige, varav en majoritet troligtvis slutade sina dagar i något dike, så de växer inte heller på träd precis.

Suzuki RGV var väl dussinräsern i sammanhanget, vars roll Aprilian tog över under de sista åren av nittiotalet.
Aprilian och vissa årsmodeller av Suzukin delar f.ö. motor, vilket är praktiskt att känna till när man letar reservdelar. Kompetenta och bra cyklar som fortfarande kan skämma ut större cyklar ute på kurviga vägar/banor.

Honda NSR250 eller senare varianter av Yamaha TZR såldes inte i sverige, så att hitta dem här är som att leta efter en nål i en höstack. Tror endast jag sett en enda NSR250 ute på gatan, och den ägdes av en kille som i normala fall använde den på bana.

Honda NS400R har för lite motor för att kunna mäta sig med 500-kubikarna, men den har bäst chassi av de stora, dvs över 250cc, åttiotalarna. Det finns ett 500-kit till den dock, men det kostar en slant..
Yamaha RD500 eller Suzukis RG500 är rätt lika, även om Suzukin har ett ännu vildare rykte kring sig än vad Yamahan har. Mycket av detta bottnar i att de presscyklar som Suzuki lämnade ut till olika tidningar hade fått preparerade motorer och därför hade ett vildare effektregister än Yamahan.
Suzukin har dock en klar viktfördel jämfört med en en RD500 som har kvar det blytunga avgasystemet. Man sparar 12-14kg på att byta till ett par vettiga expansionskammare.

Bimotas V-Due blev den sista och även den ultimata landsvägsgående tvåtaktsfemhundran. Tyvärr va det även cykeln som fick Bimota på fall då de inte redde ut insprutningen och lite annat smått och gått innan det var för sent. Har endast sett en sådan i vårt avlånga land.

Nåja, skulle jag köpa en tvåtaktare att ha som enda motorcykel hade jag valt en RD350 YPVS (-83 och framåt).
Så länge den inte är sönderskruvad får du en pålitlig cykel som är extremt kul att köra. Chassi och bromsar lämnar såklart en del att önska med modera mått mätt, men dessa går att uppdatera hyfsat enkelt den dag man känner att det är dags. Finns massor av kunskap och eftermarknadsdelar till RD350 än idag.

Klockan är alldeles för mycket för att skriva långa inlägg på ett forum, så jag hoppas det är någorlunda förståeligt och at jag inte måste skämmas ögonen ur mig när jag läser igenom min text med pigga ögon imorgon.. :)
 
Har nog sett 4-5 rd500 på blocket i sommar, en rg500 några rs250 och rgv250 och en drös med rd350. Har själv en rd350. Skoj sak att åka på, och den har definitivt gett mig en helt annan uppskattning för min moderna hoj. :) tyvärr blev motorn lite ledsen och skar ganska ordentligt pga knasigt inställda förgasare spå kolla upp allt sånt när du köpt dig en gammal tvåtakt.
Det är däremot riktigt praktiskt med blårök i bilköer, man får gott om plats bakåt. :)
 
Har nog sett 4-5 rd500 på blocket i sommar, en rg500 några rs250 och rgv250 och en drös med rd350. Har själv en rd350. Skoj sak att åka på, och den har definitivt gett mig en helt annan uppskattning för min moderna hoj. :) tyvärr blev motorn lite ledsen och skar ganska ordentligt pga knasigt inställda förgasare spå kolla upp allt sånt när du köpt dig en gammal tvåtakt.
Det är däremot riktigt praktiskt med blårök i bilköer, man får gott om plats bakåt. :)

Man slipper även andra motorcyklister som ligger och nosar en i baken :hihi
 
Att "alla" haft en RD 350 var kul skrivet :D

Jag hade en -82:a, alltså den sista årsmodellen utan YPVS. Den gick hur bra som helst och jag var jättenöjd, inga problem alls.

Håller med en tidigare tråddeltagare, en 350 är nog klokaste valet om man vill ha en tvåtakt idag, iaf om vi snackar någorlunda budget.

Har varit grymt sugen på en RD 500 i alla år men jaghar alltid bangat för jag tror att den skulle ge mig problem... och så har de blivit så dyra...
 
Att "alla" haft en RD 350 var kul skrivet :D

Jag hade en -82:a, alltså den sista årsmodellen utan YPVS. Den gick hur bra som helst och jag var jättenöjd, inga problem alls.

Håller med en tidigare tråddeltagare, en 350 är nog klokaste valet om man vill ha en tvåtakt idag, iaf om vi snackar någorlunda budget.

Har varit grymt sugen på en RD 500 i alla år men jaghar alltid bangat för jag tror att den skulle ge mig problem... och så har de blivit så dyra...

Lägg en bevakning på rd500 på blocket... Beroende på vad du tycker är dyrt iofs, men såg en som låg ute för rätt sansade pengar i somras, i vad som såg ut att vara ett helt okej skick. Har fö rmig att det var 35-40 000 han begärde för den.
 
RD500:an är klart kul maskin att åka på idag, man blir aldrig utan folk att snacka med på MC-parkeringen. Somliga främst de lite yngre påpekar att den är slut i ringarna och drar olja och att jag borde åtgärda det innan ventilerna bränner......:huvet.

Andra kommer ihåg när det begav sig och så får man en historia som mestadels handlar om vansinnesfärder som ibland får ett abruppt slut. Sen har vi tvåtaktsfanatikern som ålar runt innanför kåporna och studerar alla detaljer och efter att han pressat sig ut genom luftintaget så vill han att man skall starta underverket för att han vill höra soundet.

Men den absolut vanligaste reaktionen är Vad f_n åker du på?

Att åka på är den helt ok men inte för några längre turer, vibrerar rätt kraftigt, orkeslös på lågvarv, och ramen lever ett eget liv under sadeln, bromsarna är rätt usla med dagens mått mätt. Men jämför man med andra hojar från 80-talet så tycker jag att den står sig bra. Den fantastisk roligt att dra en kortare repa på och upppleva den helt sinnesjuka effektkurva som bara en en stor tvåtaktare kan leverera.

Jag köpte min till ett mycket humant pris men så var det annandagjul och snöstorm så kön av köpare var rätt kort.:tummenupp
 
Det roliga börjar vid 6000rpm.121023 002.jpg
I våras vid "Västmanland Runt" starten stod jag sist I starfältet med ett hundratal custom/touring hojar framför mig. Kickar igång och med en lätt medvind ser jag blåröken sveper framåt. Hjälmarna fladdrar från sida till sida som vid en pingismatch för att lokalisera vad fan det är som luktar.:D:D Kan tilläggas att jag tröttna ganska fort på att åka deras tempo.

Samlar nu grejer till ett TZ250 "look alike" bygge med en YPVS 350 motor I TZR250 chassie.pic_gallery_yzr250_0wb9_01.jpg
 

Bifogat

  • 121023 001.jpg
    121023 001.jpg
    243.4 KB · Visningar: 170
RD500:an är klart kul maskin att åka på idag, man blir aldrig utan folk att snacka med på MC-parkeringen. Somliga främst de lite yngre påpekar att den är slut i ringarna och drar olja och att jag borde åtgärda det innan ventilerna bränner......:huvet.

Det är ju roande när folk påtalar att ens hoj drar olja när man står där med tvåtaktaren. :hihi
De ser ju på en som om man är en ren idiot :dummer när man svarar "Jaaa, men det gör inget, det luktar ju så gott."
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top