Gamla sporthojar som håller värdet?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag bara funderar nu när jag sitter och tittar igenom annonser:
Visst har vissa gamla sporthojar rasat rejält i värde?
Exempelvis en gammal Yamaha R1 från slutet på 90-talet början på 2000?

Dessa verkar vara ganska döda på begmarknaden om man räknar antalet röda pilar för sänkt pris...

Är det samma för Honda blackbird exempelvis?

Vad är viktigaste faktorn isåfall? kvalitén på hojarna eller försäkringspriserna?
Såldes det för många?

Jag bara funderar, kan någon reda ut detta för mig?
(utan att tråden behöver spåra ur i det allmängiltiga köpare/säljare synen)
Det måste alltid finnas ett pris som både köpare och säljare enas om gissar jag?
 
Har ju varit mycket gnäll här det senaste att R1:or är så jävla högt prissatta begagnat. Priset sätts väl högt för många tror att R1ttan är den fEtAsTE hojjen som går att köpa...

Honda Blackbird är väl en annorlunda kategori, högfartstourer.

Sedan spelar väl både konjunktur och försäkringspremier in på att folk inte får sina hojar sålda.
 
tar vi en polkaröd r1 -98 som exempel är nog skicket på kåporna väldigt viktigt, en kulthoj för många som inte kommer hamna under 35'000 om den hålls fin. (och du kan få den för 40 idag)

sen tror jag även att det största prisfallet redan har varit på tusenkubikshojjar 00-02 och blir nog inte så mycket på några år så länge den hålls i ett någorlunda fräscht skick.
929:or tex som är förträffliga hojjar med insprut får du väl för 35'000 och tror det dröjer säkert 10 år till innan de är nere på 25'000.
se till att få en tidig insprutare så tror jag du blir nöjd med hojjen och den tappar inte så mycket värde
 
tror inte det om jag skall vara ärlig. En yamaha kan aldrig bli en kult-hoj så tidigt, den är alldeles för vanlig och vardaglig. Så länge som det dräller av yamaha r1'or så kommer de aldrig vara kult. Möjligtvis om 30år och de som rullar är få.

Men jag menar egentligen vissa sporthojar i allmänhet, ville egentligen inte peka ut yamaha r1 specifikt. Utan många gamla literhojar från väller ju just nu ut på begmarknaden, men efterfrågan verkar vara låg mot utbudet?

Det är inte så att många av dessa gamla sporthojar dras med dyra reparationer?
Styr försäkringspremierna mest?

Men jag håller med om att efter de fallit till 30 så verkar hojar falla lite långssammare i pris per år...
 
Last edited:
Just ploka r1or är ju lite speciella, men en vanlig blå, kan nog gå ner till 30.
Vet inte om Vtr1000f kan räknas in som sport hoj direkt men de har stått sig bra i värde de senaste 5 åren, eller så har de optimistiska säljare.
 
Problemet är väl skicket på dessa hojar som ligger runt 10 år...kikade på en bedrööövlig 929 igår, begärt pris 42 k...utan servicebok....+ div skrapmärken Good luck! :tummenupp
 
Jag bara spekulerar fritt, och tänkte att det är många kloka här som kan svara mig. Har någon gjort en studie och kontrollerat exempelvis försäkringspremierna mot begagnatpriserna?

Jag misstänker att just försäkringspremierna kan vara starkt styrande på priserna. Vissa hojar med samma prestanda verkar ha rätt så humana premier, påverkar det andrahandspriset?

Att vissa färger på modeller är mer åtråvärda än andra har jag helt missat utöver det som är snyggt/fult. Men det var en intressant vinkling av hur man värderar en gammal sporthoj. Jag hoppas inte jag sårar någon då jag kallar en 9år gammal literhoj för gammal, men jag tror ni vet hur jag menar.
 
Problemet är väl skicket på dessa hojar som ligger runt 10 år...kikade på en bedrööövlig 929 igår, begärt pris 42 k...utan servicebok....+ div skrapmärken Good luck! :tummenupp

vad ska du med servicebok till en 9 år gammal hoj -om den nu inte var uttagen i trafik först 2006?
men kan hålla med om att 35'00 skulle vart ett bättre pris men det hade man ju kanske kunnat pruta till sig...

edit: ja vafan vet jag om skicket på den hojjen du kollade på kom jag på :tungan
 
Last edited:
Äh jag ska köpa mig en 10 år gammal MV Agusta och skita i allt som heter värdeminskning :rolleyes:
 
Just polkarettan är väl lite mer värd (OM den är i fint skick vill säga) då det faktiskt redan är en klassisk hoj. Var ju inte en liten milstolpe när den kom. De övriga dräller ju marknaden av.

Visst skiljer det ju endel i premie för en ny sporthoj och en som är 9 år, men båda är ju oftast svindyra.

Handlar väl oftast om efterfrågan och märkets eftermarknadsvärde. En del märken har ju skyhögt begagnatvärde trots att Sten Sture d.y. kan ha varit första ägaren. HD och Ducati ligger väl i topp där.

Min egen hoj t ex, som är 11 år gammal, ligger ju mellan 45-60 tusen på blocket. Då är den ju iofs skitbillig att försäkra och fantastiskt kul maskin i övrigt. (Ducatin alltså, Suzukin är väl värd ett sexpack 3.5:or ungefär och går som en säck potäter :D) Men inte är priset realistiskt egentligen.
 
Nu var jag tvungen att kolla genom R1:orna som finns på blocket. Tycker dem håller ett högt pris än? Fick kolla på streetfighters, långmilare eller dem som var i behov av större service/däck o.s.v om man skulle ner precis under 40.
 
"vad ska du med servicebok till en 9 år gammal hoj -om den nu inte var uttagen i trafik först 2006?"

Jag skulle värdesätta det för att då har inte "Kalle Kockos" varit inne och rivit i motorn och justerat ventilspelet med mammas dl-mått.

En välskött hoj är en välskött hoj, men en välskött hoj med historik och service gjord är lättare att lita på. För mig iaf.
 
Just polkarettan är väl lite mer värd (OM den är i fint skick vill säga) då det faktiskt redan är en klassisk hoj. Var ju inte en liten milstolpe när den kom. De övriga dräller ju marknaden av.

Visst skiljer det ju endel i premie för en ny sporthoj och en som är 9 år, men båda är ju oftast svindyra.

Handlar väl oftast om efterfrågan och märkets eftermarknadsvärde. En del märken har ju skyhögt begagnatvärde trots att Sten Sture d.y. kan ha varit första ägaren. HD och Ducati ligger väl i topp där.

Min egen hoj t ex, som är 11 år gammal, ligger ju mellan 45-60 tusen på blocket. Då är den ju iofs skitbillig att försäkra och fantastiskt kul maskin i övrigt. (Ducatin alltså, Suzukin är väl värd ett sexpack 3.5:or ungefär och går som en säck potäter :D) Men inte är priset realistiskt egentligen.

Ja, jo iof har du ju rätt. Har själv en ovanlig (väldigt) gammal literhoj som är svår att värdera. En yamaha GTS1000 från -93. Men i det fallet styr ju snarare efterfrågan och tillgång mest. Finns bara en enda ute på blocket exempelvis. Faktorer som försäkringpremie verkar inte finnas med i bilden. Snarare är det ett fåtal köpare till ett fåtal säljare där.

Men jag förstår inte riktigt mekanismerna som styr flera av modellerna som finns därute i stort antal. Möjligtvis så har det stora utbudet av hojar kopplat till finanskrisen skapat en svår situation för många nu när de ska sälja hojen?

Jag är bara lite förvånad över att priserna skiljer sig rätt så kraftigt för samma hoj och skick på blocket på flera av sporthojarna...
 
Min egen hoj t ex, som är 11 år gammal, ligger ju mellan 45-60 tusen på blocket. Då är den ju iofs skitbillig att försäkra och fantastiskt kul maskin i övrigt. (Ducatin alltså, Suzukin är väl värd ett sexpack 3.5:or ungefär och går som en säck potäter :D) Men inte är priset realistiskt egentligen.

kan jag hålla med om, men då måste den väl vara i stort sett original och fräscha kåpor (precis som alla gamla hojjar i den prisklassen)? (kan ha fel här men har känslan av det)

en fullt fungerande hoj i 30'000 klassen kan få lite oljeläckage och repiga kåpor med tiden men ändå få ut 25'000 om många år. tror jag.
 
"vad ska du med servicebok till en 9 år gammal hoj -om den nu inte var uttagen i trafik först 2006?"

Jag skulle värdesätta det för att då har inte "Kalle Kockos" varit inne och rivit i motorn och justerat ventilspelet med mammas dl-mått.

En välskött hoj är en välskött hoj, men en välskött hoj med historik och service gjord är lättare att lita på. För mig iaf.

beror helt och hållet på ägare, finns dom som inte kollar hojjen - rent ut sagt skiter i den för att lämna in den till firma (vilka naturligtvis tjänar pengar på att utföra stämpeln på så snabb tid som möjligt) var 1000:e mil

sen finns de de som byter olja var 300:de mil och pysslar med den på fredagkvällarna av intresse.

sen finns det ju de som skiter i både och men det viktigaste för mig är skicket på hojjen som jag köper och det kan jag inte utläsa i en stämpelbok.

(exempel: lämnade in min första hoj på firma, fick stämpel och upptäckte att det var ca 1 liter för mycket olja i den när jag fick tillbaka den. skulle jag blint litat på firmor och bara tutat och kört skulle den hojjen inte mått så bra idag. det gör den iofs inte ändå men det är pga andra orsaker)
 
Ja, jo iof har du ju rätt. Har själv en ovanlig (väldigt) gammal literhoj som är svår att värdera. En yamaha GTS1000 från -93. Men i det fallet styr ju snarare efterfrågan och tillgång mest. Finns bara en enda ute på blocket exempelvis. Faktorer som försäkringpremie verkar inte finnas med i bilden. Snarare är det ett fåtal köpare till ett fåtal säljare där.

Men jag förstår inte riktigt mekanismerna som styr flera av modellerna som finns därute i stort antal. Möjligtvis så har det stora utbudet av hojar kopplat till finanskrisen skapat en svår situation för många nu när de ska sälja hojen?

Jag är bara lite förvånad över att priserna skiljer sig rätt så kraftigt för samma hoj och skick på blocket på flera av sporthojarna...

Finns många lyckosökare som säljer, samt många ovetande. Blev själv förvånad när jag skulle sälja min SAAB 9-5 för ett par år sedan och byta till något annat. När jag såg att den var värd lika mycket som en Opel Manta med knäckt bakaxel och rost upp till taket bestämde jag mig för att jag kör SAAB-aset tills skrotnisse kom för att hämta den vid vägkanten.
Dock kollar få upp marknaden eller drar en rövare.

kan jag hålla med om, men då måste den väl vara i stort sett original och fräscha kåpor (precis som alla gamla hojjar i den prisklassen)? (kan ha fel här men har känslan av det)

en fullt fungerande hoj i 30'000 klassen kan få lite oljeläckage och repiga kåpor med tiden men ändå få ut 25'000 om många år. tror jag.

Jo, dock är ju oftast inte Ducatis, speciellt den modellen jag har, körda av nyexaminerade, vurpbenägna, odödliga hojåkare. Den kostar för mycket och har effekt som inte direkt tilltalar klientelet.

Det konstigaste på hojmarknaden tycker inte jag är sporthojar med 6500 mil på mätaren och 10 år på nacken som kostar 25-35k, utan antika dussinmaskiner från början av 80-talet senast som säkert varvat km-mätaren 3 ggr men ägaren ändå vill ha ut 15k för. Gärna med snustorra däck från samma era som "Tur i kärlek" och drivpaket som var misskött och rostigt redan innan.
 
Det konstigaste på hojmarknaden tycker inte jag är sporthojar med 6500 mil på mätaren och 10 år på nacken som kostar 25-35k, utan antika dussinmaskiner från början av 80-talet senast som säkert varvat km-mätaren 3 ggr men ägaren ändå vill ha ut 15k för. Gärna med snustorra däck från samma era som "Tur i kärlek" och drivpaket som var misskött och rostigt redan innan.

mm, det är därför det är så bra att köpa en 1000 kubiks 00:a som man om tio år kan ha varvat mätaren 3 ggr på och ändå få ut 25000 spänn för trots snustorra däck från samma era som "idol" och med drivpaket som var misskött och rostigt redan innan
 
beror helt och hållet på ägare, finns dom som inte kollar hojjen - rent ut sagt skiter i den för att lämna in den till firma (vilka naturligtvis tjänar pengar på att utföra stämpeln på så snabb tid som möjligt) var 1000:e mil

sen finns de de som byter olja var 300:de mil och pysslar med den på fredagkvällarna av intresse.

sen finns det ju de som skiter i både och men det viktigaste för mig är skicket på hojjen som jag köper och det kan jag inte utläsa i en stämpelbok.

(exempel: lämnade in min första hoj på firma, fick stämpel och upptäckte att det var ca 1 liter för mycket olja i den när jag fick tillbaka den. skulle jag blint litat på firmor och bara tutat och kört skulle den hojjen inte mått så bra idag. det gör den iofs inte ändå men det är pga andra orsaker)

Nej nej, jag menar inte att man ska svälja en servicebok med hull och hår och langa upp den stora plånboken. Självklart beror det på ägaren men hur fanken kan man avgöra det med en främmande person vid ett hojköp?
Själv älskar jag att pyssla med hojarna och byta olja och diverse vätskor och prylar, men samtidigt lämnar jag in den till verkstad för service när det är dags. Varför? Delvis klarar jag inte av att sköta en motor på alla punkter och delvis för att få den där stämpeln i boken för ett eventuellt bättre andrahandsvärde. Givetvis måste man hitta en verkstad som man vet kan sin sak och inte "Mekare Bob" i någon mörk källargång.

Vilket låter mest troligt när man säljer?

"Jag kan allt själv så jag har servar den inte på verkstad" Eller "Jag har servat den enligt boken men har bytt olja, filter, stift och kedja själv"?

Men det är jag det.

mm, det är därför det är så bra att köpa en 1000 kubiks 00:a som man om tio år kan ha varvat mätaren 3 ggr på och ändå få ut 25000 spänn för trots snustorra däck från samma era som "idol" och med drivpaket som var misskött och rostigt redan innan

Är inte riktigt med på vad du menar, men jag antar att framtiden får utvisa om du har rätt. Väldigt få sporthojar säljs väl 20-30 år efter deras tillverkniningsdatum dock. De flesta möter skroten innan dess.
 
Last edited:
Men jag förstår inte riktigt mekanismerna som styr flera av modellerna som finns därute i stort antal. Möjligtvis så har det stora utbudet av hojar kopplat till finanskrisen skapat en svår situation för många nu när de ska sälja hojen?

Jag är bara lite förvånad över att priserna skiljer sig rätt så kraftigt för samma hoj och skick på blocket på flera av sporthojarna...

Det är väl som vanligt. När hojen ska köpas prutar sig folk gula och blå, varenda skavank betyder att den är kvaddad och fusklagad och man skammar friskt. När de sedan ska sälja hojen de lyckats fynda är den värd hur mycket som helst, blickfångare och unik lågmilare och gud vet allt.

Det värsta som verkar kunna hända, är att polarna får reda på att man gått back på en hoj man använt i två säsonger.

Sen finns ett fåtal realister som får hojarna sålda. De ligger inte länge på annons.

Vilket låter mest troligt när man säljer?

"Jag kan allt själv så jag har servar den inte på verkstad" Eller "Jag har servat den enligt boken men har bytt olja, filter, stift och kedja själv"?

Men det är jag det.

Efter tio år och minst lika många ägare är en servicebok inte värd mycket. Den betingar bara ett extravärde sålänge det finns gällande garanti. Efter det kan det möjligen ses som ett köpargument mellan två likvärdiga hojar.
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top