gamla hojar billiga att försäkra?

dorfen

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
ducati 750 sport, Triumph Daytona 675 -08
Varför är en äldre hoj billigare att försäkra?
Jag kan förstå att det skiljer en del på tex en r1 från 99 och en från 07 på grund av stöldrisken. :confused:
Men att det är så pass stor skillnad som det är förstår jag inte, kör folk inte och krockar med en r1 från 99 eller varför är det så?:va

Gammal hoj - mindre stöldbegärlig.
Gammal hoj - mindre mos i.

Klart folk klotar med gamla hojar. Men ovanstående är två argument som jag tror håller. Sen har det säkert med reservdelar att göra också, folk som behållt sin "ögonsten" i tjugo år vårdar den säkert ömt, vaggar den till sömns om kvällarna osv, dvs, hojen löper mindre risk att vara med om något typ..

EDIT: Varför är r1 dyrare att försäkra än fz1? Fundera på det..

Gruppen som alltid ska ha det senaste och värsta kör hårdare än gruppen som tycker att en 7-8 år gammal hoj duger...

Sen blir det ju rent löjligt billigt om hojen är 20 år gammal, vilket ju är bra för att dom som har en 20 år gammal hoj är ju ofta lite av samlare och har flera hojar.

I England tror jag det var, betalar man bara en försäkring för alla sina classicer, eftersom man inte kan köra mer än ett fordon åt gången, men det är inte förbjudet att skaffa chaufförer till alla fordon och köra alla samtidigt i exvis en parad eller till en utställning heller.
Kanske något för Sverige att ta efter?

En äldre hoj har lägre värde också, dvs blir det billigare för bolagen att ersätta den. Det kan ju även vara ett sätt för bolagen att styra sina kunder att ha äldre, billigare hojar.

En äldre hoj har lägre värde också, dvs blir det billigare för bolagen att ersätta den. Det kan ju även vara ett sätt för bolagen att styra sina kunder att ha äldre, billigare hojar.

Jo, fast jag tror mer på att en R1 som inte är inlöst dom första 5 åren ägs och brukas faktiskt av tant Agda 85 i Kalix år som står för försäkringen :D

Den som försäkrar en 10 år el äldre hoj,så väljs ofta vagnskadan dessutom bort, man jagar delar själv för att laga, eller säljer skrotet som är kvar efter en klotning, dyrt att laga både gammal och ny hoj. Men finns helförsäkring så är det bättre affär för alla parter att lösa in gammalt skrot istället för att laga.

Äldre hojar körs el väljs ofta av personer som även statestiskt är mindre risk för försäkringsbolagen, därav gynnsammare premier, risken är bra mycket mindre att 99-årsmodeller skall vara inblandade i dyra upplagningar och stölder än nya eller ett par år gamla hojar. Bara hojen isig är oftast en "mindre"" risk även om samma person väljer en 10 år gammal hoj vs mot en ny eller om om man kan kalla det en "billigare" risk för försäkringsbolagen.

Last edited:
I England tror jag det var, betalar man bara en försäkring för alla sina classicer, eftersom man inte kan köra mer än ett fordon åt gången

Bilsport o mc ger flerförsäkringrabatt om man har mer än en hoj och bara kör själv. Ett steg i rätt riktningen även om inte fullt ut.

Jo, fast om jag inte minns fel så va det ca 95% av beloppen som betalas ut från försäkringsbolagen personskaderelaterade. Så värdet på hojen borde göra väldigt lite skillnad.

Jo, fast om jag inte minns fel så va det ca 95% av beloppen som betalas ut från försäkringsbolagen personskaderelaterade. Så värdet på hojen borde göra väldigt lite skillnad.

Det var ju så jag tänkte... Det är ju mycket dyrare att laga en människa en att laga en motorcykel, och jag tror inte man skadar sig mindre på en r1 från99 än en r1 från 07. E det ingen som kan förklara resonemanget för mig :va

Det var ju så jag tänkte... Det är ju mycket dyrare att laga en människa en att laga en motorcykel, och jag tror inte man skadar sig mindre på en r1 från99 än en r1 från 07. E det ingen som kan förklara resonemanget för mig :va

Näe, man skadar sig säkert lika mycket om man kör omkull en 20 år gammal touringhoj i 100km/h som om man gör det med en splirrans R1
En splirrans ny R1 har bättre väghållning och bromsar än en 20 år gammal touringhoj.

Men försäkringsbolagen går på statistik, och det ligger fler splirrans nya R1 i diket varje år än 7år gamla R1or, för att inte tala om 20 år gamla touringhojar som är sällsynta i dikeskanterna...

Alltså är en årets R1 en större försäkringsrisk.

På samma vis skulle det vara dyrare att försäkra en blå motorcykel än en röd om det visade sig att 70% av dom blåa motorcyklarna smälls första året, medans bara 10% av dom röda smälls...

Även om motorcyklarna är identiska i övrigt!

Äldre än 20? år så går de väl att försäkra som veteran/classica?

Sen "hjälper" det inte att man har en hoj hos Bilsport/MC om den andra är en klass 7-11. Rabatten gör det inte billigare..

Är det verkligen billigare att trafikförsäkra en äldre hoj? Jag har en R1 -99 som använts som exempel på gammal hoj ovan och billigaste trafikförsäkringen jag hittat för den ligger på 10000kr/år, och det anser jag inte vara billigt.

Ta gärna reda på källan. Jag tror inte på 95%.

Är det verkligen billigare att trafikförsäkra en äldre hoj? Jag har en R1 -99 som använts som exempel på gammal hoj ovan och billigaste trafikförsäkringen jag hittat för den ligger på 10000kr/år, och det anser jag inte vara billigt.

Jag betalar ~5900 för halv/helår på en 99:a. Sist jag kollade skulle en 00:a kosta mig runt 10000.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...