Gamla däck?

TS funderar på att spara lite på däcken.
Exakt vad min instruktör på en bandag berättade att han gjort. Vid lunch 2a bandagen vid en tidigare bandag så var bakdäcket slut för instruktören. Valet var mellan ett nytt däck till bandagspris eller ett begagnat i som det verkade tillräckligt skick för 4 x 20 minuters pass. För några 100-lappar. Han valde att spara. Han tog det givetvis lugnt, kallt däck osv vid starten av 1a passet efter lunch. Vilket inte hindrade en highsider i första böjen efter startrakan. Reparationerna av hojen kostade 20000kr.
Jag skulle inte sätta ett tveksamt däck på en hoj. Absolut inte på en CBR1000RR.
Men det är jag.
Pirelli Diablo Rosso Corsa på Triumphen och Dunlop Sportsmart Sportmax på Suzukin.

Hade det begagnade däcket rätt temperatur?
Går alldeles utmärkt att köra på slitna däck utan livet som insats dåliga däck släpper tidigare men också mjukare.
 
Med bil har jag kört med 20 år gamla däck med bra mönster och kass förvaring. kul när det tjuter om däcken när man glider in på en parkering :yoparty
 
Motivera varför du anser att det är raketforskning! Vad är det som är oklart?

Det är väl inget som är oklart? Tyckte mest att det va roligt med inlägget, kallade det för "raketforskning" då man kanske inte alltid tänker på att det blir en liten ändring på utväxlingen om man går från 50 till 55-profil och kompensera med mer/mindre kuggar på fram/bakdrevet.

Självklart är det fel av mig att kalla det raketforskning, "kuriosa" är väl mer korrekt benämning.
 
Jag monterade på ett maxxis däck fram senast nu i vinter. Köptes direkt från hojdäck.se. Billigt var det också, typ 313:- + frakt och däcket var tillverkade 2008.
Har snackat och köpt tidigare maxxis däck från hojdäck och dom motiverade att dom är lagrade på rätt sätt och föråldrandet börjar först när man tar dom i bruk.
 
Jag monterade på ett maxxis däck fram senast nu i vinter. Köptes direkt från hojdäck.se. Billigt var det också, typ 313:- + frakt och däcket var tillverkade 2008.
Har snackat och köpt tidigare maxxis däck från hojdäck och dom motiverade att dom är lagrade på rätt sätt och föråldrandet börjar först när man tar dom i bruk.

Ännu en som utmanar ödet, härligt :) Sportmaxx eller vilket var det du köpte? Det va tom billigare än mitt däck!

Ja det har varit lite min agenda här om hur okörda däck påverkas om det lagras rätt. Som du kanske läst dig till är däcket som såpa när det är kallt, speciellt i blött väglag får beakta när man väl kommer i den situationen.

Du får gärna återkomma till tråden och dela med dig av din erfarenhet av ett gammalt däck, kan vara intressant! speceillt när det gäller redan från början ett risat märke.
 
...Ja det har varit lite min agenda här om hur okörda däck påverkas om det lagras rätt. Som du kanske läst dig till är däcket som såpa när det är kallt, speciellt i blött väglag får beakta när man väl kommer i den situationen.

Du får gärna återkomma till tråden och dela med dig av din erfarenhet av ett gammalt däck, kan vara intressant! speceillt när det gäller redan från början ett risat märke.
Ursäkta en som var med när däcket presenterades och var som mest populärt - Men varför säger Du att däcket är som såpa i kallt/blött och att märket var risat från början? Inget av det är ju sant om man beaktar de däck som då var populära.

Sant är att däcket var oerhört populärt under de åren, som ett billigare alternativ till t ex Pilot Power 2CT, Dunlops Qualifier etc. Det hade något sämre våtgrepp än t ex Michelins däck men alls inte så uselt som Du beskriver det.

Under ett par, tre år var däcken monterade på var och varannan hoj utan att ställa till med något särskilt väsen om sig. Förutom problemet med serien som kunde få sprickor.

Utvecklingen har inte stått still sedan dess. Men heller inte gått så fort att Maxxis förtjänar ett sådant uselt omdöme. Det går att köra duktigt fort i både vått och torrt med Maxxis, precis som det går att vurpa aschlet av sig på Pure/Road/Sportsmart/S20 och allt vad modernt gummi heter.

Jag förutsätter att Du var ironisk i den citerade texten och det är okej:) Men för ordningens skull tycker jag att Maxxis-däcken bör betraktas utifrån de år de marknadsfördes, tycker kanske inte det framkommit hitintills i tråden...
 
Ursäkta en som var med när däcket presenterades och var som mest populärt - Men varför säger Du att däcket är som såpa i kallt/blött och att märket var risat från början? Inget av det är ju sant om man beaktar de däck som då var populära.

Sant är att däcket var oerhört populärt under de åren, som ett billigare alternativ till t ex Pilot Power 2CT, Dunlops Qualifier etc. Det hade något sämre våtgrepp än t ex Michelins däck men alls inte så uselt som Du beskriver det.

Under ett par, tre år var däcken monterade på var och varannan hoj utan att ställa till med något särskilt väsen om sig. Förutom problemet med serien som kunde få sprickor.

Utvecklingen har inte stått still sedan dess. Men heller inte gått så fort att Maxxis förtjänar ett sådant uselt omdöme. Det går att köra duktigt fort i både vått och torrt med Maxxis, precis som det går att vurpa aschlet av sig på Pure/Road/Sportsmart/S20 och allt vad modernt gummi heter.

Jag förutsätter att Du var ironisk i den citerade texten och det är okej:) Men för ordningens skull tycker jag att Maxxis-däcken bör betraktas utifrån de år de marknadsfördes, tycker kanske inte det framkommit hitintills i tråden...

Kryddade väl en del :)

Men från en som bara läst recensioner av märket Maxxis så har jag löst byggt upp min syn av märket Maxxis är att det är halt som såpa och dålig kvalité, av det som finns att ta del av på google. Självklart har jag läst nån positiv men överlag negativ ton av Märket.

Bra att vi har dig som kommit med mycket bra till tråden så fördomarna inte späs på av okunniga som mig :) ny i gamet som du kanske förstår, men öppen för att ta in från er gamla erfarna rävar!

Som Tom skrev, att det är väldigt populärt bland körskolor. Säger väl en hel del om att det inte är ett skitdäck. Varför valdes det framför andra? är det av priset?
 
...Som Tom skrev, att det är väldigt populärt bland körskolor. Säger väl en hel del om att det inte är ett skitdäck. Varför valdes det framför andra? är det av priset?
Kort sagt - ett ärligt däck utan finesser som t ex 2CT som var hyfsat bra på kurser och bandagar, hyfsat bra på gata, lika bra eller något bättre livslängd än konkurrenterna och ett betydligt lägre pris.

Ni skulle bli förvånade över att se vad t ex Tom kunde göra med det däcket på Gelleråsen :)
 
Last edited:
Man blir ju oneklingen lite sugen på att köpa upp sig på ett rejält lager Maxxis från 2008. Ett hyfsat däck som ska kännas ok. Däcktillgången är säkrad i flera år och man sparar nog en ansenlig summa stålar :D
 
Man blir ju oneklingen lite sugen på att köpa upp sig på ett rejält lager Maxxis från 2008. Ett hyfsat däck som ska kännas ok. Däcktillgången är säkrad i flera år och man sparar nog en ansenlig summa stålar :D
Mmm, och för mellanskillnaden köper Du kurser, bantid och bensin... Sedan kan man filosofera över vad som gör Dig till bättre förare, åka på superduperdäck som sväljer alla Dina misstag utan att protestera eller åka på ett hyfsat däck med relativt lång släppzon och ett par ban- eller kursdagar extra..? :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top