Gamla däck?

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Jag har fått tag på ett däck från 2008 som legat på en gummiverkstad, däcket är helt nytt och det är skyddsytan kvar. Märket är Maxxis Supermaxx som inte är världens bästa däck heller men gav 350:- har jag gett för det så ingen större förlust så sett.

Självklart är ett nytt däck bättre, men hur påverkas däckets kvalité av tid? Eller är det bara att bränna upp?

Givetvis kan man inte vara helt säker men jag lär inte vara den första som åker på ett äldre däck och nån bör ha nån erfarenhet!
 

Steiner

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
97, Ducati, Monster
Om det har förvarats rätt i torr och sval miljö så är det jämlikt med ett nytt
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har fått tag på ett däck från 2008 som legat på en gummiverkstad, däcket är helt nytt och det är skyddsytan kvar. Märket är Maxxis Supermaxx som inte är världens bästa däck heller men gav 350:- har jag gett för det så ingen större förlust så sett.

Självklart är ett nytt däck bättre, men hur påverkas däckets kvalité av tid? Eller är det bara att bränna upp?

Givetvis kan man inte vara helt säker men jag lär inte vara den första som åker på ett äldre däck och nån bör ha nån erfarenhet!
OK, Du har ett däck med några år på nacken men som förhoppningsvis är vettigt lagrat (svalt och hyfsat mörkt)? Gummit hårdnar med åren så egenskaperna kan vara något sämre än ett flång nytillverkat. Men är det inte sprucket monterar du på det och kör, det är ju enda möjligheten att märka hur pass däcket fungerar. Har Du tidigare erfarenhet av däcket? Annars får ju tid och egna prov visa fäste i vått, svalt resp torrt väder.

Sannolikheten är rätt hög att Du inte märker någon försämring. Mina 2p och lycka till:)
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Spontant så hade jag inte kört på det däcket. Fem år gammalt och ett märke som inte hamnar i topp i tester. Jag tycker inte man ska pruta med den enda kontakten du har med vägen utan köp ett nytt sett och njut :)
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Spontant så hade jag inte kört på det däcket. Fem år gammalt och ett märke som inte hamnar i topp i tester. Jag tycker inte man ska pruta med den enda kontakten du har med vägen utan köp ett nytt sett och njut :)
Hur gör ni när det suttit på hojen i 5 år men inte gått 500 mil och fortfarande ser bra ut?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
min erfarenhet av gamla däck som suttit på hoj ca 7år är, funkar kanon sålänge dte är torrt och varmt ute, men som såpa mid minsta väta XD
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Ingen aning då jag brukar göra av med några stycken ostar varje säsong så dom blir alldrig gamla. Jag vill gärna ha så färska däck som möjligt men ska man bara glida fram så spelar det nog mindre roll. Då ts kör en literklubba så antog jag att det bombas friskt.


Hur gör ni när det suttit på hojen i 5 år men inte gått 500 mil och fortfarande ser bra ut?
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Släng på däcket och ut och burna upp det! :brinnerup
Om du ska åka touring så är det ett bra däck. Jag hade sådana och körde en hel sommar och ett antal bandagar med dom. Det syntes knappast. Köpte nya följande vår, vill du veta varför så skicka ett PM.
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
OK, Du har ett däck med några år på nacken men som förhoppningsvis är vettigt lagrat (svalt och hyfsat mörkt)? Gummit hårdnar med åren så egenskaperna kan vara något sämre än ett flång nytillverkat. Men är det inte sprucket monterar du på det och kör, det är ju enda möjligheten att märka hur pass däcket fungerar. Har Du tidigare erfarenhet av däcket? Annars får ju tid och egna prov visa fäste i vått, svalt resp torrt väder.

Sannolikheten är rätt hög att Du inte märker någon försämring. Mina 2p och lycka till:)

Jag har enbart erfarenhet av Michelin Pilot power Pure, höll inget vidare men bettade bra så länge det fanns mönster kvar. Har tänkt att köpa nya sulor ändå men tänkte testa det när erbjudandet för en billig peng fanns.

Annars har jag tänkt köpa:

Dunlop Roadsmart/Sportsmart (Nån med erfarenhet av skillnad?)
Michelin Pilot Road 2/3

Det som jag va rädd för, som Klubba nämnde, att däcket är som såpa när det är blött. Oftast kör jag inte alls när det är blött men man vet aldrig när Vädrets makter bestämmer.

Får köra ett tag och se om det blir bättre, annars bränner jag upp däcket, ganska roligt det med ;)
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Hade michelin pilot road 2 fram och bak, ett bra däck som klara allt från en dag på banan till touring och har riktigt bra grepp i blött. pilot road 3 har bättre grepp i blött men inte lika bra i tort.
Bytte dock i vintras till pirelli corsa II tror jag dom heter..
Lycka till!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har enbart erfarenhet av Michelin Pilot power Pure, höll inget vidare men bettade bra så länge det fanns mönster kvar. Har tänkt att köpa nya sulor ändå men tänkte testa det när erbjudandet för en billig peng fanns.

Annars har jag tänkt köpa:

Dunlop Roadsmart/Sportsmart (Nån med erfarenhet av skillnad?)
Michelin Pilot Road 2/3

Det som jag va rädd för, som Klubba nämnde, att däcket är som såpa när det är blött. Oftast kör jag inte alls när det är blött men man vet aldrig när Vädrets makter bestämmer.

Får köra ett tag och se om det blir bättre, annars bränner jag upp däcket, ganska roligt det med ;)
Ja, Hobbes argument doftar tyvärr mer av minneslund än hett däcksgummi, däck ska man välja för det verkliga användningsområdet - inte för att passera korvmojsexpertisens kritiska granskning.

Roadsmart och Pilot Road 3 har alldeles förträffligt grepp för alla situationer vi bör försätta oss i när det gäller landsväg och fungerar bra upp till medelgruppen på bandagar och kurser. I tillägg till det håller de grovt räknat minst dubbelt så länge som motsvarande "sportdäck". Våtgrepp och kyla klarar de bättre, speciellt PR3 är en upplevelse i blött!

Generellt sett är vi alldeles för rädda för väta och dem flesta av oss SH-åkare kör som kärringar (=könsneutral värdering, de finns av bägge könen) i f t våra kompisar på naken- eller touringhoj när vägbanan är lite fuktig. Så sannolikheten att däcket ska orsaka en ofrivillig vurpa i regn är låg, mer troligt är då att det beror på krampaktigt grepp om styrhalvorna och att man sitter stel som en pinne... :)

Därför tror jag Du lugnt kan nöta upp Ditt Maxxis, kör in det ordentligt och använd förnuftet när det är kallt och blött så har Du ett lågt däckskonto under ett antal hundra mil.
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Ja du Roffe det handlar inte om vad som ser ballast ut vid någon korvkiosk inte häromkring iaf. Ett sportigare däck har en vassare profil och hojen blir roligare att köra. Visst du kanske inte utnyttjar det ökade greppet i torrt väglag men är det fel att ha extra marginaler ?

Det finns två nackdelar som jag ser det och det är ökad milkostnad och sämre köregenskaper i väta. Om man inte bryr sig i dessa, så ser jag ingen anledning till varför man inte ska köra på ett kvalitets däck med sportiga egenskaper på tex en literklubba :)
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Båda mina Maxxis har fått en del sprickor i sig, men vadå dom var juh billiga? :fakta

Förövrigt så skulle inte jag sätta på ett par däck som är mer än 3år gamla på en hoj men det är min personliga och professionella åsikt!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Nu vet inte jag hur du använder din sportmoppe men används den som det är tänkt hade jag inte kört runt med ett noname fabrikat och därtill 5 år gammalt.

Men det kanske är fika turer och se grym vid korvmojen som är tanken när du är ute och kör så då spelar det ju ingen roll.

Har kompisar som har 3-4 cm fegrand på sina däck och dom är lika lyriska och glada för det när vi är ute och åker tillsammans :tungan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja du Roffe det handlar inte om vad som ser ballast ut vid någon korvkiosk inte häromkring iaf. Ett sportigare däck har en vassare profil och hojen blir roligare att köra. Visst du kanske inte utnyttjar det ökade greppet i torrt väglag men är det fel att ha extra marginaler ?

Det finns två nackdelar som jag ser det och det är ökad milkostnad och sämre köregenskaper i väta. Om man inte bryr sig i dessa, så ser jag ingen anledning till varför man inte ska köra på ett kvalitets däck med sportiga egenskaper på tex en literklubba :)
Äh, var bara att Ditt inlägg ångade lite mycket testosteron av typen att "-...jag har en literklubba och tvekar inte att använda den" :) Sedan finns det både ekonomiska, miljö- och säkerhetsmässiga fördelar med att köra på rätt däck i f t sin faktiska prestation och inte alltid välja radergummi för att hojen skulle kräva det. Däck som Roadsmart och PR skulle närapå ha fungerat som tävlingsdäck för ett par decennier sedan...

Avdelningen akademisk diskussion: Ja, ibland tror jag att vi kör med "för bra" svålar och därför döljer våra egna tillkortakommanden, utvecklingsbehov och -potential bakom de extra marginalerna. Och dessutom - när vi börjar åka på DOT-däck för att köra bana byter vi gladeligen bort allt vad kall- och våtegenskaper heter. Det är sedelärande att i ösregn halka omkring på bana en hel dag på SC2-gummi för att försöka hänga med deltagare på PR2, i varje fall lär man sig att balansera på gränsen för tillgängligt grepp...

Men - det är som sagt en diskussion som inte hör hemma i denna tråd då det bara riskerar att förvirra vår käre trådskapare. TS vet nu att det finns två sidor av myntet, att det kräver lite mer noggrannhet att inte fläska på det dyraste och bästa gummit men att det med stor sannolikhet funkar för normalt bruk.

Mina 2p, mer kan jag nog inte tillföra tråden. Lycka till, allihopa :)
 
Last edited:

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Ja, Hobbes argument doftar tyvärr mer av minneslund än hett däcksgummi, däck ska man välja för det verkliga användningsområdet - inte för att passera korvmojsexpertisens kritiska granskning.

Roadsmart och Pilot Road 3 har alldeles förträffligt grepp för alla situationer vi bör försätta oss i när det gäller landsväg och fungerar bra upp till medelgruppen på bandagar och kurser. I tillägg till det håller de grovt räknat minst dubbelt så länge som motsvarande "sportdäck". Våtgrepp och kyla klarar de bättre, speciellt PR3 är en upplevelse i blött!

Generellt sett är vi alldeles för rädda för väta och dem flesta av oss SH-åkare kör som kärringar (=könsneutral värdering, de finns av bägge könen) i f t våra kompisar på naken- eller touringhoj när vägbanan är lite fuktig. Så sannolikheten att däcket ska orsaka en ofrivillig vurpa i regn är låg, mer troligt är då att det beror på krampaktigt grepp om styrhalvorna och att man sitter stel som en pinne... :)

Därför tror jag Du lugnt kan nöta upp Ditt Maxxis, kör in det ordentligt och använd förnuftet när det är kallt och blött så har Du ett lågt däckskonto under ett antal hundra mil.

Jag kör på där det finns lägen, därför har jag kollat mer på landsvägsdäck som Pilot Road och Roadsmart, men sprang på detta däcket och tänkte att jag sätter på det och ser om det funkar, annars beställer jag hem ett annat. Ett nytt däck är inte långt bort nu för tiden, vare sig på gummiverkstad eller online.

Tror dom flesta runt 27 med literklubba använder rullen rätt friskt, finns andra hojar till söndagsåkning vilket inte är intressant för min del än :)

Vad är det för skillnad på Pilot Road 2 och Pilot Road 3 förutom vätegenskaperna på 3:an? är mest ute efter ett slitstarkt däck då Power Pure var som ett suddgummi, räckte med att starta hojen för att gummit skulle nötas kändes det som, 250 mil va jag nere på 1mm.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vad är det för skillnad på Pilot Road 2 och Pilot Road 3 förutom vätegenskaperna på 3:an? är mest ute efter ett slitstarkt däck då Power Pure var som ett suddgummi, räckte med att starta hojen för att gummit skulle nötas kändes det som, 250 mil va jag nere på 1mm.
Du ser nästan skillnaden på mönstret, PR3 är ena hejare på att transportera bort vatten och är väl så nära regndäck Du kommer med gatdäck. Detta ger dock mer rörelse i däckets yta och ger då ett däck som kanske överhettar något tidigare än de äldre PR2. Om det finns någon skillnad i gummiblandningen vet jag inte.

Kör Du mycket gocartbana eller bana? Var det enbart gatkörning när Puredäcket bara höll 250 mil? Jag körde någon omgång Pure på min D675, vill minnas att de höll närmare 500 mil. Hur man hanterar gasen är viktigt när det gäller literhoj, är man inte mjuk på gasen ur kurvorna utan mer digital slits de rätt brutalt en bit upp på skuldran. Av sportdäcken jag kört har nog Sportsmart bästa livslängden.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vill du ha ett vettigt svar skulle jag kontakta Tom (Tom@) här på forumet som jobbar med däck. Där kan du ju även säga hur du kör och i vilket väder.
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Du ser nästan skillnaden på mönstret, PR3 är ena hejare på att transportera bort vatten och är väl så nära regndäck Du kommer med gatdäck. Detta ger dock mer rörelse i däckets yta och ger då ett däck som kanske överhettar något tidigare än de äldre PR2. Om det finns någon skillnad i gummiblandningen vet jag inte.

Kör Du mycket gocartbana eller bana? Var det enbart gatkörning när Puredäcket bara höll 250 mil? Jag körde någon omgång Pure på min D675, vill minnas att de höll närmare 500 mil. Hur man hanterar gasen är viktigt när det gäller literhoj, är man inte mjuk på gasen ur kurvorna utan mer digital slits de rätt brutalt en bit upp på skuldran. Av sportdäcken jag kört har nog Sportsmart bästa livslängden.

Jag körde 320 mil totalt innan väven va framme, nollade mätaren för att ha koll på hur långt jag kan köra med däcket. Farsan och mina vänner va rätt förvånade att jag kunnat nöta ner ett sprillans nytt däck på så kort körsträcka med tanke på att jag inte haft körkort längre än i somras. Bara kört landsväg, hojen är genomgången av mc-verkstad efter köp för att kolla om allt va okej, ramsned etc.
Kanske är ett måndagsex jag fick av mc-verkstaden.

Ska dit i veckan och kränga av mitt Pure och sätta på Maxxis-däcket, beställa olja/filter, ska beställa ett Pilot Road 2, Roadsmart 2 eller Sportsmart, vilket ska jag? Lutar mot Roadsmart 2. Men först ska jag prova Maxxis :)

Vill du ha ett vettigt svar skulle jag kontakta Tom (Tom@) här på forumet som jobbar med däck. Där kan du ju även säga hur du kör och i vilket väder.

Okej, Tack för tipsen. Kanske idiotförklarar mig att jag ens tänkt tanken på att sätta på ett Maxxis ;)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top