Galning i bil

Skitbil med hög tyngdpunkt och dålig väghållning.

Precis, och det var ungefär det här problemet med SUVar som gjorde att Volvo länge vägrade tillverka SUV. De ansåg sig inte kunna bygga SUVar med tillräckligt låg tyngdpunkt för att inte välta vid undanmanöver.

Sen har ju den tekniska utvecklingen gått framåt så Volvo lyckades kanske senare utan att överge sina principer. :va

Men filmen är ju dessutom från USA där folk vill ha äckligt mjuk fjädring som grädde på moset med den höga tyngdpunkten.
 
Varför följa han och prata? Skriv upp reg nummer, sen så hittar man på nätet vart han bor och ...
Han kommer inte förstå om man pratar med honom. Skönt att det gick bra för dig iaf :)
 
Du får köra om på vänstersida om en bil i samma fil. Tex om det är 2 filigt, och du åker i mitten, får du köra mellan om du ligger på högersida om mittlinjen. Om ligger längst till vänster är det bara att köra. Så har jag fått det förklarat av en polis.

Om man ska vara noggrann så får man aldrig någonsin köra om till höger om någon.
Om hastigheten är under 70 och det är köbildning så räknas det som passering och det får ske både på vänster och höger sida.
Dvs om du ligger på en motorväg eller motortrafikled och det går över 70 så räknas det som omkörning och då måste du ligga till vänster om fordonet du kör om. Det gäller oavsett om ni ligger i olika fil.

Att sen polisen ofta ser mellan fingrarna med sådant under förutsättning att det sker på ett säkert sätt är en annan sak. Delvis för att om dom ska kunna säga att hastigheten var över 70 och det därmed var omkörning så måste dom ha mätt hastigheten då det är faktisk hastighet som räknas.
 
Om man ska vara noggrann så får man aldrig någonsin köra om till höger om någon.
Om hastigheten är under 70 och det är köbildning så räknas det som passering och det får ske både på vänster och höger sida.
Dvs om du ligger på en motorväg eller motortrafikled och det går över 70 så räknas det som omkörning och då måste du ligga till vänster om fordonet du kör om. Det gäller oavsett om ni ligger i olika fil.

Att sen polisen ofta ser mellan fingrarna med sådant under förutsättning att det sker på ett säkert sätt är en annan sak. Delvis för att om dom ska kunna säga att hastigheten var över 70 och det därmed var omkörning så måste dom ha mätt hastigheten då det är faktisk hastighet som räknas.

Det var lite mer outlaw 2009 :yoparty
 
Om man ska vara noggrann så får man aldrig någonsin köra om till höger om någon.
Om hastigheten är under 70 och det är köbildning så räknas det som passering och det får ske både på vänster och höger sida.
Dvs om du ligger på en motorväg eller motortrafikled och det går över 70 så räknas det som omkörning och då måste du ligga till vänster om fordonet du kör om. Det gäller oavsett om ni ligger i olika fil.

Att sen polisen ofta ser mellan fingrarna med sådant under förutsättning att det sker på ett säkert sätt är en annan sak. Delvis för att om dom ska kunna säga att hastigheten var över 70 och det därmed var omkörning så måste dom ha mätt hastigheten då det är faktisk hastighet som räknas.

Njaaaaaa, nu kanske jag har tolkningssvårigheter av din text men på 70 och ner får du dundra om på vilken sida du vill så länge det är tvåfiligt.

"Omkörning ska vanligtvis ske på vänster sida, men ibland är det även tillåtet att köra om på höger sida. Vid dessa tillfällen är omkörning på höger sida tillåtet:

På vägar där hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre och det finns minst två markerade körfält i vardera riktningen.
I anslutning till vägkorsning med skilda körfält.
Om det finns körfältsvägvisare med olika färdmål.
Om det är tät kö i alla körfält.
Om fordonet tydligt visar att det ska svänga vänster."

http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Ar-det-tillatet-att-kora-om-pa-hoger-sida-32

:mattias
 
Ser mycket sånt då jag pendlar från Hisingen till fastlandet o tvärtom. Jag har helt enkelt lagt om arbetstiderna och försöker undvika köer ner mot bland annat Tingstadstunnen. Där är det fasen riktigt farligt ibland då folk drar över heldraget både utanför och inne i tunneln.

GoPron är alltid påslagen ifall det skulle hända nåt.

Sen finns det alltid folk som sitter och mobilsurfar och inte har nån koll alls... :3freak

Tur att du klarade dig helskinnad. :tummenupp
 
:D Getingen, jag är faktiskt lite nyfiken? Varför lyfte du just denna tråd? 8 år gammal, jag är så fascinerad att jag måste ta av mig byxorna, inte av homosexuella skäl utan att det är så jävla varmt i min lägenhet.

Ta på dig en kjol ^^
 
Last edited:
Njaaaaaa, nu kanske jag har tolkningssvårigheter av din text men på 70 och ner får du dundra om på vilken sida du vill så länge det är tvåfiligt.

"Omkörning ska vanligtvis ske på vänster sida, men ibland är det även tillåtet att köra om på höger sida. Vid dessa tillfällen är omkörning på höger sida tillåtet:

På vägar där hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre och det finns minst två markerade körfält i vardera riktningen.
I anslutning till vägkorsning med skilda körfält.
Om det finns körfältsvägvisare med olika färdmål.
Om det är tät kö i alla körfält.
Om fordonet tydligt visar att det ska svänga vänster."

http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Ar-det-tillatet-att-kora-om-pa-hoger-sida-32

:mattias

Fast när man dundrar förbi på valfri sida under 70 så räknas det egentligen inte som att köra om, utan som att göra en passage. Hårklyverier, men ja, det var nog därför som han sa det där.
 
Fast när man dundrar förbi på valfri sida under 70 så räknas det egentligen inte som att köra om, utan som att göra en passage. Hårklyverier, men ja, det var nog därför som han sa det där.

Stod så förut i trafikförordningen, men de har ändrat. Letade som fan efter just den skrivningen härom dagen men det gick inte att hitta. Så här står det nu.

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.


41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.


Det nedan har bara lite koppling till omkörning, men är det någon som känner till någon över huvud taget som blivit bötfälld för det fetmarkerade? Händer ju varje dag på Essingeleden med folk som kryssar i köerna.

9 § Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske.

Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.

I fall som avses i 7 § fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet, göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning. Förordning (2007:101).
 
Njaaaaaa, nu kanske jag har tolkningssvårigheter av din text men på 70 och ner får du dundra om på vilken sida du vill så länge det är tvåfiligt.

"Omkörning ska vanligtvis ske på vänster sida, men ibland är det även tillåtet att köra om på höger sida. Vid dessa tillfällen är omkörning på höger sida tillåtet:

På vägar där hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre och det finns minst två markerade körfält i vardera riktningen.
I anslutning till vägkorsning med skilda körfält.
Om det finns körfältsvägvisare med olika färdmål.
Om det är tät kö i alla körfält.
Om fordonet tydligt visar att det ska svänga vänster."

http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Ar-det-tillatet-att-kora-om-pa-hoger-sida-32

:mattias

Vi har samma tanke då. Enda skillnaden är att jag fått lära mig att distinktionen är att om det är under 70 och köbildning så heter det inte omkörning utan passering och det får ske på båda sidorna.
Det var en representant för trafikverket som förklarade det om jag inte missminner mig.

Sen förändras ju saker och ting med tiden också.

Men i stort så gäller ju att under 70 får man köra på båda sidor. Där är vi totalt överens. Vad man sedan kallar det är väl egentligen bara semantik.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top