Gah! Måste klyva motorn!

Nicasila cylindern, är det inget större skada så känar du på det, även om Stu inte e en luring.

Men byta ramlager vet du priset på dem? För vä och hö 2500kr, finns bara original. Sen kanske du vill byta mitten lagret också. E veven svetsad så görs det inte i Sverige. Bara byta mitten lagret går på ca 2500 kr inkl jobb och material.

Men bra var ordentlig, det tjänar du på. Tyvärr så finns det många okunniga personer där ute som äger tvåtaktare. Det vet både du och jag vid det här laget.

Men det e bara å lätta på lädret å se glad ut.
 
Ja, det blir nog en nicasilbehandling av cylindern. Men racing konsult i sverige skulle tydligen utföra en sådan behandling i sverige om jag förstår rätt, har dock inte snackat med dem än. Annars får man skicka det till England...

Jag snackade med Ebos, och de sa att ett ramlager kostade cirkus 700 spänn, å de var tvungna att byta ut minst ett lager iaf, för att komma åt.
Alla ramlager känns bra förrutom det högra, det går snurrar väldigt trögt, det skall det väl inte göra?

Å vevaxeln skall inte svetsas, jag skall bara byta en vevstake.

Jo sen gäller det att sätta ihop allt rätt igen :rolleyes: ...rätt många slangar som skall rätt... :confused:
Det ordnar sig nog...
 
Haha...tack för stödet allihopa! :)
Men det värsta är inte OM jag får ihop det...det är NÄR jag får ihop det....grejorna är nog inte klara förrän nån gång i Juni....fattar ni vilken abstinens jag har? :skrämd :zpy :sjuk
 
jag kan sä att 250sp har gått jävligt bra när förra ägaren hade den inte ett ända problem.....så det kan inte han rå för.....så anklaga inte han för att ha lurat dig :(
 
trist me din 250 ... hade vatt kul o se fler 250 ute på vägarna .. speciellt eftersom jag känner mig rätt ensam bland de jag kör med .. :rolleyes:
 
[Jo sen gäller det att sätta ihop allt rätt igen :rolleyes: ...rätt många slangar som skall rätt... :confused:
Det ordnar sig nog... [/B][/QUOTE]

Ebos kanske har bra kontakter när det gäller lager, dim e knepiga med halv mm.

Få ihop e lätt bara å fota mkt, ifall hjärnan strejkar, Kan ju trösta dig med att jag satte en givare fel.

Netralen lös när jag la i sexan :rolleyes: . Det ser mer ut än vad det är. Stösta problemet e att få plats med allt.
 
Var och lämnade min vevaxel och cylinder hos Ebos idag! Ett steg i rätt riktning! :)
De konstaterade att kolv + vevstake såg väldigt slitna ut...mina små växelmissar kan ha varit den utlösande faktorn till att vevstaken böjdes och möget satte sig... :eek:

Nu har de iaf. skrivit ner allt jag behöver och jag väntar på att de skall ringa ang. offerten....känns som jag kommer att bli ruinerad!

Och Mattias! Jag har faktiskt beställt kåpbiten framför bakhjulet, bra va? ;) :tummenupp
 
Tvitakt...

Sörjer med en skvätt Motul 800 Racing i ögonvrån...
Jag köpte min RGV250 i Helsingborg förra året, körde t.o.m. hem den till fagra Dalarna. En vecka senare rasar en av avgasventilerna in i cylinderloppet... :(

Efter att jag rivit motorn ur ramen och demonterat toppar, cyllar o kolvar ser jag att avgasventilerna även på den andra cyllen varit på väg in i cylindern... GRRRRR.... Om det inte hade vart så jävla långt till Hbg hade nån legat på akuten med trasiga knäskålar...

- "Nej den går som en klocka, har aldrig varigt några problem.." Bullshit!

Nu har mitt humör lugnat ner sig och jag har insett att tvåtaktare inte är för de som söker tillförlitlighet, snarare dem som lever på spänning/adrenalinknarkare..
Nåväl, Racing Konsult nikasilerade mina cyllar i höstas och de blev som nya. Skitsnyggt jobb faktiskt. Och nu med nya kolvar, ringar och lite nya avgasventiler så går den förjävla bra.. Och helt plötsligt är allt gammalt groll glömt, man bara njuter av att vrida på rullen med 8000rpm på mätaren och naturen blir plötsligt en tvådimensionell bild editerad i photoshop med 300% radiell oskärpa... :D
Tro mig, det fins ett liv efter raset!
PS Nikasileringen av två cyllar gick lös på ca 4200:- DS
 
Fast du vet att nicasilbehandling endast görs i England. Ebos och Racing Konsult skickar säkert till samma firma för behandling...

Ja det skall tydligen vara ett helvete med avgasportarna på de äldre RGV modellerna. SP:n med den nya motorn skall inte ha några problem med avgasportarna, som tur är.
Att min cylinder skar berodde antagligen på att föregående ägare inte bytat ut kolv/vevstake i tid.... :(

Väntar fortfarande på offert från Ebos...allt som allt lär det gå lös på 10k +....fast då e det med kåpbiten och en del till kopplingskåpan som hade knäckts...magnesium e dyra grejor...
 
Re: Tvitakt...

AlfaGTV skrev:
PS Nikasileringen av två cyllar gick lös på ca 4200:- DS
Oj, blir du sur nu när jag säger att jag kommer få jobbet för 4000 inkl. moms? :p

Ska bli skönt att lägga up 8000 kr på kolvpaket och omnicasilade cylindrar! :rolleyes:
 
McFille skrev:
Fast du vet att nicasilbehandling endast görs i England. Ebos och Racing Konsult skickar säkert till samma firma för behandling...
Finns i Tyskland (och Holland?) också har jag för mig.
 
Re: Re: Tvitakt...

Bodoe skrev:
Oj, blir du sur nu när jag säger att jag kommer få jobbet för 4000 inkl. moms? :p

Ska bli skönt att lägga up 8000 kr på kolvpaket och omnicasilade cylindrar! :rolleyes:

Nej då, inte alls .. racing konsult sa till mig att det skulle gå på ca 1700 per cylinder... Om de var helt rena från bussningar, pinnbultar o tjafs..

Men jag ville inte förstöra nåt så det satt lite rammel kvar, så han med riktiga grejer fick demontera, dra ur bussningar..
Tyvärr missade han en bussning till ena avgasventilsaxeln, som hade setat kvar under rengöring/nikasilering = Oxid och skräp samt ett helvete att får ur eländet för att montera ny..

Hehe nag slantarna; Det kostar att ligga på topp :)
 
McFille skrev:

tror ni att vevstaken kan böjas av lite övervarv om man missar växeln?

Hmm, kanske inte var förra ägarens fel ändå...för det är väl ändå du som har övervarvat den ;)

Fast lite övervarv brukar väl inte vara några problem på en tvåtaktare...
 
cbr_micke skrev:
trist me din 250 ... hade vatt kul o se fler 250 ute på vägarna .. speciellt eftersom jag känner mig rätt ensam bland de jag kör med .. :rolleyes:

Öhh, cbr-micke. Varvar din fytaktare 18000rpm?? :skrämd
Är den fyrcylindrig då eller?
 
Re: Re: Re: Tvitakt...

AlfaGTV skrev:
Nej då, inte alls .. racing konsult sa till mig att det skulle gå på ca 1700 per cylinder... Om de var helt rena från bussningar, pinnbultar o tjafs..

Men jag ville inte förstöra nåt så det satt lite rammel kvar, så han med riktiga grejer fick demontera, dra ur bussningar..
Tyvärr missade han en bussning till ena avgasventilsaxeln, som hade setat kvar under rengöring/nikasilering = Oxid och skräp samt ett helvete att får ur eländet för att montera ny..

Hehe nag slantarna; Det kostar att ligga på topp :)

Det är priset för bara nicasil. Priset Bodoe fick var inkl. svetsning om jag inte minns fel.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top