Gah! Måste klyva motorn!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Usch och fy vilken pärs! Jag som var så lycklig... :(

Jag köpte som ni kanske vet ny hoj, en Suzuki RGV250SP '97 för ett par veckor sen...till saken...

När jag skulle ut och ta FÖRSTA TUREN med den, vad händer? Jo, ena kolven SKÄR!
Jag fattade inte att den skar först, utan lyckades få igång den igen och den körde på ena cylindern, men dog efter ett par hundra meter.

Nu har jag iaf. plockat ur motorn ur ramen och tagit bort topp och cylinder, och visst fan har vi en grymt mörbultad kolv inne i en skitcylinder! Detta är fan för jävligt! Förra ägaren MÅSTE ha nypt den förr, så här blir det bara inte efter en liten nypning!
Inte nog att den har nypt, vevstaken har böjts åxå!
Jäkla lurendrejare säger jag bara... :mad:

Så nu måste jag klyva motorn och byta ut stake/cylinder/kolv så jag kan komma ut och köra igen.
Tror ni detta är megasvårt? Klarar man det med "normala" verktyg? Ingen handlare kan ju min maskin ändå, så jag får göra det själv...

Finns det någon vänlig själ där ute med erfarenhet, tips eller kanske bilder/manualer till detta? All hjälp tas tacksamt emot!

ps. Skall ta å snacka med förra ägaren, han måste ju vetat om det. Tycker allt han kan ställa upp med någon sorts ersättning, eller vad säger ni?
 
Jag säger: inte en chans. Du har ju haft hojen ett tag, han kan inte kontrollera vad du kört på för olja, hur du handhaft motorn under den tiden och så vidare. De ÄR ömtåliga grejor. Dessvärre är det nog bara att bita i det sura äpplet och sätta igång. EBOS i Malmö fixade Doohans (Fredrik, inte Mick), och kan säkert fixa din också.

Vad har du kört på för olja?
Vad har du haft för vattentemp?
Hur ser stiften ut?

Surt att den rasade. Man utvecklar en hatkärlek till de här små bestarna, för de går ju ap-bra när de väl går.
 
Så länge ingen ting händer veven så kostar det inte så mkt. Räkna med ngr tusen. 5000-6000 tot.

Ebos har erfarenhet av den här modellen.

Skulle veven ha gått så kan den fixxas även om den är svetsad. Dock inte i vårt U-land vad gäller teknik.

Se till att ha en bra mc handlare som inte ser dig som en jobbig jävel som vill beställa delar.

Å du har ju PM på resten.
 
Mattias skrev:
Jag säger: inte en chans. Du har ju haft hojen ett tag, han kan inte kontrollera vad du kört på för olja, hur du handhaft motorn under den tiden och så vidare. De ÄR ömtåliga grejor. Dessvärre är det nog bara att bita i det sura äpplet och sätta igång. EBOS i Malmö fixade Doohans (Fredrik, inte Mick), och kan säkert fixa din också.

Vad har du kört på för olja?
Vad har du haft för vattentemp?
Hur ser stiften ut?

Surt att den rasade. Man utvecklar en hatkärlek till de här små bestarna, för de går ju ap-bra när de väl går.

Som sagt: Det var min FÖRSTA runda med hojen, jag hade inte gjort ett SMACK med hojen när jag körde, inte ens tankat!

Tack ang. EBOS, jag får ta å ringa dem. Någon som har adress/nr?
 
Skittråkigt att det har gått sönder för dej men glöm det med ersättning från förra ägaren...... hojen funkade ju när du köpte den.
Det är alltid en risk man får ta när man köper beg.

När det gäller mekandet så tror jag att du fixar det själv om du har skruvat lite förr men du får lämna in vevaxeln när du ska byta vevlager och staken.

Jag vet inte exakt hur det ser ut på 97:an men ´när jag tävlade med min RGV250-91 så plockade vi bort oljepumpen och blandade olja i bensinen istället men det visade sig vara riskabelt för de skar hela tiden på avgassidan mitt för den bommen som går mitt i utblåset.
Det visste väl Suzuki om eftersom de hade satt oljepumpsutloppet mitt under den avgasbommen.
Jag löste det genom att borra upp smörjhålen i kolven och plocka bort den undre kolvringen (det var alltid där det började skära).
Jag tog även grovt sandpapper och slipade av kolvens yta mitt för avgasbommen för att få större spel.
Efter det funkade den skitbra även utan oljepump, men annars kan du ju montera pumpen igen(om den är borttagen alltså).

Om det är någon tröst så kan jag berätta att min RGV skar 6ggr samma helg på anderstorp sommaren 91 innan vi kom på felet men det gjorde inget för en månad senare vurpade jag på Gelleråsen och bröt bägge händerna och fick hjärnskakning och ledbanden i vristen gick av :sjuk

Hoppas att det löser sig :tummenupp
Känner att jag måste skicka med en bild på min RGV från Anderstorp-91
 

Bifogat

  • rgv 250-91 a.jpg
    rgv 250-91 a.jpg
    59.1 KB · Visningar: 751
McFille skrev:
Usch och fy vilken pärs! Jag som var så lycklig... :(

Jag köpte som ni kanske vet ny hoj, en Suzuki RGV250SP '97 för ett par veckor sen...till saken...

När jag skulle ut och ta FÖRSTA TUREN med den, vad händer? Jo, ena kolven SKÄR!
Jag fattade inte att den skar först, utan lyckades få igång den igen och den körde på ena cylindern, men dog efter ett par hundra meter.

Nu har jag iaf. plockat ur motorn ur ramen och tagit bort topp och cylinder, och visst fan har vi en grymt mörbultad kolv inne i en skitcylinder! Detta är fan för jävligt! Förra ägaren MÅSTE ha nypt den förr, så här blir det bara inte efter en liten nypning!
Inte nog att den har nypt, vevstaken har böjts åxå!
Jäkla lurendrejare säger jag bara... :mad:

Så nu måste jag klyva motorn och byta ut stake/cylinder/kolv så jag kan komma ut och köra igen.
Tror ni detta är megasvårt? Klarar man det med "normala" verktyg? Ingen handlare kan ju min maskin ändå, så jag får göra det själv...

Finns det någon vänlig själ där ute med erfarenhet, tips eller kanske bilder/manualer till detta? All hjälp tas tacksamt emot!

ps. Skall ta å snacka med förra ägaren, han måste ju vetat om det. Tycker allt han kan ställa upp med någon sorts ersättning, eller vad säger ni?

Fan vad surt alltså. Lider verkligen med dej. :sjuk
Mitt tips är att du i alla fall kan ringa till förra ägaren och höra lite med honom om vad han har att säga om problemet.
Om han är riktigt snäll så kanske han kan erbjuda sig att ersätta dig delvis, men sannolikheten för det är inte särskilt stor även om den finns. Tänk på att säljaren inte har något ansvar längre...hojen såldes ju trots allt i befintligt skick.

CayLe här på forumet fick ju lite ersättning av tidigare ägaren av hans hoj när han märkte att kolven var helt mosad, trots att han då inte ännu hade kört en meter med hojen. Men att han fick ersättning för det berodde nog mest på att killen som sålt hans hoj var ovanligt snäll.

Ta det bara lugnt...det ordnar sig nog ska du se.
 
Mattias skrev:
Det där måste vara EXAKT när den skär, den sladdar ju...

Hahaha ja det kan man tro men det går faktiskt att sladda utan att den skär
:squid :squid :squid
 
Kan meddela att på 97:an finns det oljehål i kolven.

det säkraste på gata är att åka med oljepump. För skulle man råka motorbromsa lite väl mkt så får han olja allafall.
 
Tack tack!

Nu har vi tagit ut vevaxeln och skall lämna in den till Ebos efter påsk. Kolven var grymt misshandlad och vevstaken böjd och hade slipat en del på vevaxeln, så jag undrar jag om den var helt frisk när vi köpte den...tror ni att vevstaken kan böjas av lite övervarv om man missar växeln?

Cylindern skall vi antingen lämna in för nicasilbehandling, eller så skall ja köpa en "ny" använd cylinder av Stu Jones i england...nicasil behandligen kostar 3000:-, och cylindern kostar ca 4500:-....är lite tveksam vad jag skall göra, vad tycker ni?
Hur bra blir det med en nicasilbehandling?

Det blir en riktigt renovering av motorn, så den kommer nog att gå fin fint efter operationen...det vi kommer att göra är

* Byta båda kolvar med ringar + lager
* Byta vänster vevstake
* Byta ramlager
* Nicasilbehandling av vänster cylinder/"Ny" cylinder
* Byta grenrörslager
* O-ringar i topp, förgasare
* Cylinder lager, lagret mellan växxellåda-motorblock
* Magnesium kåpdel till torrkoppling, då den hade spruckit :(
* Ev. installera en varvtalsregulator för att undvika övervarv

Japp...de va nog allt...förhoppningsvis är man ute på vägarna i Juni... :squid
 
Skulle detta hända mig skulle jag få skaka galler garanterat. För man får väl fängelse för att ha slagit ihjäl oärliga försäljare?
 
Tvåtaktare är fortfarande oberäkneliga saker, som kräver MYCKET förebyggande underhåll för att gå finfint. Säljaren kan mycket väl ha "förstört" motorn på grund av ren okunskap. Jag tror knappast att han visste att den var "på g", faktiskt. MIN hoj går perfekt nu, men imorgon kan den mycket väl spruta i bitar. Det är en del av charmen med att åka tvåtakt, och är man inte beredd på det ska man nog åka diesel.
 
Mattias skrev:
Det är en del av charmen med att åka tvåtakt, och är man inte beredd på det ska man nog åka diesel.
Dieselhoj på tävlingsbanan? Visserligen, varför inte... :bow

Bara så ni vet, jag börjar fundera på om jag inte borde ge alla som ger mig sånahär konstiga idéer stryk, bara för sakens skull. ;) Så mycket tid som jag skulle ha kunnat ägna åt vettigare saker än att fundera på dieselhojar...

För övrigt så rekommenderar jag att du nicasilar om din egen cylinder. Man vet vad man har, men inte vad man får...
 
Mattias skrev:
Tvåtaktare är fortfarande oberäkneliga saker, som kräver MYCKET förebyggande underhåll för att gå finfint MIN hoj går perfekt nu, men imorgon kan den mycket väl spruta i bitar. Det är en del av charmen med att åka tvåtakt, och är man inte beredd på det ska man nog åka diesel.

Och vad innebär "mycket förebygggande underhåll"?
Starta gärna en ny tråd med lite råd och tips till tvåtaktsägare.
 
Tycker jag låter som en utmärkt idé!
Mattias å alla ni andra blåröksnissar, skulle ni kunna fixa nåt sånt?
Hade varit oumbärligt...

Lite underhåll, olika generella serviceintervaller, när man skall byta det och det m.m.... :tummenupp
 
Biker_R1 skrev:
Skittråkigt att det har gått sönder för dej men glöm det med ersättning från förra ägaren...... hojen funkade ju när du köpte den.
Det är alltid en risk man får ta när man köper beg.

När det gäller mekandet så tror jag att du fixar det själv om du har skruvat lite förr men du får lämna in vevaxeln när du ska byta vevlager och staken.

Jag vet inte exakt hur det ser ut på 97:an men ´när jag tävlade med min RGV250-91 så plockade vi bort oljepumpen och blandade olja i bensinen istället men det visade sig vara riskabelt för de skar hela tiden på avgassidan mitt för den bommen som går mitt i utblåset.
Det visste väl Suzuki om eftersom de hade satt oljepumpsutloppet mitt under den avgasbommen.
Jag löste det genom att borra upp smörjhålen i kolven och plocka bort den undre kolvringen (det var alltid där det började skära).
Jag tog även grovt sandpapper och slipade av kolvens yta mitt för avgasbommen för att få större spel.
Efter det funkade den skitbra även utan oljepump, men annars kan du ju montera pumpen igen(om den är borttagen alltså).

Om det är någon tröst så kan jag berätta att min RGV skar 6ggr samma helg på anderstorp sommaren 91 innan vi kom på felet men det gjorde inget för en månad senare vurpade jag på Gelleråsen och bröt bägge händerna och fick hjärnskakning och ledbanden i vristen gick av :sjuk

Hoppas att det löser sig :tummenupp
Känner att jag måste skicka med en bild på min RGV från Anderstorp-91

En av världens finaste hjälmar enligt mitt personliga tycke.......
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top