Gafflen stenhård! Vad kan vara fel?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Gaffeln stenhård! Vad kan vara fel?

Tjenare

Framgafflen läckte lite på min CR 250 -03, så vi lämmnade in det för att få det ordnat, verkar vara lite väl bökigt att göra det själv.

Hursomhelst så är gafflen stenhård nu när vi fått tillbaks den, jag har testat inställningsskruvarna där uppe och där nere, det gör lite skillnad om man ställer allt på mjukaste samt om man ställer allt på hårdaste, men hur man än ställer det så är gafflen på tok för hård. Man kan inte ställa fjäderförspänning eller nått sånt?

En möjlig orsak borde väll kunna vara att det är för mycket olja, men han som bytte det borde veta vad han höll på med då han jobbar som MC mekaniker... Kan tyvärr inte kontakta han förrens på måndag, jag vill ut och köra imon.

Hur funkar det med luftskruvarna där uppe...? Jag lossade på båda lite, pös inte eller så, ska man skruva bort dom helt, öppna dom och fjädra ner, eller hur ska man göra?

Nått annat som kan tänkas va galet?
 
Last edited by a moderator:
Ingoberra skrev:
Troligtvis för mycke olja eller fel viskositet.
Okej, så det är förmodligen det, blir till att vänta tills på måndag då mao!
Tack för hjälpen iaf...

Om nån har någon annan teori så hojta till!
 
gaffel hård

hej,en tanke du har inte dragit åt undre gaffelkrons skruvarna för hårt.många som drar åt hårt då kan gaffeln kärva lycka till/stefan
 
ttr-stefan skrev:
hej,en tanke du har inte dragit åt undre gaffelkrons skruvarna för hårt.många som drar åt hårt då kan gaffeln kärva lycka till/stefan
Är du seriös? Låter smått otrloligt om det skulle kunna va så, jagmenar, gafflarna är ju inte direkt gjorda i papper, att man skruvar åt dom borde dom tåla, eller? ;)
 
NSR_Martin skrev:
Är du seriös? Låter smått otrloligt om det skulle kunna va så, jagmenar, gafflarna är ju inte direkt gjorda i papper, att man skruvar åt dom borde dom tåla, eller? ;)

Det är mkt lägre åtdragningsmoment på nedre gaffelkronan än vad många tror.
Men har du inte använt nått jätteverktyg och bara dragit "normalt" så är det nog inget problem.

Ädit: 15 Nm på nedre kronan och 20 på övre, som jämförelse ska bakdrevet dras med 35 Nm. Kollade i en manual till Ktm men det stämmer nog på de flesta hojar.
 
Last edited:
rejser skrev:
Det är mkt lägre åtdragningsmoment på nedre gaffelkronan än vad många tror.
Men har du inte använt nått jätteverktyg och bara dragit "normalt" så är det nog inget problem.

Ädit: 15 Nm på nedre kronan och 20 på övre, som jämförelse ska bakdrevet dras med 35 Nm. Kollade i en manual till Ktm men det stämmer nog på de flesta hojar.
Där ser man. Det va far min som drog åt, han tog säkert bästa och största verktyget och drog för kung och fosterland, så det kan väll va värt att kolla upp ;)

Om det nu är det som är problemet, så hjälper det att bara släppa på skruvarna eller? Man har inte förstör gafflen eller nått sånt trökigt så att säga...?

EDIT: Att lossa på skruvarna på nedre styrkronan hjälpte inte... Det är säkert oljan, känns dock lite lustigt då han som gjorde det har gott rykte osv, men alla kan väll göra misstag...

Vet inte om det bara är inbillning, men det känns nästan som gafflen fjädrar ner lite ojämnt och hackigt....?
 
Last edited:
Ta ur fjädrarna och kolla så att det löper lätt, lättare att känna när inte fjädrarna trycker emot.
 
Lossa skruvarna som du drar fast hjulaxeln med och gunga några gånger innan du drar åt igen.Annars kan det nypa om gaffelbenen inte är parallella.
 
rejser skrev:
Ta ur fjädrarna och kolla så att det löper lätt, lättare att känna när inte fjädrarna trycker emot.
Lämnar in det igen på måndag, nu har vi ju betalt för att han ska fixa det, då får han ju fasen se till så det funkar med :gnissla

Hade jag bara varit hemma förra veckan så hade jag nog gjort det själv, lärt mig en massa plus att det kanske t.o.m. hade fungerat, hehe...

Busaberg skrev:
Lossa skruvarna som du drar fast hjulaxeln med och gunga några gånger innan du drar åt igen.Annars kan det nypa om gaffelbenen inte är parallella.
Det gjorde vi innan, men menar du att man ska lossa skruvarna på nedre gaffelkronan med...?
 
Precis som busaberg sager. Det kan vara spanningar i gaffeln, later som om det ar ditt problem, da kan gaffeln kannas lite ryckig och ojamn. Lossa pa skruvarna som drar fast hjulaxeln och komprimera gaffeln nagra ganger. Lyft upp framhjulet i luften och snurra framhjulet samt tvarbromsa det. Gor detta nagra ganger o sen drar du at skruvarna till hjulaxeln igen sa ska nog problemet vara lost


Busaberg skrev:
Lossa skruvarna som du drar fast hjulaxeln med och gunga några gånger innan du drar åt igen.Annars kan det nypa om gaffelbenen inte är parallella.
 
Back
Top