Gaffelvinkel

SuzukiBakker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Gatreggad Bakker Gs1000
Hej där.

Jag undrar om det är nån som vet vilken gaffelvinkel en -88 FZR 1000 har ?

Jag kör en NicoBakker med justering för gaffelvinkeln.
Gaffel och hjul från FZR1000 motor Suzuki gs1000

Trodde den var nervös för att däcken var slut, men nya däck gjorde ingen skillnad.

Just nu wobblar den som en besatt trots styrdämpare vid kraftig acc.

Märks mest vid 150 - 200 på 3an då den nästan reser och tappar fäste på framjulet

Gaffelvinkel är bara en parameter för att justera försprånget. Man kan ha väldigt tvär gaffel med ett hyfsat stor försprång. På så vis blir den lugn ändå.
Men även gamla 70 talshojar med 30 graders vinkel går att styra genom att offsetta gaffelkronor och gaffelben till ett användbart försprång.

Att den wobblar kan lika väl bero på dämparjustering också. Vad menar du med wobbel föresten?
Slår styret fulla styrutslag, eller ormar den sig, eller är den lite nervösa skakningar i styret?

SuzukiBakker skrev:
Hej där.

Jag undrar om det är nån som vet vilken gaffelvinkel en -88 FZR 1000 har ?

Jag kör en NicoBakker med justering för gaffelvinkeln.
Gaffel och hjul från FZR1000 motor Suzuki gs1000

Trodde den var nervös för att däcken var slut, men nya däck gjorde ingen skillnad.

Just nu wobblar den som en besatt trots styrdämpare vid kraftig acc.

Märks mest vid 150 - 200 på 3an då den nästan reser och tappar fäste på framjulet

Uppstod problemet plötsligt eller har den alltid varit sådan...??
Kolla styrlager glapp, lösa bultar någonstans i gaffelkronorna,gaffeloljan dags att byta ? när servades gaffeln senast.

Svinglager glapp. kolla länkaget till bakdämparen, fel som upplevs fram kan ofta vara knas med bakdämparen och tvärtom. Har du <Öhlinsare på den bak, eller wp ?? kolla olje läckaget, kan vara det som ställer till ditt problem.

Har haft en NB själv med ställbar gaffelvinkel. Gixxer gaffel å pvm fälgar.
Den var det aldrig någe problem med.

Jag har renoverat gaffeln och kollat den. Ny olja mm. Styrlager isärtaget, åtdraget, inget glapp.
Det sitter öhlinare bak, renoverad för ett år sedan.
Alla lager i bakdelen kollade, helt perfekt bak.

Den har alltid varit lite skakig vid acc. men det märks mer nu när jag har crosstyre på den.

Den ormar sig inte. Går rakt i alla hastigheter om jag släpper styret.

Jag provade och öka på gaffelvinkeln i går, då blev den bättre men inte helt stabil.

Jag tänkte mäta upp gaffelvinkeln för att kunna jämföra med orginal för gaffeln. Jag vet dock inte vad som är orginal för en fzr1000. Ska ringa till Yamahacenter om jag inte hittar det på nätet. Jag har inte hittat data på nätet. Nån som har tips?

Hur beter sig hojen om försprånget är för lite ? Jag har ju inte rakebar krona så jag kan bara ändra försprånget med gaffelvinkeln.
Om jag förstår rätt så ökar försprånget också när jag ökar gaffelvinkel ?

Jag hade en honda cb 750 en gång. Den fick man "styra åt fel håll" när man skulle lägga ner den i kurvor, vad är fel när man måste göra så ?

SuzukiBakker skrev:
Jag hade en honda cb 750 en gång. Den fick man "styra åt fel håll" när man skulle lägga ner den i kurvor, vad är fel när man måste göra så ?

Om du med "styra åt fel håll" menar att du vrider styret åt vänster i högerkurvor och vice versa, så är det det som kallas för motstyrning.
Med andra ord, det är helt i sin ordning.

SuzukiBakker skrev:
Jag har renoverat gaffeln och kollat den. Ny olja mm. Styrlager isärtaget, åtdraget, inget glapp.
Det sitter öhlinare bak, renoverad för ett år sedan.
Alla lager i bakdelen kollade, helt perfekt bak.
Den har alltid varit lite skakig vid acc. men det märks mer nu när jag har crosstyre på den.
Den ormar sig inte. Går rakt i alla hastigheter om jag släpper styret.QUOTE]

hjullager glapp ,dåligt smorda? fälgar helt raka. kolla om de kastar i sidled och även ovalitet, ett par milimeter räcker.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti