gaffelvinkel???

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hej...ang mitt bygge..har ju slängt på en gaffel som e bra mycke kortare än orginal..
har kolla lite med en gradskiva men vet ej om jag mätt rätt.
orginal 23 grader..kan de stämma?
efter mitt byte komma de isf bli ca 19 grader..suger det?
kankse bli för nervöst?...finns de nån gräns? vilken sportis har värsta vinkeln o hur e den?
förstår att de handlar lite om hojen ifråga oså men vad tros?
tänkte eftersom det är en offroad i grunden så kanske vinkeln e lite annorlunda än sportisar o att de kankse bli nå likn:va

länk till bygget om nån undgått den :rolleyes:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94894&page=1&pp=30
 
ozeo skrev:
hej...ang mitt bygge..har ju slängt på en gaffel som e bra mycke kortare än orginal..
har kolla lite med en gradskiva men vet ej om jag mätt rätt.
orginal 23 grader..kan de stämma?
efter mitt byte komma de isf bli ca 19 grader..suger det?
kankse bli för nervöst?...finns de nån gräns? vilken sportis har värsta vinkeln o hur e den?
förstår att de handlar lite om hojen ifråga oså men vad tros?
tänkte eftersom det är en offroad i grunden så kanske vinkeln e lite annorlunda än sportisar o att de kankse bli nå likn:va

länk till bygget om nån undgått den :rolleyes:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94894&page=1&pp=30
Vad vore SH utan oss chopperbyggare :rolleyes:

http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html
http://www.goldammercycle.com/hispeed/rakeandtrail.php
 
suger på engelska men tro du detta gäller för mitt bygge?
fattar inte riktigt hu man räkna...
har ju ungefärliga grader...kan man inte veta på dom vad som bli för mycket?
behöver inte ha ut exakt på mm..har mätt med gradskiva själv.
ohh tänk om man vore bildad :rolleyes:
 
Menar du att gaffelvinkeln har ändrats för att gaffeln är kortare, jag antar att man kan mäta vinkeln jämfört något som står rakt upp 0grader?

Ingen gathoj har 19 grader kan jag säga, men det beror på mer än bara gaffelvinkeln, försprång tex.
 
Last edited:
Silwer skrev:
Menar du att gaffelvinkeln har ändrats för att gaffeln är kortare, jag antar att man kan mäta vinkeln jämfört något som står rakt upp 0grader?

Ingen gathoj har 19 grader kan jag säga, men det beror på mer än bara gaffelvinkeln, försprång tex.

kanske jag som mäter konstigt...
jo de e så att de e ju en offroad från grunden o jag sätter på en annan gaffel en usd från en sportis...det bli ju som att höja rumpen en ca 10 cm :skrämd
jag tänkte att de inte spela så stor roll om vinkeln på gaffeln inte bli för skarp :va

tänkte testa försiktigt först men gå de inte får jag sänka arslet lite men jag tänkte höra mig för lite...
 
För att kompensera den kortare gaffeln kan du ha lite högre profil på framdäcket och lite lägre där bak. Eventuellt kan du sänka den baktill, men då ser den ju inte lika ball ut.
 
ola_sandin skrev:
För att kompensera den kortare gaffeln kan du ha lite högre profil på framdäcket och lite lägre där bak. Eventuellt kan du sänka den baktill, men då ser den ju inte lika ball ut.

precis...e ju lite stuket jag e efter :yoparty
 
det är bra med teori,
men det är flera saker som spelar in än gaffelvinkeln
så det finns bara ett sätt att veta, man testar.

Som sagt, om det blir för fladdrigt så sänker du lite bak också.
 
hitta detta på en sajt men kan de va de som e orginal :va
Styrvinkel 43°
 
ozeo skrev:
hitta detta på en sajt men kan de va de som e orginal :va
Styrvinkel 43°

låter som extremt mycket,
har för mig att en sporthoj brukar ha så där 24-28 graders rake
 
Last edited:
gthyni skrev:
låter som extremt mycket,
har för mig att en sporthoj brukar ha så där 24-28 graders rake[/]



hmm..ska räknas o undersökas..
 
Gaffelvinkeln i sig är egentligen ointressant. Men den tillsammans med gaffelns längd, styrkronans ev vinkling etc. bestämmer det s.k försprånget som är direkt styrande för hojens stabilitet/kvickstyrdhet.

Här är en svensk sida som förklarar: http://www.tolle.se/sidxpage.php?id=825&typ=sida
 
En R1 -04 har 24 grader rake och 97 mm trail.
Om man sätter dit en kortare gaffel så minskar båda och hojen svänger kvickare.
Minskar det för mycket blir den livsfarligt instabil och det går nog inte att lösa med styrdämpare som nåt ljushuvud föreslog.
 
enhjuling skrev:
En R1 -04 har 24 grader rake och 97 mm trail.
Om man sätter dit en kortare gaffel så minskar båda och hojen svänger kvickare.
Minskar det för mycket blir den livsfarligt instabil och det går nog inte att lösa med styrdämpare som nåt ljushuvud föreslog.

Jag föreslog först att han kunde kompensera den kortare gaffeln med andra profiler på däcken och sänka hojen bak. Som en sista lösning föreslog jag styrdämpare för att undvika att hojen blir för kvickstyrd och instabil. Givetvis tror jag inte att en styrdämpare kan lösa alla problem, men borde kunna motverka en lite för nervös styrning. Det är ju lite det en styrdämpare är till för..
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top