Gaffelstabilisator

Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
42BBD04A-4D17-4F0E-BC96-22A1FA969D0A.jpeg
Hejsan. Jag bygger lite på denna cykel. Undrar om någon vet om följande:
Vill gärna bli av med den där gaffelstabilisatorn av plast under framlyktan. Hur mkt påverkar det köregenskaperna? Ser på andra byggnationer att vissa bara avlägsnat den och andra behållt / bytt ut.
Helst vill jag bara inte ha någon.
Cykeln är en Suzuki gs 500 från 1978
Tacksam för era synpunkter!
 
Exakt hur mycket det påverkar är nog svårt att säga, men syftet med dem är ju att minska wobbel bland annat. Det finns ju eftermarknads som ser snyggare ut om du stör dig på utseendet.
 
Oftast sitter saker på hojar av en anledning, och är det inte customhojar så är det oftast av en funktionell anledning. Jag tror inte att Suzuki hade bultat på den där om den var helt onödig, och att andra har tagit bort den kan ju var mer av estetiska skäl. Gafflarna på dom där för tankarna mer till överkokt än al dente, så jag skulle nog inte kasta det väldigt långt bort om jag provade att köra utan. Men sen kan den ju Ulvhamne skrev bytas ut mot något mer estetiskt tilltalande. I trampcykelvärlden har man ofta en bygel mellan nedre delen av gafflarna, istället för mellan innerbenen, det kanske kan vara en variant att spinna vidare på? Men då är det garanterat något du får snickra ihop själv.
 
Lägg den i lådan med originaldelar. Nån gång ska du kanske sälja....
Den är ju satt där för gaffelkronan är så ful och lätt rostar.
 
Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top