Gaffelservice KX250

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Hur f-n får man isär ytter- och innerbenet på en KX250-01!? Har plockat av ¨topplocket¨ och fått ur fjädern, men innerbenet vill fortfarande inte glida ur. Enligt Björnes Racing ska man inte behöva skruva av ¨bottenpluggen¨. Någon som vet...!?

/oscar

Kan inte just den modellen, men alla "moderna" gafflar jag plockat isär har man varit tvungen att skruva ur skruven som sitter längst ned (i själva benets slut, pekande ner mot backen).

/J

Clason skrev:
Ska du ha isär gaffel måste du ta bort p-boxen

Det är just den som ska bytas. Läckte som ett durkslag.... :gnissla

RG500-Johannes: Jag trodde också det först och letade ihjäl mig efter en 13mm insexa, vilket fanimej inte finns någonstans. Ringde därför Björnes Racing och frågade om de hade, men han sa att det inte behövdes... :va

oscar skrev:
Det är just den som ska bytas. Läckte som ett durkslag.... :gnissla

RG500-Johannes: Jag trodde också det först och letade ihjäl mig efter en 13mm insexa, vilket fanimej inte finns någonstans. Ringde därför Björnes Racing och frågade om de hade, men han sa att det inte behövdes... :va

Skumt. Avseende packboxarna så följer de normalt sett med när man sliter isär eländet (de trycks ut av "friktions"hylsorna, dvs de teflonbelagda bussningarna).

Har du tagit bort dammskyddet och kollat att det inte finns spärr-ringar ovanför P-boxarna? Det brukar det göra, och utan att ta bort dem så blir det svårt att sära inner-/ytterbenet.

Men som sagt, det skulle förvåna mig mycket om du inte behövde lossa skruven längst ned, jag menar, något måste det ju finnas som håller ihop gaffeln mer än ett par spärr-ringar...

/J

RG500-Johannes skrev:
Men som sagt, det skulle förvåna mig mycket om du inte behövde lossa skruven längst ned, jag menar, något måste det ju finnas som håller ihop gaffeln mer än ett par spärr-ringar...

/J

Jag tror inte heller att det ska behövas! Jag kan ju titta rakt ner i gaffelbenet och ser tydligt att ytterbenet inte på något sätt påverkas av skruven där nere... :(

Om du har en låsring under dammskyddet får du inte isär benen. Pilla bort dammskyddet och kolla.

hp skrev:
Om du har en låsring under dammskyddet får du inte isär benen. Pilla bort dammskyddet och kolla.

Dammskyddet är borta likaså låsringen... :(

Man kanske måste ta bort hela den klumpen som bla axeln och bromsoket sitter i!? :va

Gjorde en egen insexa som passar i botten, men den sitter som f-n och om jag drar hårdare så kommer något gå sönder!

Ibland sitter det ihop ganska hårt. Då får man ta i och slå isär delarna med lite våld.

Vänta lite nu! Inge våld i onödan. har du en värmepistol så löser det sig rätt snabbt. Värm på de ställe där du tror att bussningarna sitter samt sätter ytterbenet i ett skruvstäd. När du värmt det och alla bultar, låsringar är borta så tar du tag i innerbenet och rycker till.

motardnisse skrev:
Vänta lite nu! Inge våld i onödan. har du en värmepistol så löser det sig rätt snabbt. Värm på de ställe där du tror att bussningarna sitter samt sätter ytterbenet i ett skruvstäd. När du värmt det och alla bultar, låsringar är borta så tar du tag i innerbenet och rycker till.

Det gick som smort! :) Är det inte knepigt att trycka dit en packbox som sitter runt innerbenet!?

trär du på en lite plastpåse på innerbenet och kladdar en massa fett på den så glider packboxen mkt lättare och du skadar den inte!

Back