Gaffelrenovering

  • Thread starter Thread starter RN
  • Start date Start date

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjipp!

Tänkte gå igenom framgaffeln i år och funderar lite på vad som behöver bytas. Har kollat lite på diverse instruktioner på nätet och det är allt från det som i folkmun kallas packbox till dammskydd och några bussningar inne samt en packning nertill vid skruven som håller innehållet på plats (tappat namn och tänkte inte leta för att jag vill få inlägget klart).
Fråga två, drivverktyg för tidigare nämnd packbox, vad är vettigt?

Tackar och bockar!
(fan att posta sånt här på en fredag kanske...)
 
Tätningarna byter jag alltid, styrningarna bara ifall dom ser slitna ut.

Ska du bara serva en gaffel vart tionde år så kan man slå in den nya tätningen genom att man låter den gamla sitta kvar under den nya tätningen.
Så klappar man bara ihop gaffeln hårt några gånger, så trycker den gamla tätningen in den nya när gaffeln bottnar. När den nya tätningen kommit på plats klipper man av den gamla tätningen och petar bort den.
 
Gjorde en fulvariant i helgen men den är en sån man gör på egen risk
Skruvade i två skruv i packboxen och drog upp den med två tänger sen andvände jag den gamla att försiktigt knacka ner den nya
Saknade mothållet för att riva normalt då det är en entums insex i änden på ett långt rör om man ska dela ,nackdelen är ju att skruvar man fel så repar man benet
 
Jag hade visst redan startat en tråd. Detta blev såklart inte av förra sommaren, men nu jävlar!
Kikar på tätningarna och det verkar halvvanligt åtminstone att de säljs som "bara" tätningen men en del finns det med dammskydd också, borde jag gå på ett kit med nya dammtätningar också?
 
Det inte gör nån skillnad i arbetstid att byta både packbox och dammskydd. Merkostnaden är överkomlig. Även för en smålänning.
 
På en crosshoj där man byter tätningar ett par gånger per säsong kan man skippa dammskyddet ibland men på en gathoj där allt är många år gammalt så är det nog ingen bra idé att skippa dammskyddet.
 
Frågan är mer att det verkar vanligare med "bara packboxen" och jag kunde langa på packboxar på annat jag skall köpa ändå så jag slipper frakten om ni undrar varför jag överhuvudtaget tänker tanken :)
 
Första gången jag bytte radialtätningar på en gaffel bytte jag inte dammskydded, och fick ner skräp innanför ganska snabbt och fick plocka isär och byta igen för att det inte höll tätt efter. Så nu byter jag båda när jag ändå är där och river. Tar inte mer tid och kostar försumbart med peng.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top