Gaffelrenovering r6-08,bråttom.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Någon som vet om det är standardtätningar i en sådan gaffel eller special?
Om inte yamaha har på hyllan kan man tänkas hitta dom på momentum eller liknande?

Svårt jobb eller fixa själv?
Aldrig delat en gaffel och som jag förstått är det besvärligare med usd-gaffel än vanlig så det kanske är läge för inlämning.

Är det någon som vet något ställe som kan fixa det över dagen i morgon i karlstad med omnejd(typ 15-20mil omkring som mest)?
Förutsatt att inte yamaha kan fixa då,är osannolikt då dom troligtvis har fullbokat i verkstan.

Tacksam för tips och råd då jag bokat körning med smc på lördag,ser inte så ljust ut just nu,upptäckte en oljepöl och kladdigt ben när jag skulle lasta bussen nyss.

Henrik

Har du ett öhlinskitt i är det ganska enkelt. Orginal lite krångligare men om du har lite mekvana och tillgång till manualen samt en snäll lite starkare kompis så bör du lösa det.

Tänk på att lossa locken innan du släpper gaffelbenen från kronan dock skall skruvarna till övre kronan lossas först.

Hade inte Yamaha packboxar hemma? tror det är samma till r6 05- 10
Är jätteosäker men jag tror att r1 99- är samma.

Jag är ganska säker på att jag har packboxar i en av racelådorna men då får du komma till tävlingen i linköping och hämta i morgon.

Ska du ha mina så ring ikväll innan 21 eller i morgon sitter i bilen fram till ca 8 på morgonen.

MVH Oskar 0703179065

Edit!

"Öhlins" Jocke är troligtvis på plats i depån på linköping så då kan du ju be han fixa gaffeln han har med största sannolikhet även packboxar. Kostar en slant men det kan det ju vara värt.

Last edited:
Har du ett öhlinskitt i är det ganska enkelt. Orginal lite krångligare men om du har lite mekvana och tillgång till manualen samt en snäll lite starkare kompis så bör du lösa det.

Tänk på att lossa locken innan du släpper gaffelbenen från kronan dock skall skruvarna till övre kronan lossas först.

Hade inte Yamaha packboxar hemma? tror det är samma till r6 05- 10
Är jätteosäker men jag tror att r1 99- är samma.

Jag är ganska säker på att jag har packboxar i en av racelådorna men då får du komma till tävlingen i linköping och hämta i morgon.

Ska du ha mina så ring ikväll innan 21 eller i morgon sitter i bilen fram till ca 8 på morgonen.

MVH Oskar 0703179065

Edit!

"Öhlins" Jocke är troligtvis på plats i depån på linköping så då kan du ju be han fixa gaffeln han har med största sannolikhet även packboxar. Kostar en slant men det kan det ju vara värt.

Har ingen aning om yamaha har hemma men det verkar ju hoppfullt om det är samma till övriga modeller,upptäckte det nyss när jag skulle lasta och har redan skruvat ner benen så att lossa locken är för sent men får hänga tillbaka dom igen då.

Tackar ödmjukast för erbjudandet och tar och utnyttjar det om det helt kör sig att få tag på grejor och/eller hjälp här,är dock nästan 27mil dit så det blir i sista hand då.

Jo,manual har jag och mekvana finns väl med,original är det med och jag är mest orolig att det ska behövas specialverktyg så det kör sig på det.

Jag hör av mig i morgon om det kör sig med delarna,tackar än en gång för erbjudandet!

Henrik

Så var det klart då,eller konstaterat vad det var iaf.

Krökta gaffelben efter en krasch,höll så länge men nu är det slut med dom,gick inte att lufta.

Får dela hoj med tjejen i morgon och på söndag,kanske bäst att ta det lugnt då...skulle jag lägga den så är det nog slut på husfriden. :rolleyes:

Henrik

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back