Gaffelproblem??

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Har inte provat så mycket ännu men problemet är följande, när jag kommer upp i hastighet runt 160-170km/h börjar framhjulet nästan "hoppa" fram, sneglar man ner mot hjulet kan jag tydligt se hur hela gaffeln där ner slår utav h..vete, riktigt obekvämt! Kan inte känna några tydliga glapp i typ styr och hjullager men jag misstänker något av det:va Har nytt framdäck med rätt tryck och har provat olika inställningar på gaffel uppe i kronan men utan resultat. Någon som vart med om nåt liknande eller har någon ide??

Kan tillägga efter att ha läst lite andra trådar att den har stått mer senast 2 åren än förr och även använt ett biltema depåstöd fram sånt man sätter in under gaffeln i hållrumen på undersidan, kan detta va boven i dramat kanske?

Last edited:
Har upplevt detsamma på Anderstorp, fast då i farter över 250. Då hade jag obalans i framdäcket.

Däcket är ett metzler sportec M3. Kanske är så enkelt som obalans, mhar monterat av nu så blir det däckverkstan på måndag. Tack för tipsen så långt :tummenupp

Om du har skruvat fram och tillbaka på gaffeln så kanske det är läge att nolla den också så att den åtminstone är neutral. En felaktigt inställd gaffel kan om inte annat göra att effekten av ett obalanserat framhjul blir värre. Är packboxarna täta?

Och nej, att du har använt ett depåstöd från Biltema har ingenting med saken att göra!

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC