Gaffelolja till fiddy

Yalouque

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki VX800
Köpte en Orion 125cc PRO från motorsweden häromdagen, en billig dirtbike. Nu är det så att framdämparen är åthelvete för mjuk, och jag tänkte slännga i en annan, segare olja i den. SÅ nu undrar jag vilken olja jag ska ha! JAg har funderat på 15W, kan det bli bra?
Nån som vet vilken viskositet oljan som ligger i från början kan ha?
 
Är det inte mängden olja som avgör hårdeheten i gafflarna? Har alltid kört med 5w mineralolja i Husabergaren 10cm (för supermoto) från toppen av gaffelbenet i ihoptrycktläge. Vet dock inte om detta gäller för mini hojarna...
 
Gör som tellskog säger om du ska byta olja.
MEN oljebytet kommer inte att göra gaffeln "hårdare".
Vill du ha gaffeln "hårdare" så ska du öka förspänningen på fjädrarna i gaffeln och detta gör du enklast genom att mäta fjädrarnas ytter/inner diameter, hitta ett rör som har samma mått och kapa av bitar i behövlig längd.
Jag har gjort detta på flera hojar och jag rekommenderar följande längder för följande förarvikter:
2cm - 50kg
3cm - 75kg
4cm - 100kg

Jag är stor och fet så jag kör med 4cm och 15w olja och det fungerar mumma.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top