Gaffelolja till CBR F2 -91

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Nu är jag i full fart med att byta gaffel och jag har lite funderingar om tillhörande gaffelolja. Vad för olja och hur mycket är som ska in i varje ben? Hittar nämligen inget om det i varken i instruktionsboken eller servicemanualen. Det vore guld värt om någon av er visste. :)

Tack i förväg!

PS: Jag har 5W-olja men jag andar det är för "lågt", eller?

Min frus 93:a innehåller 460 cc 10W gaffelolja per ben, enligt rekommendation från auktoriserad serviceverkstad.
(Haynesboken säger att årsmodeller mellan '87-'90 (F1) skall ha 371 cc i vänster ben och 361 i höger.) Mer exakt besked än så har jag inte.

Last edited:
Nej, inga skillnader på ben när jag hade isär dem. Sen att det skulle vara lika mycket olja mellan 87 och 96 kan inte vara annat än rent bullshit.

Kan någon bekräfta 10W 460cc/ml? Enligt andra ska det vara 7.5W eller tom 5W. En annan sak som får mig att undra är att F3 också har 460cc/ml och då pratar vi ännu en gång om en helt annan gaffel. Så om någon kunde bekräfta 10W 460cc/ml till en F2 (91-93) så vore jag ytterst tacksam! :)

Slän i en 10-15w olja, du ska inte ha en 7,5w olja det blir för tunn för din gaffel..... ju högre wiskositet på oljan du har ju stummare blir bara gaffel, vill du ha en hårdare gaffel så lägger du i en 15w olja eller 20w olja..... det är din smak som gäller när du byter olja i gaffeln

Min frus 93:a innehåller 460 cc 10W gaffelolja per ben, enligt rekommendation från auktoriserad serviceverkstad.
(Haynesboken säger att årsmodeller mellan '87-'90 (F1) skall ha 371 cc i vänster ben och 361 i höger.) Mer exakt besked än så har jag inte.

Är du säker på att det är en 93? 94 vet jag ska ha 460cc eftersom de har en helt annan gaffelkonstruktion än resten, men 91-93 ska tydligen ha 508cc.

Är du säker på att det är en 93? 94 vet jag ska ha 460cc eftersom de har en helt annan gaffelkonstruktion än resten, men 91-93 ska tydligen ha 508cc.

En liter räckte inte till båda gaffelbenen när jag gjorde det på min dåvarande
-91:a. 508cc låter bekant.

/Martan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...