Gaffelolja i en R1:a-99

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Är det nån som vet vad det ska vara för gaffelolja i en R1;a?? Det står i handboken att det skall vara Yamaha typ 01 eller motsvarande. Vilken viskositet blir det tro, 5,10,eller 15???:confused:
 
Yamaha 01 har en viskositet på 15,5 cSt vilket är strax under vad en 5w olja har. Skall man vara petig motsvarar det en blandning av 20% 2,5W och 80% 5w men det går utmärkt att bara hälla i en 5w.
 
gå in till din lokala mc handlare. och säg att du ska ha rekomenderad gaffelbensolja till en r1:a års 99 så fixar dem det. En liter räcker till båda ben blir även en slatte över. bytte själv i helgen på min 01 och precis som boris säger blev det 5W
 
gå in till din lokala mc handlare. och säg att du ska ha rekomenderad gaffelbensolja till en r1:a års 99 så fixar dem det. En liter räcker till båda ben blir även en slatte över. bytte själv i helgen på min 01 och precis som boris säger blev det 5W

Läste en annan tråd förut när jag sökte att det "yamaha 01" skulle motsvara en 7-8 olja. det tyckte jag lät skumt.....5 är väl rätt vanligt. Men ni har ett annat spel på era gafflar -01, ni har kortare slaglängd på era cyklar undrar om det spelar nån roll. Annars får jag ringa yamahacenter, de ska veta.
 
Läste en annan tråd förut när jag sökte att det "yamaha 01" skulle motsvara en 7-8 olja. det tyckte jag lät skumt.....5 är väl rätt vanligt. Men ni har ett annat spel på era gafflar -01, ni har kortare slaglängd på era cyklar undrar om det spelar nån roll. Annars får jag ringa yamahacenter, de ska veta.

tror inte det är så värst heligt. när jag köpte olja kollade han i disken upp vilken som var den rätta. och det var olika beroende på om det var europeisk modell eller inte. men som sagt kolla med han i disken om du har möjlighet. eller ring till ngt ställe.
 
gå in till din lokala mc handlare. och säg att du ska ha rekomenderad gaffelbensolja till en r1:a års 99 så fixar dem det.

När jag frågade min lokala MC-handlare (Yamaha Center Örnsköldsvik) vilken gaffelolja jag skulle ha i min R1 så fick jag svaret att de inte visste! Jag blev så paff att jag sade bara tack och hej, för att ringa upp igen ett par dagar senare, men fick bara samma svar igen. De visste inte men tyckte alldeles säkert att vilken som helst skulle fungera utmärkt... Jag köpte inte gaffelolja eller nåt annat heller av dem igen. Hmm, sen har jag ju en historia om när jag skulle beställa en Öhlinsfjäder av dem (de är Öhlins återförsäljare), men det är tillräckligt OT som det är...
 
När jag frågade min lokala MC-handlare (Yamaha Center Örnsköldsvik) vilken gaffelolja jag skulle ha i min R1 så fick jag svaret att de inte visste! Jag blev så paff att jag sade bara tack och hej, för att ringa upp igen ett par dagar senare, men fick bara samma svar igen. De visste inte men tyckte alldeles säkert att vilken som helst skulle fungera utmärkt... Jag köpte inte gaffelolja eller nåt annat heller av dem igen. Hmm, sen har jag ju en historia om när jag skulle beställa en Öhlinsfjäder av dem (de är Öhlins återförsäljare), men det är tillräckligt OT som det är...

Jag ringde yamaha center i karlstad och fick svaret att det beror på hur du vill ha gaffeln!!! Jaha, sa jag lite paff och sa att jag vill ha den orginal set up, då ska du nog ha 10w svarade han i telefon. Protesterade lite och han kom på att jag frågar verkstan, två dar senare kom han på att det skulla vara 5w. Köpte oljan och vänder nu min plånbok mot carlbarks istället.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top