Gaffelolja / Hydraulolja

Grusig

grusig
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CB600FA, XL650V
Någon som vet skillnaden mellan gaffelolja och hydraulolja. Är det samma olja eller
vad är det som skiljer? Det är ju en rätt rejäl prisskillnad.
 
En bra egenskap hos gaffelolja är att den inte lätt bildar "grädde", dvs en blandning av luft och gaffelolja.
Såg i ett artikel att byte från standard gaffelolja till Öhlins hade förbättrat gaffeln.
Nåja det var inte ett blindtest med 100 deltagare utan bara en förare som tyckte så det vetenskapliga värdet är ju noll !
Men det är ju bara att testa.
Går det så går det !
 
Har kört med ATF-olja, funkar utmärkt.

Som hydraulolja i din traktor? :7peta

ATF är ju en nästanalltingolja och bland annat just en hydraulolja så det är inte konstigt att den fungerar i en stötdämpare. Den har även tillsatser för att fungera med våta kopplingar vilket dock kanske inte överensstämmer med de friktionsönskemål man har i en framgaffel.

Vidare så finns inte samma möjligheter att välja viskositet på en ATF-olja som på en stötdämparolja eller en hydraulolja.
 
Vore kanske bra att tillägga att ATF olja tex Dextron är en typ av olja som vanligtvis används i bilars och maskinars automatlåder och servostyrning bland annat på Volvo o Ford. Oftast är dessa oljor av högre viskositet vanligtvis 30 men finns såklart i olika viskositet. Vist går hydraulolja att använda i en framgaffel på en motorcykel då den i alla fall inte skummar. Viktigt är bara att hålla koll på viskositeten då högre viskositet oftast ger trögare eller hårdare dämpning. Hade faktiskt Hypoid 80W-90 (diffrantial och växellådolja) i originalframgaffeln på mina MotoMartin på åtiotalet och ändå dämpade de dåligt. Med andre ord riktigt skräp!
 
Såg i ett artikel att byte från standard gaffelolja till Öhlins hade förbättrat gaffeln.

Oljebyte (=service) brukar ju förbättra gaffeln, så om det byttes från olja som pumpats genom ventilerna ett par år till ny fräsch öhlins så... :-) Eller så råkade man bara få en annan viskositet än tidigare och det kändes bättre.

Kör man öhlinsprylar i gaffeln så är det nog bra att köra deras olja då oljan är en vital komponent i hela "systemet" som någon eller några fjädringsnerdar forskat fram och säljer dyrt. Även om det står samma siffror och bokstäver på flaskan för att beskriva viskositeten så kan det vara väldigt stora skillnader på detaljer i hur oljorna beter sig vid olika temperaturer.
 
Friktionsmodifierarna är viktiga eftersom bromskrafter går genom gaffeln "på tvären" och ger upphov till mycket höga tryck på glidytorna vilka då naturligtvis går tyngre.

Det går ju att få riktig gaffelolja för under hundringen/liter och så mycket går det inte åt att det lönar sig att köpa fel sort. Enligt mig iaf.
 
Som någon redan sagt, skumdämpande tillsatser. vilket även finns i olja för Automat-växlade bilar
 
Även om det står samma siffror och bokstäver på flaskan för att beskriva viskositeten så kan det vara väldigt stora skillnader på detaljer i hur oljorna beter sig vid olika temperaturer.

Japp, och framförallt hur dom beter sig vid relevanta temperaturer. Och dessutom verkar mätstandarden inte fungera för att få jämn viskositet mellan olika fabrikat ens vid specificerad temperatur.
Finns MASSOR av nyttigt i ämnet här: http://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Suspension_Fluid
Kort sagt: Välj ett märke med så högt viskositetsindex som möjligt och håll dig till det när du labbar. Jag har valt Red Line.

Sorry för OT men om man kollar in länken finns faktiskt även info om ATF-klassade oljor.:tummenupp
 
Som hydraulolja i din traktor? :7peta

ATF är ju en nästanalltingolja och bland annat just en hydraulolja så det är inte konstigt att den fungerar i en stötdämpare. Den har även tillsatser för att fungera med våta kopplingar vilket dock kanske inte överensstämmer med de friktionsönskemål man har i en framgaffel.

Vidare så finns inte samma möjligheter att välja viskositet på en ATF-olja som på en stötdämparolja eller en hydraulolja.
Jag sa inte att den är det optimala valet eller att friktionskoffisienten är är idealisk ur hydraulfjädringssynpunkt, jag sa att den fungerade.

Och nej, jag har inte automat på min traktor.
 
I motsats till en vanlig hydraulolja som gärna får skumma? :va

Skillnaden är väl att hydraulolja används i hydraulsystem.
Och i hydraulsystem undviker man luft/gaser.
Precis som man inte vill ha luft i värmeelementen i sovrummet.
Om inte annat pga av det d-a oväsendet.
Kruxet är att i gafflar är det vanligt med luft ovanför oljan.
Och med lite oflax så blandar sig luften och oljan när gaffeln arbetar.
Och då får man en blandning av luft och olja med lägre viskositet, lägre täthet.
Än ren olja.
Dvs dämpning blir lägre när man kör med hojen,
ju längre tid och ju mer som gaffeln får arbeta.
 
Last edited:
Skillnaden är väl att hydraulolja används i hydraulsystem.
Och i hydraulsystem undviker man luft/gaser.
Precis som man inte vill ha luft i värmeelementen i sovrummet.
Om inte annat pga av det d-a oväsendet.
Kruxet är att i gafflar är det vanligt med luft ovanför oljan.
Och med lite oflax så blandar sig luften och oljan när gaffeln arbetar.
Och då får man en blandning av luft och olja med lägre viskositet, lägre täthet.
Än ren olja.
Dvs dämpning blir lägre när man kör med hojen,
ju längre tid och ju mer som gaffeln får arbeta.

Skumdämpare är lösningen på vad du pratar om och det krävs även i en vanlig hydraulolja. Googla på "kavitation".

Läs inlägg nr 2, så har du svaret på vad som krävs när oljan även är utsatt för luft.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top