gaffelojlepump.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
OLJEPUMP
FÖR
FRAMGAFFLAR
Det här "verktyget" behövs för att enkelt
och snabbt justera oljenivån i gaffelbenen.
Den tunna 1/4" slangen går ner i alla
gaffelben och Du kan fylla på eller suga ur
olja, allt efter behov. Graderad, och med
flyttbar "minnesklämma".
BEST NR PRIS/st
35-9915 Fork oil adjuster 175.-

Denna pump kan man köpa på lelles:http://www.lellesmc.se/lelles/katalogservice/pdf/mc07/035-043.pdf
sidan 42. (jag vet inte hur man får hit bilden på pumpen därifrån)

Är detta ett gångbart sätt att kontrollera/byta gaffeloljan på min mc?
(naken suzuki 750 gsx utan r)

Det vore ju geschvint om man slapp ta loss gaffelbenen och vända upp och ner/skruva isär de?

Det brukar ligga såpass mycket härlig skit i botten av benen/ventilerna att du nog ändå vill ta isär och tvätta upp.

Pumpen är inte till för att tömma gaffelbenen helt, utan bara att justera oljenivån plus/minus lite grann. En sån kan man tillverka enkelt själv genom att ta en halvliters PET-flaska och två slangstumpar. En slang trär man in genom botten på flaskan och den andra genom... ja, nånstans upptill. Sen behöver man bara sätta valfritt stopp på den nedre slangen så man kan ha koll på luftspalten. Sen suger man (:brynad) i den övre slangen så sugs oljan upp i flaskan, och vips så har man ändrat luftspalten till önskat mått. Observera att man inte ska låta den övre slangen hänga ner för långt i flaskan såvida man nu inte njuter av smaken av gaffelolja.

Hej
Nej en sådan pump använder man för att på ett bekvämt sätt försäkra sig iom att man har rätt nivå i gaffeln. Att bara köra med volymsmått är ju lite indirekt väg till målet eftersom det är nivån i gaffeln som är det viktiga för att få rätt kompressionsvolym av luft.

Till din tröst så kan sägas att det ändå har andra fördelar att ta isär benen och skölja ur allt slam mm

Den där pumpen finns även på Roffes, jag har en sån själv, använder den till lite av varje.

Edit: lite långsamt svarat ser jag nu

Mvh
Jörgen

Last edited:
okej. det finns alltså inga genvägar?
Typ suga ur så mycket det går, fylla på ny olja och ruska om, suga ur igen... osv. tills gafflarna är rena och fina med ny olja?

Det handlar om "operation" om det ska bli riktigt rengjort och bra?

Edit: hondan jag lånade av brorsan hade avtappningsskruvar nere på gaffelbenen. Det var väl i sammanhanget en ganska smart lösning?

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...