Gaffelkorna Funderingar

Torak

Medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Kawasaki Zx7r turbobygge/ Yamaha wr 450f
Har bara en enkel fråga ingentligen. :)

det är så att jag påbörjade mitt fighterbygge i söndags, det är min första hojj jag bygger om så här rejält. dom andra har det bara blivit lite små ändringar men i alla fall.

jag undrar allså hur ni har gjort då för att montera styre, såg efter demontering av hojjen, att gaffelbenen sticker upp en bra bit ur gaffelkronnan.

då undrar jag vad har ni gjort åt detta dom flesta hojjar ser la ut så här eller?

och är det bara då att flytta ner hela gaffel så dom ligger nästan kant i kant?

blir det inte konstig vinkel på hojjen då?

Tänkte bara fråga innan jag gör mig besväret att hissa upp hojjen på nått sätt:rolleyes:

bara o slänga på styrhöjare så styret hamnar ovanför dom :tummenupp

Det har jag ju redan, men det vills sig inte riktigt räcka över ändå:mad:

Torak skrev:
2564400 Det har jag ju redan, men det vills sig inte riktigt räcka över ändå:mad:
då måste dom va lite längre ändå :D

Torak skrev:
2564376 Har bara en enkel fråga ingentligen. :)

det är så att jag påbörjade mitt fighterbygge i söndags, det är min första hojj jag bygger om så här rejält. dom andra har det bara blivit lite små ändringar men i alla fall.

jag undrar allså hur ni har gjort då för att montera styre, såg efter demontering av hojjen, att gaffelbenen sticker upp en bra bit ur gaffelkronnan.

då undrar jag vad har ni gjort åt detta dom flesta hojjar ser la ut så här eller?

och är det bara då att flytta ner hela gaffel så dom ligger nästan kant i kant?

blir det inte konstig vinkel på hojjen då?

Tänkte bara fråga innan jag gör mig besväret att hissa upp hojjen på nått sätt:rolleyes:

Sänk ned gaffelbenen i kronan bara.
Visst du kommer att ändra lite styregenskaper genom att göra det men det kommer inte att märkas då du monterar på ett crosstyre som i sin tur ändrar om alla styregenskaper ändå.

Jag sänkte ned min gaffelben så att dom stack upp 2-3 cm från styrkronan. Har till och med haft dom kant i kant med styrkronan, Inga problem.

ok tack för svaren, då e det bara att springa ut i garaget och sätta ingång:tummenupp

Torak skrev:
2566927 ok tack för svaren, då e det bara att springa ut i garaget och sätta ingång:tummenupp

Att sänka ner gaffelbenen ändrar ju i praktiken gaffelvinkel som du säger, och man kan ju tycka det blir det lite fel med en flackare vinkel på en fighter. Snarare vill man väl ha en brantare vinkel så den blir kvick. Men det är klart det funkar. Du kan ju sätta tailraisers på den också för att vinkeln inte ska ändras.

Att höja hojen är ju också ett estetiskt problem som jag ser det, men jag vet inte hur det blir på en cbr...

Jag hade satt dit ännu högre raisers på kronan och sedan ett dragbar så det inte blir tokhögt

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back