Gaffelfrågor Bandit 600 -95

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Soffa
Tänkte be denna eminenta lista om hjälp då jag inte fått fingrarna ur och köpt en verkstadshandbok ännu. Cykeln är en 1995 års Suzuki GSF600n Bandit med R750 motor (har bok till gsxr:en men inte hjälpte det nu).
Det jag vill vet är mängden gaffelolja i gaffelbenen och hur den skall mätas, mm från överkant, med eller utan fjäder, max ihoptryckt eller isärdraget, eller kanske milliliter/deciliter?
Även orginalviskositet vill jag veta.
Anledningen till detta är att jag tänkte testa att sätta en tjockare olja och svarva distanser under gaffelmuttrarna (ökad förspänning) för att få den styvare. Om det inte hjälper så sår jag köpa Wilbers eller Öhlins (har det bak) styvare gaffelfjädrar.
Finns någon här som kan hjälpa mig?

5w är original. Mängden spelar inte heller någon väsentlig roll. I 99 fall av 100 räcker det med 0.45 liter i varje ben. Huvudsaken är att du inte fyller på mer än det. Skvimpar det inte över med ihopsäckad gaffel med fjädrarna istoppade är det lugnt, dvs ingen risk att packboxarna trycks ut. För lite olja... det är väl allt under 0.3 liter, typ. Om du har i 0.40 liter eller 0.45 liter spelar alltså ingen roll.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...