Gaffelfråga.

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Skulle tuna in fjädringen häromdan när jag märkte att högra reboundskruven på gaffeln går att skruva åt hur långt som helst, dvs verkar som att den släppt av nån anledning.

Skruven sitter väl fast på nån slags justerstång som går ner i gaffeln om jag förstått det riktigt?

Är det enkelt att öppna o titta efter eller kommer det rasa ut en massa packningar och fjädrar på en gång? Har aldrig vart inne i en gaffel innan och har ingen manual att titta på heller.
 
Basse skrev:
Skulle tuna in fjädringen häromdan när jag märkte att högra reboundskruven på gaffeln går att skruva åt hur långt som helst, dvs verkar som att den släppt av nån anledning.

Skruven sitter väl fast på nån slags justerstång som går ner i gaffeln om jag förstått det riktigt?

Är det enkelt att öppna o titta efter eller kommer det rasa ut en massa packningar och fjädrar på en gång? Har aldrig vart inne i en gaffel innan och har ingen manual att titta på heller.


Kolla på ritning över KTM gaffeln, det är stort samma gaffel.
 
Eller varför inte kolla på husabergs sprängskiss :)
Finns på www.husaberg.se
Det är inte svårt alls. Bara att skruva av "locket" och lossa det från den inre stången.
Sen ser du den lilla svarta plastbiten som behöver skruvas in igen så att justeringsskruven når den.
Men om du får för dig att lossa på justeringsskruven på utsidan så gör det i en plastpåse för annars sprätter två små kulor och en fjäder iväg.
 
420 skrev:
Eller varför inte kolla på husabergs sprängskiss :)
Finns på www.husaberg.se
Det är inte svårt alls. Bara att skruva av "locket" och lossa det från den inre stången.
Sen ser du den lilla svarta plastbiten som behöver skruvas in igen så att justeringsskruven når den.
Men om du får för dig att lossa på justeringsskruven på utsidan så gör det i en plastpåse för annars sprätter två små kulor och en fjäder iväg.

Ska det bara va att "skruva av" locket? Har tagit i med ett 1m rör över en nyckel och den rör sig inte. Har högerbenet loss och i ett städ. Man ska inte lossa något underifrån först?

I WP manualen använder dom ett litet hålverktyg (typ passare) och drar mer eller mindre av locket för hand så nånting verkar vara fel helt klart. Dessutom har jag inga sådana hål i min gaffel.
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    10.1 KB · Visningar: 58
  • 2.JPG
    2.JPG
    12 KB · Visningar: 51
Last edited:
Basse skrev:
Ska det bara va att "skruva av" locket? Har tagit i med ett 1m rör över en nyckel och den rör sig inte. Har högerbenet loss och i ett städ. Man ska inte lossa något underifrån först?

I WP manualen använder dom ett litet hålverktyg (typ passare) och drar mer eller mindre av locket för hand så nånting verkar vara fel helt klart. Dessutom har jag inga sådana hål i min gaffel.

Bara att skruva av locket. om det sitter för hårt så ta en 3/8 muttarmaskin och en hylsa. så knackar den upp lucket. Jag brukar göra så fast då räcker det att jag håller fjäderbenet i ena handen
 
Basse skrev:
Ska det bara va att "skruva av" locket? Har tagit i med ett 1m rör över en nyckel och den rör sig inte. Har högerbenet loss och i ett städ. Man ska inte lossa något underifrån först?

I WP manualen använder dom ett litet hålverktyg (typ passare) och drar mer eller mindre av locket för hand så nånting verkar vara fel helt klart. Dessutom har jag inga sådana hål i min gaffel.
Vektyget i WP manualen är till locken med justering även till fjäderförspänningen.Enklast är att lossa locken när gaffeln sitter kvar på hojjen,lossa skruvarna i övre gaffelkronan först bara.Och använd helst hylsa med 6-kantsfattning.
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top