Gaffelfråga SV650

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Har på sistone märk att framhjulet börjar studsa vid hårda inbromsningar. Detta ska tydligen tyda på att gaffeln är för mjuk.
Så vad har ni som kör SV gjort för att slippa detta, typ hårdare fjädrar eller tjockare olja?

//Svoosh
 
Om det är en SV upp till årsmodell -01 du har, finns det inga sätt att justera din framfjädring. -02 och framåt har väl åtminstone förspänningsjustering på gaffeln.

Jag upplevde min dåvarande SV -01 som för mjuk i framändan. Lösning: Hårdare fjädrar (t ex Öhlinsfjädrar med hårdare fjäderkonstant än original), eller att öka förspänningen på originalgaffelfjädern genom att lägga i ett antal brickor (av ytterdiameter 35 mm, om jag inte minns fel) efter eget tycke i gaffeln. Kombinera detta med att byta gaffelolja till högre viskositet. (I mitt fall 15W, detta gav ett betydligt trevligare uppförande)
 
Du råkar inte ha lite för högt däcktryck? Minns att jag fick samma symptom en gång, när jag hade pumpat lite för mycket.
 
Marcus: Har en 00 så det blir ju till att mecka om i gafflarna för att ändra. Har hört det som du sa att man kan byta olja till en med högre viskositet. Hur pass mycket skulle det förbättras om jag bara gör detta? För det är ju bara vid väldigt hårda inbromsningar framhjulet börjar studsa. Och kommer det påverka glidkörningsegenskaperna om jag gör något av dina förslag?

Pacman: Intressant tips. Brukar köra på 2,25 i däckstryck när jag kör hårt, men kanske borde sänka mer?

//S
 
SVooSh skrev:
Pacman: Intressant tips. Brukar köra på 2,25 i däckstryck när jag kör hårt, men kanske borde sänka mer?

//S

Hmm, kör du med lägre än normalt när du kör hårt menar du? Själv har jag hört av en gammal RR-förare att man ska pumpa däckan när de är svala till rätt däcktryck, och ha samma tryck oavsett hur hårt man kör. Han menade att det högre tryck som blev vid hård körning och varmare däck var nödvändigt för att däcket skulle vara stabilt vid dessa påfrestningar. Finns det fler bud på detta?
 
Byt fjädrarna, orginal är för mjuka.

Som vanligt påverkar förspänningen inte hårdheten, men ökad förspänning
ger mindre tendens till bottning förstås. Ett buntband runt gaffelbenet kan
visa om den verkligen bottnar eller inte. (Iofs inte 100 på att det gamla tricket
funkar på usd-gaffel. Innerbenet rör sig ju liksom lite mer på en sån.)
/u
 
Borde kanske försöka reda ut begreppen här lite

Tjockare olja= hårdare dämpning genom hela fjädringsrörelsen

Andra fjädrar= Hårdare dämpning genom delar av eller hela rörelsen beroende på fjäderns egenskaper.

Mer olja= Ökad progresivitet dvs lika mjukt i början men hårdare mot slutet.

I detta fallet låter det som en mer progresiv fjäder(Inte tvunget en styvare) alt snika med högre oljenivå är rätt då tjockare olja sabbar fjädringens förmåga att äta upp allt smått.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top