Gaffelfråga, MTB

Micke O

"mannen som talar med fartgupp"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Har problem när jag bromsar med cykeln. Känns som om den hade ABS :-( Min teori är att den är nedre styrningarna i gaffeln, en RockShox Indy XC (long travel), som är slut. Verkar inte vara styrlagret. Har gjort rent fälgsidan (ZAC19 eller nåt heter fälgen, ej skev för övrigt) med Quickleen, bytt till nya belägg (Ritcheys röda) och problemet kvarstår.

1. Några förslag på andra felorsaker?
2. Hur avgör jag vilken årsmodell gaffeln har? Det står 94 på ett ställe men det är knappast årsmodellen, tror att jag köpte den våren '99 iaf men gaffeln kan ju vara tillverkad tidigare. På dekalerna står 2 st patentnummer. Behöver tydligen veta det om jag ska beställa reservdelar.
3. Om jag skulle byta gaffel. Var föreslås isf? Är nöjd med den jag har förutom "ABS-fenomenet" och den skulle kunna vara lite styvare än 2 sparrisar. Har sneglat på Manitou Six Sport '04 för 1050:- och Marzocchi Dirt Jumper III '04 för 2295:-. Redan sistnämnda är i dyraste laget.

Cykeln är förresten en GT Tequesta '98. Cyklar mest asfalt men det blir även en del stigar. Jag har INTE för avsikt att byta cykel.

Hmm, iofs skulle jag kunna slänga på original stelgaffel och se om problemet kvarstår men det är ju lite meck ändå.

Kolla styrlagret, låter som det skulle kunna vara det....ta isär och kolla. Det kan krävas mycket kraft för att det skall bli så..

Exakt så som du beskriver kände jag också på min hoj efter jag bytt bromsolja. Och det va luften som ställde till det hos mig. Kanske ett tips.

Bromsar

Att de känns som ABS kan bero på många saker. Har du fälgbromsar så kolla att fälgen är rak och att klossarna inte går emot däcket. Är styrlagret korrekt spänt (Ahead eller vanlig?)? För att kolla bussningen i gaffeln är det bara att vänta upp och ner på cykeln, greppa gaffelbenen och försöka föra dem fram och tillbaks vågrätt (vinkelrätt mot gaffelns normala färdriktning). Är det glapp då har du problem. Renovera är ingen idé på en så billig gaffel. Skiter du i vikt hade jag sneglat på en billigare Marzocchi, annars hade jag kollat höstrean och tagit det jag fick bra erbjudande på. I den prisklassen märker man ingen större skillnad.

zilver > Luft? Finns ingen luft i den gaffeln. Inte på det viset att man kan lufta den någonstans iaf.

ething > Fälgen är rak (har inte mätt den men den ser just ut) och klossarna noga justerade. Styrlager är Ahead och jag har justerat det men hade lite svårt att få till det som jag ville så det är möjligt att det är dåligt. Ska prova att vända upp och ned på grejerna. Tack för tipsen.

Gaffel

Zilver menar om du har skivbromsar, du kan bortse från detta. Hur upplevs ABSn? skakar det bara eller börjar cykeln vingla. Har du några problem när det svänger o.s.v. Indyn har ingen returdämpning så det kan vara så enkelt som att förspänningen skall dras åt lite.

ething skrev:
Zilver menar om du har skivbromsar, du kan bortse från detta. Hur upplevs ABSn? skakar det bara eller börjar cykeln vingla. Har du några problem när det svänger o.s.v. Indyn har ingen returdämpning så det kan vara så enkelt som att förspänningen skall dras åt lite.

Inga problem när jag svänger. Bara när jag bromsar med viss kraft. Bromsar man minimalt känns inget eller när man nyper åt ordentligt (stoppie), utan någonstans däremellan. Det "rycker" flera gånger per hjulvarv. Förspänningen har jag koll på, brukar ha den på hårdaste när jag kör asfalt och mjukare i skogen eller när jag leker.

Om jag inte minns fel så hade indy-gafflarna enbart elastomer-dämpning.
Cyklar du mycket och tycker det är skôj, så tycker jag definitivt att du skall köpa dig en ny fin gaffel. Förslagsvis på höstrean som sades ovan.
Då kan du säkert hitta någon fin utgående -04 modell
Också får du ju ett tag på dig att internetta fram några favoriter.

Så länge får du plocka isär styrlagret, göra rent, fetta in, och skruva ihop.
Eller bara straffa toppbulten lite extra, glöm ej lossa styrstammen först bara.

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard