Gaffelfjädrar

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Har efter mycket fipplande med olika gaffeloljor inte lyckats få någon nämnbar skillnad på gaffelns hårdhet. Vad jag däremot undrar är, om man helt enkelt kan skippa dom korta fjädrarna i gaffeln. Dom är cirka en dec. långa och sitter närmas toppmuttrarna. Kanske man skulle kunna ersätta med en distans? Någon som har erfarenhet av väldigt gamla sukkor?

stranglefoot skrev:
Har efter mycket fipplande med olika gaffeloljor inte lyckats få någon nämnbar skillnad på gaffelns hårdhet. Vad jag däremot undrar är, om man helt enkelt kan skippa dom korta fjädrarna i gaffeln. Dom är cirka en dec. långa och sitter närmas toppmuttrarna. Kanske man skulle kunna ersätta med en distans? Någon som har erfarenhet av väldigt gamla sukkor?
Hur tänker du?
Vad vill du åstadkomma med det?

Hårdare fjädrar gjorde gott på min Blade (dock en -92 som rullat över 10000mil). Även lite mer olja än det ska vara gör att den blir hårdare.

Jag har läst på flera ställen på nätet att på min hoj blir gaffeln avsevärt mycket bättre om man tillverkar ett par distanser och knör in ovanför fjädern.

om din gaffel gillar den behandlingen vet jag inte, men du kan ju prova?
stick på nån sorts hobbyaffär och köp en längd nyloncylinder i lämplig diameter, såga till och stoppa dit.

koop skrev:
Jag har läst på flera ställen på nätet att på min hoj blir gaffeln avsevärt mycket bättre om man tillverkar ett par distanser och knör in ovanför fjädern.

om din gaffel gillar den behandlingen vet jag inte, men du kan ju prova?
stick på nån sorts hobbyaffär och köp en längd nyloncylinder i lämplig diameter, såga till och stoppa dit.

Då minskas åxå slaglängden med motsvarande längd.
Fjädern blir ju inte hårdare av att man trycker ihop den.

Jag sitter på jobbet nu och kan inte gå in på detaljer, men gör en sökning på fjäderförspänning och läs vad Ulf L säger - han har koll.

koop skrev:
Jamen då måste det ju vara sant...... :D
Från okritisk tillämpning av denna princip avrådes....
Rent generellt tillhör det kategorin 'om jag har en hammare så ser alla problem ut som en spik'.
Ursäkta sarkasmen. Det är fullt möjligt att din hoj blir bättre (ur någon aspekt)
med en 'lagom' ökning av förspänningen. Fast lika troligt att det finns andra
åtgärder som är mer lämpliga. Framförallt beroende på hur gaffeln är 'sämre' i orginal.

Kanske kan hitta nåt här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=75320
/u
ps. är absolut ingen fjädringsexpert, men vet någorlunda hur det funkar mekaniskt ds.

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Jamen då måste det ju vara sant...... :D
Från okritisk tillämpning av denna princip avrådes....
Rent generellt tillhör det kategorin 'om jag har en hammare så ser alla problem ut som en spik'.
Ursäkta sarkasmen. Det är fullt möjligt att din hoj blir bättre (ur någon aspekt)
med en 'lagom' ökning av förspänningen. Fast lika troligt att det finns andra
åtgärder som är mer lämpliga. Framförallt beroende på hur gaffeln är 'sämre' i orginal.

Kanske kan hitta nåt här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=75320
/u
ps. är absolut ingen fjädringsexpert, men vet någorlunda hur det funkar mekaniskt ds.

Har du någon susning om vad den korta fjädern ovanför den vanliga fjädern gör för nytta? kan man skippa den?

stranglefoot skrev:
Har du någon susning om vad den korta fjädern ovanför den vanliga fjädern gör för nytta? kan man skippa den?
Skulle tro den gör gaffeln progressiv. Alltså att den är lite mjukare och när
den trycks ihop helt blir gaffeln hårdare. Kolla trådtjockleken m skjutmått.
Har för mig att om diametern är lika så innebär tunnare tråd mjukare fjäder.

Mao om du sätter dit en distans i stället så blir gaffeln hårdare. Svårt att säga
exakt hur lång den ska vara för samma häng. Gissar på ngt kortare än fjädern.
/u

ulf_lundin skrev:
Skulle tro den gör gaffeln progressiv. Alltså att den är lite mjukare och när
den trycks ihop helt blir gaffeln hårdare. Kolla trådtjockleken m skjutmått.
Har för mig att om diametern är lika så innebär tunnare tråd mjukare fjäder.

Mao om du sätter dit en distans i stället så blir gaffeln hårdare. Svårt att säga
exakt hur lång den ska vara för samma häng. Gissar på ngt kortare än fjädern.
/u

Ok! Ska testa med att fixa till några olika distanser! Tack för hjälpen!

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet