Gaffelfjädrar

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Jag tyckte att jag tryckte ner min framgaffel lite för lätt (så gott som i botten) den är inte svampig eller nåt sånt och tog därför kontakt med en mc firma (som jag litar 100% på) och frågade vad jag skulle göra.
Han erbjöd sig att kolla upp gafflen och byta någon bussning och byta packboxarna för 1300. Men sen sade han att det är vanligt att orginal fjädrarna tappar spänsten så han sade att jag kunde byta till nya progressiva eller vad det heter. Dom va inte så dyra 1000 pix paret. eller hela kittet för 2000. Men han sade ochså att man kunde skimsa dom gamla med några brickor och fylla på lite mera olja än vad det ska vara i min gaffel så skulle jag uppnå exakt samma effekt.
Ska man satsa på detta eller skall man stoppa i ett par nya fjädrar? Om jag väljer att skimsa är det någon som vet hur mycket i så fall? Känns lite som man är ute på hal is när man börjar pillar med så här pass viktiga saker. Detta gäller min FZR 600 92:a

Jag har för mig att gaffeln på FZRerna är kända för att vara ganska dålig, men jag kan ha fel. I alla fall så kan man shimsa bort själva svampigheten med hyfsat resultat. Om du inte vill lägga 1000 spänn på ett par nya fjädrar med en gång så kan du testa shimsning + eventuellt lite tjockare/större mängd olja.

Själv åker jag numera runt på en ZXR från 89 med en notoriskt hård och stötig bakdämpare, alla modeller har sina små svagheter.

EDIT: På min RD 350 mätte jag fjäderns längd och jämförde med hur lång det stod att den skulle vara i boken. Sedan byggde jag på med brickor så att fjäder + brickor blev som fjäderns ursprunliga längd. Kanske inte garanterat att det blir bra, men det funkade för mig.

Last edited:
vill inte vara otrevlig men jag skrev att den inte är svampig. jag har också hört att dom lite äldre yamaha hojarna har dålig fjädrig i allmänhet. Det kanske verkar lite småaktigt att inte byta fjädrar men hojen står nerplockad för att lackas nu och det kostar 3 000, nya egentillverkade dekaler 1 000, styrlager byter jag ju nu när allt är delat 500, genomgång av gaffel+fjädrar 2000, driv paket 1 500, framdäck 1 500 och den vanliga servicen med stift,filter och olja. det spinger iväg ganska snabbt. Men men det känns väl gutt till våren att inte oroa sig för nåt tror jag

Fanken med det känns som jag snart måste skaffa en rep handbok

Last edited:
zilver skrev:
vill inte vara otrevlig men jag skrev att den inte är svampig. jag har också hört att dom lite äldre yamaha hojarna har dålig fjädrig i allmänhet.

Fanken med det känns som jag snart måste skaffa en rep handbok

Sorry, jag läste visst fel. :3freak
Handbok är en bra investering, man lär sig mycket på att bläddra i den om inte annat :tummenupp .

Byt fjädrar. De som sitter i har förmodligen suttit där sen 1992, vilket väl gäller bakstötdämparen med. Det finns inget annat som gör så mycket för hur kul körningen blir som fjädringen. Köp en uppsättning Wilbersfjädrar till gaffeln och en likadan bakstötdämpare och kasta åt mecken, du lär inte ångra dig till våren.

Håller med Oljekyld, byt fjädrar, skall själv göra detta under vintern.
Jag bytte min orginaldämpare (från 86) i bak till en wilbers och man kan säga att jag fick en ny hoj......
När det gäller shimsning av fjädern så är det ju bara fjäderförspänningen som ändras, är fjädern "slapp" så är den.

//B

Lämna in gafflarna till Wibe så får han köra på lite wilbersfjädrar och fnula runt. Säkerligen värt varenda spänn.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Byt fjädrar. De som sitter i har förmodligen suttit där sen 1992, vilket väl gäller bakstötdämparen med. Det finns inget annat som gör så mycket för hur kul körningen blir som fjädringen. Köp en uppsättning Wilbersfjädrar till gaffeln och en likadan bakstötdämpare och kasta åt mecken, du lär inte ångra dig till våren.
Och vad skulle detta kalas kosta ungefär då??? Fram är det väl samma pris som dom andra ledande märkena men vad kostar en bakdämpare? Vet inte riktigt om jag vill veta det igentligen

Gå in på www.wemi.nu så får du svar direkt, men gissningsvis en dryg tusenlapp för fjädrar fram och kanske fem för en bakdämpare. Men som sagt, kontakta dom direkt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...