Gaffelfjäder med kvadratisk tråd

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Gaffelfjäder med rektangulär tråd

Tjena!

Har bestämt mig för att byta mina fjädrar i framgaffeln, detta skall göras då fjädrarna är extremt mjuka vilket gör att hojen känns ostabil i kurvorna och dyker någon groteskt när man bromsar.

Först och främst så vill jag ha ett par linjära fjädrar eftersom jag inte förstår vitsen med progressiva fjädrar på en ”Sporthoj” och det verkar som att det finns ett företag i hela världen som tillverkar såna fjädrar till min hoj. Det är Race tech och finns beläget i USA.

Tänkte jag skulle ge de en chans och frågade vad de skulle ha för fjädrar till min FZR600 1992, svaret blev 130 dollar + 78 dollar i frakt. Nja lite för dyrt tänkte snåljåpen i mig…

Så fulade mig lite och med hjälp av interpolation och en tabell på deras hemsida tog jag reda på vad för fjäder jag bör ha på min FZR600 1992.

Svaret blev en fjäder med en fjäderkonstant på mellan 9N/mm – 10N/mm beroende på körstil och mycket man bryr sig om komfort (jag skiter i komfort...). Fjädrarna som sitter i gaffeln nu ligger på 4.4 N/mm så ni kan ju föreställa er hur hojen beter sig…



Så efter ha finkammat hela internet och försökt hitta en fjäder med:

Ytterdiameter på 32mm
Max fjädringslängd + förspänning > 130mm (framgaffelns slaglängd är 130mm, så rimligen bör jag ha tänkt rätt här eller?!?!)
Fjäderkonstant på mellan 9N/mm – 10N/mm


Så hittade hag tillslut en fjäder som skulle kunna fungera.


Fjädern som jag hittat har följande specifikation:
Ytterdiameter på 32mm
Max fjädringslängd + förspänning > 130mm (fjädern är 305mm och kan komprimeras 175mm)
Fjäderkonstant 10.3 N/mm


Det finns bara ett litet pytte problem, detta är en fjäder med kvadratisk tråd (Die spring) istället för cylindrisk tråd som finns på de flesta cylindriska tryckfjädrar, dessa brukar benämnas som verktygsfjädrar i industrin (jag skiter i vad de benämns som...).

Så finns det någon på hela Sporthoj som kan förklara för mig om det på något sätt är fel att använda en fjäder med rektangulär tråd istället för cylindrisk tråd i en framgaffel på en motorcykel?



Lite data om fjädrarna
 
Last edited:
"...Ytterdiameter på 32mm..."
Centreras inte fjädern av innerdiametern?

"...rektangulär tråd istället för (cirkulär) tråd..."
Brukar användas när man vill nå en hög fjäderkonstant i ett begränsat utrymme.
 
Last edited:
"...Ytterdiameter på 32mm..."
Centreras inte fjädern av innerdiametern?



"...rektangulär tråd istället för (cirkulär) tråd..."
Brukar användas när man vill nå en hög fjäderkonstant i ett begränsat utrymme.

Hmm vet inte riktigt vad du menar men gaffelns innerdiameter är ca 32.5mm, vill inte ha en alldeles för liten diameter på fjädern då det finns risk för att den böjer sig i gaffeln, fjädern centreras ej automatiskt om man inte har en fjäder med tillräckligt stor diameter (32mm)

:banana
 
Last edited:
Kolla med Öhlins.
När jag behövde 8.5 N/mm fjädrar till R1an så hjälpte de mej att få fram en passande fjäder (till ett annat märke).
Allt som behövdes var att svarva till ett par nya fjädersäten då ena sidan är något hopskruvade original, de var inte ens särkillt dyra :tummenupp
 
I tabellen är fjäderns ytterdiametern 32mm och innerdiameter 16mm.
Det finns väl inget i gaffeln som ska gå på insidan av fjädern? Inuti 16mm hålet.
Något som har större Dy än 15mm?
Annars är det väl bara att slå till.
Det värsta som kan hända är att fjädern inte passar.
Du kommer behöva två rörbitar för att kompensera för skillnaden 415mm till 305mm, 110mm
och jag är INTE säker på att rätt längd är 110mm, rörbiten kanske ska vara kortare eller längre för rätt häng på ca 35mm.

Varför rund fjädertråd normalt ?
Därför rund fjädertråd kostar mindre än fyrkantig fjädertråd. !
Att rund sedan kan skrapar mindre än fyrkantig på t.ex. ett ytterrör är bara ett plus för rund.
 
Last edited:
1. Lita aldrig på RaceTech fjäderkalkylator
2. Varför strula med en fjäder inte avsedd för framgafflar? Det finns ju gott om styvare fjädrar från andra gafflar man med lite distanser kan passa in.
 
Kolla med Öhlins.
När jag behövde 8.5 N/mm fjädrar till R1an så hjälpte de mej att få fram en passande fjäder (till ett annat märke).
Allt som behövdes var att svarva till ett par nya fjädersäten då ena sidan är något hopskruvade original, de var inte ens särkillt dyra :tummenupp

Vill han inte pröjsa femtonhundra spänn för anpassade fjädrar från USA, vill han nog inte dega upp det dubbla för svenska,
 
1. Lita aldrig på RaceTech fjäderkalkylator
2. Varför strula med en fjäder inte avsedd för framgafflar? Det finns ju gott om styvare fjädrar från andra gafflar man med lite distanser kan passa in.
Lite halvt OT, men hur mäter man enkelt och noggrant fjäderkonstanten på fjädrar själv? Kopplingsfjädrar mäter man ju längden på med skjutmått, men det handlar ju mer om slitage/utmattning än fjäderkonstant. Det känns lite yxigt att ställa fjädern på en våg, nolla den och sen trycka ihop fjädern och mäta kompressionen med linjal :va
 
I tabellen är fjäderns ytterdiametern 32mm och innerdiameter 16mm.
Det finns väl inget i gaffeln som ska gå på insidan av fjädern? Inuti 16mm hålet.
Något som har större Dy än 15mm?
Annars är det väl bara att slå till.
Det värsta som kan hända är att fjädern inte passar.
Du kommer behöva två rörbitar för att kompensera för skillnaden 415mm till 305mm, 110mm
och jag är INTE säker på att rätt längd är 110mm, rörbiten kanske ska vara kortare eller längre för rätt häng på ca 35mm.

Varför rund fjädertråd normalt ?
Därför rund fjädertråd kostar mindre än fyrkantig fjädertråd. !
Att rund sedan kan skrapar mindre än fyrkantig på t.ex. ett ytterrör är bara ett plus för rund.

Som jag kan förstå från sprängskissen så skall de inte vara något problem att denna fjäder kommer ha mindre innerdiameter eftersom det inte verkar gå något igenom den, eller det är i alla fall vad jag kan se.

image url upload





1. Lita aldrig på RaceTech fjäderkalkylator
2. Varför strula med en fjäder inte avsedd för framgafflar? Det finns ju gott om styvare fjädrar från andra gafflar man med lite distanser kan passa in.

Sanningen är det att det är inte bara efter RaceTechs fjäderkalkylator jag gått efter, har även tagit hänsyn till information från FZRarchives och FZRonline.

För att vara helt ärlig så har jag inte kunna hitta en enda gaffelfjäder som har ytterdiameter ca 32mm, är linjär och har en fjäderkonstant mellan 9N/mm-10N/mm på någon annan hoj. Det närmaste jag kommit är en fjäder från BMW K75S som har en fjäder som skulle kunna passa men dess fjäderkonstant ligger på ca 7.2N/mm.


Det finns fjädrar att köpa från bland annat Wiblers i Sverige för hälften av vad det kostar att beställa från RaceTech i USA, men som sagt de är progressiva och har en fjäderkonstant som varierar mellan 5.7N/mm - 8.7N/mm. Frågade även Wilbers om de hade linjära fjädrar och de hade det men det ända vettiga alternativet var en fjäder som var 34.4mm i ytterdiameter...




Vill han inte pröjsa femtonhundra spänn för anpassade fjädrar från USA, vill han nog inte dega upp det dubbla för svenska,

1787,57 kr + eventuella tullavgifter, moms samt väntetid
 
Last edited:
Lite halvt OT, men hur mäter man enkelt och noggrant fjäderkonstanten på fjädrar själv? Kopplingsfjädrar mäter man ju längden på med skjutmått, men det handlar ju mer om slitage/utmattning än fjäderkonstant. Det känns lite yxigt att ställa fjädern på en våg, nolla den och sen trycka ihop fjädern och mäta kompressionen med linjal :va

Här skall du få en underbar formel från mig:

Beräkning av fjäderkonstant:

D = Utvändig diameter fjäder
d = Tråddiameter
n = Antal fjädervarv

E = 210*10^3 (Elasticitetsmodul, ca 210 Gpa för stål => N/mm^2 = 1 Mpa )
v = 0.3 (Poissons konstant, ca 0.3 för stål)

G = E / 2 * (1+v) (Skjuvmodul)

Fjäderkonstant C = ( G * d^4 ) / ( 8 * D^3 * n)


:banana:banana:banana
 
Last edited:
Lite halvt OT, men hur mäter man enkelt och noggrant fjäderkonstanten på fjädrar själv? Kopplingsfjädrar mäter man ju längden på med skjutmått, men det handlar ju mer om slitage/utmattning än fjäderkonstant. Det känns lite yxigt att ställa fjädern på en våg, nolla den och sen trycka ihop fjädern och mäta kompressionen med linjal :va

Enklast är kanske mäta med gaffel och allt monterat på motorcykeln. Då kan man ställa framhjulet på en badrumsvåg och hissa cykeln upp och ner med en domkraft. Men får ta hänsyn till gaffelvinkeln dock.
 
Jag är så att säga skeptisk.....

I en gammal sunkgaffel med veka innerben pre cartidgeran tror jag inte på att stoppa i en fjäder med dubbel fjäderkonstant jämfört mot originalet. Kan man få en BMW K fjäder med 7,2 i fjäderkonstant alternativt en progressiv Wilbers till rätt peng så är det en betydligt bättre ide.

För man skall tänka på att fjädern är inte helt fristående från dämpningen så stoppar du i en tokstyv fjäder behöver du biffa upp mängden returdämpning som tar hand om energin som lagras i fjädern vid kompression. Annars får du noll returdämpning....

En 7,2 fjäder och högre oljenivå så du ökar den effektiva fjädern i nedre delen av fjädringsrörelsen tror jag är en bättre kompromiss
 
Har öhlins både fram och bak, men om du monterar ett par industrifjädrar i din gaffel o får din hoj att funka bättre så kommer jag att vara den förste att gratulera o lyfta på hatten :Bugar
 
Har TS kollat här ?

http://springs.lesjoforsab.se/tryckfjadrar/tryckfjader

Bara slå in fjäderkonstant och välja en fjäder som passar :/

Svårt hitta en med korrekt längd men det finns ju två alternativ, antingen staplar man flera fjädrar på varandra eller så kontaktar man Lesjöfors för att specialtillverka en fjäder. Brukar inte vara så hiskeligt dyrt.

För övrigt undrar jag om du provat med annan gaffelolja ?

Min gamla CBR1000F var svampig i framgaffeln och bottnade ur i potthål, när jag bytte till tjockaste gaffeloljan (som det skulle vara) blev det en helt annan cykel. Stabilt i svängarna och inga genomslag.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top