Gaffelbenskydds funktion?

spot_1337

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2009
Hoj
-
Tja,

Jag satt o fundera på varför man har gaffelbenskydd egentligen, är det för att inte olja / packningar ska torka ut eller är det för att man inte orkar spola bort skiten när man kör offroad?

Det är sånna här jag menar och inte såna där plastsaker man har på USD-gafflar.

Mvh

För att skiten som fastnar på gaffelbenen (damm jord insekter) åker in i gaffeln och på sikt skadar man packboxarna, oljan blir också fortare dålig.
På en crossmaskin byter man ju oljan och packboxar och skrapringar ofta, men på en tex offroad hoj, vill man ju slippa göra det för ofta och då kan gaffelbälgar va ett smart tilltag.

Så om man plockar bort gummibälgen och byter packboxar, olja och skrapringar lite oftare så skulle det fungera utan att gaffeln blir totalförstörd efter 1 månad?

Jag trodde att det var för att ev slippa skador på inre benet...grussprätt och annan skit. :confused:

Jag trodde att det var för att ev slippa skador på inre benet...grussprätt och annan skit. :confused:

De var väl det jag skrev eller var det nått stavfel du reagerade på?

Så om man plockar bort gummibälgen och byter packboxar, olja och skrapringar lite oftare så skulle det fungera utan att gaffeln blir totalförstörd efter 1 månad?

Jo de är ju som sagt mest om man kör mycket på grusväg eller liknande det är kan vara bra att ha, då dammar det ju mycket och nöter både skrapringar packboxar och de nöter även på innerbenen.
Numer använder man ofta neopren strumpor istället typ
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw/r1200_gs_adventure/skyddsutrustning/01-040-1304-0.html

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...