Gaffelbenet ”sprätte ut” när hjulbulten lossas? (Yamaha xt660r)

goranh

Ny medlem
Gick med
3 May 2022
Hoj
Yamaha xt 660 r
När jag som nybliven ägare till en Yamaha xt660r (2005) tog av framhjulet märkte jag att gaffelbenet på höger sida ”sprätte ut” en knapp cm då jag lossade på insexmuttrarna som klämmer fast hjulbulten.
För att få det tillbaka på plats är jag tvungen att dra ihop gaffelbenen med lite milt våld.
Har prövat att vrida runt respektive gaffelben för att se om jag kan få avståndet mellan dem att förändras men det verkar förblir detsamma oavsett läge.
Tycker inte detta känns helt rätt och dessutom är avståndet mellan gaffelben och däck något mindre på höger sida än på vänster när jag dragit ihop dem.
Vore tacksam om någon med erfarenhet vet vad detta kan bero på eller om det rent av skall vara så?

Bifogat

• BDFE2D10-6731-445C-B5DE-EFD529D0DCB0.jpeg
    BDFE2D10-6731-445C-B5DE-EFD529D0DCB0.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 64
Är överfallen lika på båda sidorna? I så fall har förra ägare satt ihop det fel. Har hjulaxeln en mutter på samma sida som bromsskivan? I så fall.
1. Sätt i hjulaxeln genom gaffeln (med hjulet)
2. Dra åt muttern ”lagom” (20 Nm)
3. Dra åt överfallen
Är gaffeln i spänn i det läget saknas någon distans eller så är det fel distanser som sitter på.

Är överfallen lika på båda sidorna? I så fall har förra ägare satt ihop det fel. Har hjulaxeln en mutter på samma sida som bromsskivan? I så fall.
1. Sätt i hjulaxeln genom gaffeln (med hjulet)
2. Dra åt muttern ”lagom” (20 Nm)
3. Dra åt överfallen
Är gaffeln i spänn i det läget saknas någon distans eller så är det fel distanser som sitter på.
Vet inte riktigt vad du menar med överfallen… är det de som gör att gaffelbenen sätts fast i cykeln på samma ”höjd”?
… isf så är dom det.
Det finns ingen mutter på samma sida som bromsskivan utan bulten skruvas in i en gänga i vänstra benet men i det högra kläms den fast… se bilden
Det går att dra åt hjulbulten med två insexmuttrar på höger gaffelben som på bilden men för att få in benet mot distansen måste man klämma ihop benen med milt våld.

Last edited:
Det råkar inte vara så att du tappat bort/glömt eller satt en av distanserna på fel sida?

Så här skall det se ut på en XT660R 2005

View attachment 474035

Vad siffrorna är ser du här:
Det är 12 och 14 jag tänker på.
Jag har satt ihop den precis som jag tog isär den men det utesluter förstås inte att föregående ägare kan ha gjort något misstag.
Tack för sprängskissen… skall genast rusa ner i garaget och kolla att allt sitter ihop enligt den:)

Jag har satt ihop den precis som jag tog isär den men det utesluter förstås inte att föregående ägare kan ha gjort något misstag.
Tack för sprängskissen… skall genast rusa ner i garaget och kolla att allt sitter ihop enligt den:)
Nu har jag kollat och distanserna 12 och 14 sitter på rätt plats

Last edited:
Skruva fast axeln. Gunga till gaffeln ett par gånger. Kan u ställa den på en pall så snurra framhjulet och bromsa så att du låser det ett par gånger. Sedan drar du åt överfallen (insexbultarna på höger gaffelben). Det låter mest som klantig mekaniker innan dig.

Det finns ingen mutter på samma sida som bromsskivan utan bulten skruvas in i en gänga i vänstra benet men i det högra kläms den fast… se bilden
Det går att dra åt hjulbulten med två insexmuttrar på höger gaffelben som på bilden men för att få in benet mot distansen måste man klämma ihop benen med milt våld.
Du ska inte trycka in gaffelbenet mot distansen.
Gör som Ething skrev och gunga några gånger innan du drar åt insexskruvarna Som bonus kommer du dessutom att få en fungerande framfjädring...

Undrar hur dom gaffelben lagringarna ser ut o mår inte minst oljan i gaffeln med den snedbelastningen

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla