Gaffelben

micke_th44

Kul kille 43
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki Zr 1100
Har problem att dela på gaffelbenen sitter som berget
sitter där någen låsring eller liknande hojen är en kawa 1100 95
Tacksam för svar:huvet
 
Har problem att dela på gaffelbenen sitter som berget
sitter där någen låsring eller liknande hojen är en kawa 1100 95
Tacksam för svar:huvet

Bort med insex-skruven i botten av benet.
Bort med låsringen under dammskyddet.
Ryck isär.
 
Fortsätter på en befintlig tråd.. Har problem!

Ska ha isär ett vanligt gaffelben, toppmutter borta, fjäder ur och när jag försöker lossa insexskruven i botten så roterar den tillsammans med en hylsa som är inuti inre gaffelben, i botten.

Hänger ni med?

Måste den i botten loss först av allt? Eller vad ska jag göra nu för att låsa den roterande hylsan, långt ner i gaffelbenet?

Tacksam för hjälp!
 
Fortsätter på en befintlig tråd.. Har problem!

Ska ha isär ett vanligt gaffelben, toppmutter borta, fjäder ur och när jag försöker lossa insexskruven i botten så roterar den tillsammans med en hylsa som är inuti inre gaffelben, i botten.

Hänger ni med?

Måste den i botten loss först av allt? Eller vad ska jag göra nu för att låsa den roterande hylsan, långt ner i gaffelbenet?

Tacksam för hjälp!

Mutterpicka, så inte grejarna hinner reagera. Annars får du göra dig ett verktyg som du kan stoppa ner i benet och hålla emot med.
 
Ok jag hajar, får gå ner och försöka förstå hur jag ska kunna hitta de otaliga delar som behövs mellan mutterpicka och bult. Det kan gå.

Ska man egentligen börja med bottenbulten i fortsättningen eller?
 
Eller vad ska jag göra nu för att låsa
den roterande hylsan, långt ner i gaffelbenet?

Kika ner i benet.
Troligen sitter där en stor insex/torx-liknande grej.
Snida till ändan på ett kvastskaft och dunka ned.
Sedan är det bara att hålla i skaftet och dunka loss
botteninsexen med nyckel+hammare eller, enligt
automatmetoden ovan, mutterdragare.

Funkade i alla fall klockers på XJ600 Diversion!

:tummenupp

Bäst är förstås att lossa den först när fjädertrycket
hjälper till att hålla den stilla. (I bland inte tillräckligt dock.)
Man lär sig....:gnissla

/e
 
allt kvar sen mutterpicka sen kommer oljan sen resten.
 
Måste du lossa det invändiga då?
Ja, nu måste du det. Men är det bara packboxar så behöver du kanske inte det?
 
Ok jag hajar, får gå ner och försöka förstå hur jag ska kunna hitta de otaliga delar som behövs mellan mutterpicka och bult. Det kan gå.

Ska man egentligen börja med bottenbulten i fortsättningen eller?

Jag bytte packboxar på förra året på min gamla hoj och då gjorde jag samma sak så monterade jag ihop den och började med bottenskruven så gick det jätte bra:tummenupp
 
Måste du lossa det invändiga då?
Ja, nu måste du det. Men är det bara packboxar så behöver du kanske inte det?


Jo nu måste jag det eftersom jag ska byta överben/innerben. Kan man byta packboxar utan att dela benen? Hur får man ut dem då?
 
Du kan ju dra ned två små träskruv på varsin sida och lyfta upp packboxarna.

Sen använda dom gamla som don när du lägger på dom nya och sen dra upp dom
på samma sätt.

Akta bara bara så inte skruvarna repar benen
 
Jo nu måste jag det eftersom jag ska byta överben/innerben. Kan man byta packboxar utan att dela benen? Hur får man ut dem då?

Jag brukar ta bort "korken", justeringen till fjäderförspänningen o det. Sen lossar man korken.
Sök på tuben på "ricken99" drt finns en film som heter front fork spring change eller liknande.

Sen lossar man låsringarna till packboxarna o slår isär rören.

Edit, länk

http://www.youtube.com/watch?v=62YyCsF267I
 
Last edited:
Komprimerade benet mot golvet och mellan knäna och knyckte till med spärrskaftet så lossnade det:yoparty

Tack alla!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top