Gaffelben (inre) er6n -06

Tubbe

Full Kareda!
Gick med
1 Aug 2011
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Hej. Har märkt och fått bekräftat att mina gaffelben (inre) börjat rosta. Killen i verkstan hade aldrig sett något liknande.:va Förmodligen är det för att första ägaren bodde vi havet så det kan ha kommit saltiga vindar som påskyndat processen (Egen teori). :rolleyes:

Men det är så att om jag skulle beställa genom den mc firman skulle de kosta 2500 kr/st. Så jag tänkte om ni vet några skrotar eller hemsidor där man kan hitta nya eller begagnade i bra skick? :Bugar

Mvh// Tobbe

Last edited:
Tack så mycket. :Bugar

Kan ju vara värt att kolla ebay, men jag betalar dyrare och handlar där det känns tryggt... Skrotar finns det ganska gott om och på en del kan man ju se vilka mc de demonterat. Googla.

Jag PM-ar mitt kontonr så du kan sätta in lämplig del av "besparingen", kom ihåg att ett sådant bidrag kan aldrig bli för stort.:D

Hur pass rostiga är de?
Du skulle kunna polera ner rosten och försöka undvika kant i där rosten börjar (sliter packboxar). Då har du något som funkar så letar du ben så länge.
Har liknande rost på ett par av mina gafflar, men då är det prylar som är 30 år+.

För mig låter det endera som produktionsmissar (är din hoj en av de första så kan det tala för det) (ja, innerben har tillverkats länge, men det kan röra sig om en ny leverantör som inte helt bemästrar det hela) eller att tidigare ägare har råkat ut för mycket stensprut/stenskott (kolla lacken fram på mcn).

Hur pass rostiga är de?
Du skulle kunna polera ner rosten och försöka undvika kant i där rosten börjar (sliter packboxar). Då har du något som funkar så letar du ben så länge.
Har liknande rost på ett par av mina gafflar, men då är det prylar som är 30 år+.

För mig låter det endera som produktionsmissar (är din hoj en av de första så kan det tala för det) (ja, innerben har tillverkats länge, men det kan röra sig om en ny leverantör som inte helt bemästrar det hela) eller att tidigare ägare har råkat ut för mycket stensprut/stenskott (kolla lacken fram på mcn).

Man ser att där är ganska mycket rost, om man drar fingret längs benet känns de strävt

Precis, 06 var ju det första året Er6an kom ut och min kan mycke väl varit en av de första med då förmodligen dåliga gafflar.

Med tanke på det du sa med stenskott och stensprut så är där inte jätte många ( iaf 3 som jag sett när jag tvättat) men sånt är svårt att komma ifrån på alla hojjar. Så de konstiga är att allt är i fint skick utom gafflarna:va

Last edited:
Står en skrotad -06:a på www.mc-kompaniet.se
Den är omkullkörd på bana så det är mest kosmetiska fel på den, fast jag vet inte hur statusen är på just gaffelbenen. Ring & kolla!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti