Gaffelben, hjälp (GSXR-1000)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Tjenare,
Skall ställa in en vettig höjd på gaffelbenen, på min gamla Falco kunde man hitta lita tips på hur mycket man skulle "ta upp" benen.

Någon som har lite generella tips om vad som passar sig för rask gatåkning,

Just nu sitter toppen på gafflarna jäms med övre gaffelkronan så att säga, Hoppas någon fattar vad jag menar,,

/F :3freak

Prova med 10mm och höj den en aning bak så får du en sabbstyrd hoj men aningen oroligare.

Felix skrev:
Tjenare,
Skall ställa in en vettig höjd på gaffelbenen, på min gamla Falco kunde man hitta lita tips på hur mycket man skulle "ta upp" benen.

Någon som har lite generella tips om vad som passar sig för rask gatåkning,

Just nu sitter toppen på gafflarna jäms med övre gaffelkronan så att säga, Hoppas någon fattar vad jag menar,,

/F :3freak

Felix skrev:
Okej, skall testa en cm fram, hur pallar du upp hojen när du ändrar!?

Inhandla ett depåstöd som lyfter i gaffelkronan. :tummenupp

ff.jpg

http://www.checkray.se/motor/depa/fgaffel.htm

(Nä, va fan nu har jag ju spammat)

Om du har möjlighet att parka nära något att fästa i så har Coop o andra billiga spännband med sån där spännmojäng som lastbilschaffisar använder för att spänna gods. Funkar perfekt att höja o sänka efter behov.

/h

Jag ställde min fjädring enl detta som grund och det blev en helt annan körupplevelse.

Bifogat

• gsxr1000 fjädrings inst 1.jpg
    gsxr1000 fjädrings inst 1.jpg
    120.8 KB · Visningar: 122
Gixxer Rolle: Tackar och bockar, har en massa PB tidningar hemma men lyckades missa tidningen där R1000 gås igenom.

/F

Gixxer Rolle Du har inte linkande uppsättning för en R1-2002 ? Jag har många PB-tidningar hemma, men ingen av dem innehåller något sådant :(

Vore guld isåfall....

Har sett när man varit på åsen med komåpisarna som åker med ducceklubben, att där har en del skickat ner kronan mycket mer än några få mm.... en R1 är ju nervös i original, om man då sänkte kronan som de visades på gafflarna, och höjde bak, då skulle den ju bli ännu värre! Tur att man har en öhlinsdämpare fram :gnissla får väl höja den några klick då :)

Tog mig en noggranare titt och har ytterligare en fråga, i PB artikeln rekommenderas 18 mm som skall sticka upp av den kopparfärgade delen, inkluderar det alltså allt på benet förutom den blå anodiserade toppen.
??? /Felix

5 mm (drop yokes) låter så väldigt lite bara ? Vad blir det i försprång? 0.000000000001 mm eller så? Eller är det något annat de söker?

Felix skrev:
Tog mig en noggranare titt och har ytterligare en fråga, i PB artikeln rekommenderas 18 mm som skall sticka upp av den kopparfärgade delen, inkluderar det alltså allt på benet förutom den blå anodiserade toppen.
??? /Felix

Ingen som är riktigt säker på detta? Gaffelbenen sitter inte i originalform just nu,

:gnissla :näsblod :confused: :fart :clown

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...