Gaffelben Ducati 748

Snubbii1

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
Honda
Hejsan jag skal ha nya gaffelben till min hoj. Men kan inte hitta nån. Vet at öhlins tillverkar till den. Men lite dyrt, men fint. Nån annan som gör gaffelben??.

Varför vill du ha nya? Utseende eller funktion? Om du vill ha dom bättre så kan du ju byta gaffelolja, kanske testa en annan viskositet, byta fjädrar, justera in dom ordentligt osv. Justering = gratis, gaffelolja 100kr, fjädrar nån tusing. Gaffelben 20kkr?

Håller med Hoztic här, optimera de du har redan och se hur det blir.

Du behöver inte öhlinare om du inte tänker köra jättehårt på gata eller köra på bana mycket.

Hur upplever du fjädringen som den är nu?

Jag tänkta bara kolla om man kunne hitta nått annat. Måste iallafall ha et nyt, då det är sprucket (knäckt) nere ved akslen till framhjulet. Eller kan man bytta den bit, var akslen går igennom och caliper sittar på.

Snubbii1 skrev:
2613259 Jag tänkta bara kolla om man kunne hitta nått annat. Måste iallafall ha et nyt, då det är sprucket (knäckt) nere ved akslen till framhjulet. Eller kan man bytta den bit, var akslen går igennom och caliper sittar på.
Går att byta på dom flesta hojar! Ring runt till skrotarna och hör! Den biten kostar inte mycket, å definitivt inte i närheten av vad sprillans gaffelben kostar!

Gaffelbenen till 748 är samma som till 916, 996 o 998 har jag för mig. Kanske passar även de till 749 och 999. Kolla ebay! Finns alltid mängder av denna typ av gaffelben. Har själv varit på jakt efter justerbara gaffelben till min monster men endast hittat till ovanstående hojjar. De dyker även upp en del öhlins gafflar för en inte allt för stor slant.

Det går att byta antingen undre delen på gaffelbenet. Prata med ex. samsmotor eller andra MC-skrotar.

Jag vet att Sam´s hade en 916 inne för demontering. Men undre delen frn 916, 748 borde funka direkt. nyare 996 och 998 har nitritbehandlade gaffelben. Jag är lite osäker om dessa funkar rakt av.

PM´a Easyliving eller bj.O.rn, de har god kunskap om ämnet.

amullo skrev:
2613466 Det går att byta antingen undre delen på gaffelbenet. Prata med ex. samsmotor eller andra MC-skrotar.

Jag vet att Sam´s hade en 916 inne för demontering. Men undre delen frn 916, 748 borde funka direkt. nyare 996 och 998 har nitritbehandlade gaffelben. Jag är lite osäker om dessa funkar rakt av.

PM´a Easyliving eller bj.O.rn, de har god kunskap om ämnet.

Rättar lite, EazyLiving ska det vara. Lättare att hitta då!

Back