Gaffel Service

Packalén skrev:
Jag har just flyttat in i nytt garage och tänkte börja med underhållet på Hyndan inför nästa år.
Vad bör man göra med fram gaffeln? Räcker det att byta oljan eller skall dom helt i sär o byta prylar, mäta, joxa, fixa o dona??

Tacksam för alla förslag??

Om du ska hälla i ny gaffelolja så bör du passa på att byta packningar. Om du struntar i packningarna kommer du förmodligen få den trevliga upplevelsen att de börjar läcka efter någon mil. Och sen får du stå där svärandes och riva isär gaffelbenen igen. ( har hänt mig :gnissla ) Beror väl iof lite på när du bytte senast...

Annars är det väl så att om allt fungerar....rör det ej :)

Lycka till

Det är en fråga för samvetet. En vinter känns det helt okej att inte göra något alls, en annan vinter kanske man känner behovet av byta oljan och någon vinter har man syndat och behöver straffa sig själv genom att ta isär hela gaffeln bara för att se att allting redan är perfekt och sedan skruva ihop skiten igen. Hur känns ditt samvete den här vintern? :7peta

Prata med Johan 'Jiwe' Wedrup, mannen/myten/legenden i Herrljunga. Han vet.

Packalén skrev:
Jag har just flyttat in i nytt garage och tänkte börja med underhållet på Hyndan inför nästa år.
Vad bör man göra med fram gaffeln? Räcker det att byta oljan eller skall dom helt i sär o byta prylar, mäta, joxa, fixa o dona??

Tacksam för alla förslag??

Damm och smuts på benen följer med in i gaffeln så rengöring är på sin plats samtidigt som du byter olja och packboxar. Det har jag fått rekommenderat av experter. (öhlins)

Da Weasel skrev:
Om du ska hälla i ny gaffelolja så bör du passa på att byta packningar. Om du struntar i packningarna kommer du förmodligen få den trevliga upplevelsen att de börjar läcka efter någon mil. Och sen får du stå där svärandes och riva isär gaffelbenen igen. ( har hänt mig :gnissla ) Beror väl iof lite på när du bytte senast...

Jag skulle också lägga till att kontrollera, allra helst byta, glidbussningarna också. Är de lite slitna så kan innerrörer röra lite på sig inuti ytterröret och då äts packboxarna upp väldigt snabbt.

Jag lärde mig det den hårda vägen, tyckte glidytorna såg bra ut och snålade in på bytet. Det slutade med att jag fick riva gaffelbenen tre veckor senare igen :huvet

//H

Chrille skrev:
Prata med Johan 'Jiwe' Wedrup, mannen/myten/legenden i Herrljunga. Han vet.

Var och jämförde mina gaffelben igår.

Skillnaden mellan orginal och kittad gaffel är enorm! :)

Den är full med brun gegga såklart. Ja, kitt alltså. Vad trodde du, dummer?

valmers skrev:
Hurdå? Upplys en fåkunning.

Tex. När man vrider på justerskruvarna så är det skillnad mellan de olika hacken (det är ju mer än man kan säga om orginalet). Den lär inte heller bottna så fort man trycker in bromsen. mm. mm.

Men det bästa vore nog om Jiwe förklarade vad som händer.

Tjena Patrick, om du inte följer Chrilles råd att skicka dem till Wemi. Ska du även planslipa kolven för shimssatsen på en planskiva på ett 1200 papper.
Hmm gissa vem som råkar ha en ståendes i garaget????

Ha det bra Hallgren

ulf_lundin skrev:
Borde ju vara lätt att beskriva isf.....
/u

Gaffeln blir bättre både på returen och dämpning! Det är väl inte svårt att beskriva, men vad tusan som händer inne i gaffeln har jag inte en aning om!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8