Gaffel, låsring till packbox av

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Låsringen till packboxen i gaffel har gått av. :va20160110_130723.jpg
Vid demontering av gaffelbenet gick låsringen till packboxen av och nu får jag inte bort 3/4 av låsringen och kan inte byta packboxen.
Någon som har en idé på verktyg att nyttja eller måste jag försöka skära sönder den gamla packboxen. Det är för trångt att få något grepp med någon av de tänger jag har.
 
Hej
Det brukar fungera att ta en skruvmejsel och bända mellan yttre gaffelbenet och låsringen, den bör ej vara bredare än spåret för för låsringen.
Kan ev. behövas två mejslar.

Akta gaffelns innerrör!:fakta

Lycka till!:tummenupp

/A
 
Är inre benet missfärgat eller skadat på bilden? Är det skadat tar det väl inte lång tid mellan packboxarna?
 
Hej
Tack för ditt svar.
Materialet i låsringen verkar vara någon typ av platt fjäderstål, får inte ut ringen så jag kan få en mejsel emellan. Problemet är att jag inte får ut ringen från spåret....då det inte går att komma emellan med någon tång för att greppa och dra ut för att få mejsel el dyl bakom.
I det andra benet satt en mer simpel låsring mer, mer som en veckad tråd, när jag fått loss denna får den ersättas av en lika dan.
 
Hej
Det inre benet är lite skadat längst upp, det är det du ser.
Men det är inte det som är problemet. Motorcykeln är 33 år gammal och ibland måste packboxarna bytas.....
Problemet är att jag inte får bort låsringen eftersom den gick av där hålen för tången skall greppa, 3/4 av 'låsringen' sitter kvar i spåret och f-n imig omöjligt få loss........
 
Dränk skiten i 5-56 ett par dygn. Sen brukar du lite lätt våld med en mejsel så går det nog.
 
Använd en syl eller två. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/O-ringsverktyg-2000016971/

Det gäller att följa botten av spårringsspåret med spetsen på verktyget och köra in spetsen under den ena änden på den avbrutna låsringen, så att man kilar låsringen ur spåret. Låsringen vill förstås rotera när man kilar, så i andra änden av låsringen får man hålla emot med det andra verktyget, kan även gå att hålla emot med ngt annat, en klen skruvmejsel tex. Ibland kan man behöva slipa eller forma om verktyget för att lyckas i såna här fall.

Dina innerrör ser ut att ha skador i förkromningen, om dessa skador är så lågt ner att de passeras av tätningen under fjädringsrörelser så måste dessa skador åtgärdas också, eller byta innerrör. Men jag kan se fel på bilderna.
 
Last edited:
Det skulle nog kunna funka med en sådan där syl, får prova det.
Tack för förslaget.

Betänk också Anders Brinks förslag ovan. Jag demonterar ofta gaffeln när jag gör sådant där, då får man mer plats och kan dessutom skölja ur innerrören. Så trasslar det så dra isär gaffeln.

När man monterar de nya tätningarna är det dock bra att ha innerbenen monterade först, så att man inte viker läpparna på de nya tätningarna.

Lycka till.
 
Om du har en liten plan mejsel. Du inte är rädd om kan du slipa ner längst ut på huvudet, så den blir mer som en vass kil aktig sak :) kanske lättare att få i mellan
 
Betänk också Anders Brinks förslag ovan. Jag demonterar ofta gaffeln när jag gör sådant där, då får man mer plats och kan dessutom skölja ur innerrören. Så trasslar det så dra isär gaffeln.

När man monterar de nya tätningarna är det dock bra att ha innerbenen monterade först, så att man inte viker läpparna på de nya tätningarna.

Lycka till.
Jo, du har rätt, men jag måste få bort låsringen för att få isär gaffeln........
 
Jo, du har rätt, men jag måste få bort låsringen för att få isär gaffeln........

Är du absolut helt 100 säker på detta? Har du verkligen fått loss bulten i änden/botten på undre benet? Gaffelbenet är låst till ändläget på dämpenheten - som sitter fast med en enda skruv i botten.
 
Är du absolut helt 100 säker på detta? Har du verkligen fått loss bulten i änden/botten på undre benet? Gaffelbenet är låst till ändläget på dämpenheten - som sitter fast med en enda skruv i botten.

Jo, nog tusan måste väl packboxen ut för att kunna dra isär gaffeln? Längst ner på innerbenet sitter ju en ring/hylsa med friktionsmaterial som löper i ytterbenet. Den ringen har större ytterdiameter än innerbenet och går inte att få igenom stålbrickan som ligger under packboxen...
 
Uffh - "tänkte inte på det". Då är nog enklaste sättet att svetsloppa låsringen så att dess härdning försvinner. Gaffelbenet lär ivfsh bytas.
 
Slutet gott. Sylar och mejslar fungerade inte. Borrade istället ett litet hål mitt för låsringen i undre gaffelbenet, tryckte med en syl, modell mindre, in låsringen så jag kunde peta den över kanten och få bort den, sedan gick demonteringen bra. Hålet lagat nu med epoxy, syns inte, ny packbox, kromat bättre begagnat övre gaffelben, nya progressiva fjädrar. Gaffeln fungerar perfekt utan läckage. :tummenupp
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top