Gaffel bottnar vid inbromsning R1-03

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Under mina två dagar på åsen så hade jag problem med vibrationer och knasigheter vis inbromsningar på rakan.
Har nog nu kommit på att det beror på att gaffeln bottnar när jag bromsar hårt och att det är ojämnheter i asfalten jag känner.

Hur löser jag detta? alla inställningar är helt orginal. Är det förspänningen jag ska dra åt eller mer/tjockare olja? Behöver jag köpa nya fjädrar?

Vad bör man ha för häng fram? bak har jag ställt hänget till ca 2-3cm

ozto skrev:
2254391 Under mina två dagar på åsen så hade jag problem med vibrationer och knasigheter vis inbromsningar på rakan.
Har nog nu kommit på att det beror på att gaffeln bottnar när jag bromsar hårt och att det är ojämnheter i asfalten jag känner.

Hur löser jag detta? alla inställningar är helt orginal. Är det förspänningen jag ska dra åt eller mer/tjockare olja? Behöver jag köpa nya fjädrar?

Nr 1: måntera buntband på gaffelbenet!

Nr 2: Kläm åt mer med bena runt tanken och håll lösare i styret så minskar belastningen på framgaffeln. Du får dessutom mer känsla när hjulet närmar sig låsning.

Superbike Roger skrev:
2254404 Nr 1: måntera buntband på gaffelbenet!

ok, var gör det för nytta? berätta mer tack!

Vad kan jag ändra och testa, hojen är ju gatreggad så jag kan ut på vägen och provbromsa i morrn.

jag väger 90kg och är 2m lång så det bidrar säkert till att belasta gaffeln mer, men är svårt att ändra på

ozto skrev:
2254436 ok, var gör det för nytta? berätta mer tack!

Vad kan jag ändra och testa, hojen är ju gatreggad så jag kan ut på vägen och provbromsa i morrn.
du ser om gaffeln har bottnat eller inte

samuel w skrev:
2254439 du ser om gaffeln har bottnat eller inte

misstänkte det men jag körde hem igår så regnade det och gaffeln är skitig och jag provbromsade ett par gånger hårt från 200 och hela blev ren och fin förutom 2cm längst ner, det är ju så långt in p boxarna sitter.

Man känner alla ojämnheter i asfalten mycket tydligt vid hårda inbromsningar.

OM du har frisk olja i gaffeln och buntbandet visar att du slår i bott så finns det två enkla vägar med dämpet

- Lite hårdare komp så den inte hinner fjädra så långt
- Lite mindre retur så att gaffeln inte packar ihop under inbromsning.

Det finns inga enkla svar på fjädring, men du lär dig inget om du inte testar olika lösningar och sr vad som passar dig.

Om du inte har rätt olja och mängd i gaffeln så kvittar det hur mycket du skruvar:)

Chrille skrev:
2254465 OM du har frisk olja i gaffeln och buntbandet visar att du slår i bott så finns det två enkla vägar med dämpet

- Lite hårdare komp så den inte hinner fjädra så långt
- Lite mindre retur så att gaffeln inte packar ihop under inbromsning.

Det finns inga enkla svar på fjädring, men du lär dig inget om du inte testar olika lösningar och sr vad som passar dig.

Om du inte har rätt olja och mängd i gaffeln så kvittar det hur mycket du skruvar:)

tackar! lite bra svar så man vet var man ska börja med.

Fjäderförspänningen är inget man ska ändra på eller?

Jag får väl kanske börja med att byta oljan då den har gått en del. Dock så borde det va rätt mängd i. Kan jag bara öppna och låta dom stå och rinna ett en dag eller så och mäta upp med mätglas den nya oljan eller måste fjädern ut och jag mäter från kanten? Jävla bök med fjädern utan specialverktyg!
Hur gör man vid service där bara oljan ska bytas?

Är hänget rätt så får du börja laborera med dämpet.

Frågan är om du verkligen kan tömma gaffeln ordentligt utan att ta ur fjädern och pumpa lite. Voly är ju lätt fixat, men ska du mäta nivå, som är bäst, så har jag för mig att det ska vara med fjädrarna i benen.
Se till att du vet vad du gör om du skruvar med gaffeln. Det visste inte jag första gången och sabbade justeringsmöjlgheterna på returdämpet.

Lite mer olja gör den mer progressiv, lite styvare på slutet. Minskar ev. bottningen.
Hur mycket mer ? 1 cm kanske. Bra att ta reda på vad det ska vara och kolla vilken nivå det är nu.
/u

ozto skrev:
2254391 Under mina två dagar på åsen så hade jag problem med vibrationer och knasigheter vis inbromsningar på rakan.

4Race R1 2003 rek enl Ölin på std stötdämp
Häng fram 33mm Bak 33mm
Fram Försp:3 linjer retur 12 klick komp 10 klick
Bak Försp: Läge 4 retur 18 klick Komp 10 klick

MC Doktorn skrev:
2255377 4Race R1 2003 rek enl Ölin på std stötdämp
Häng fram 33mm Bak 33mm
Fram Försp:3 linjer retur 12 klick komp 10 klick
Bak Försp: Läge 4 retur 18 klick Komp 10 klick

Nu har jag skruvat åt förspänningen en hel del.. till av öhlins rekomenderade tre linjer, i yamaha boken står det 6 linjer.. hänget är nu ca 30mm tidigare var det ca 45mm.

Har även monterat buntband, och det ser inte ut som den bottnar ur längre... Ska bli intressant på träningen på tisdag och se om det går bättre...

valmers skrev:
2262086 Häng är väl häng (static sag), och belastat kallar man det väl för ride height (dynamiskt häng)?

Det jag mätte var med förare... och det var det som verkade hamna ganska nära det som stog i inlägget ovan... Ska jag ha ett obelastat häng på 33mm så måste jag släppa långt mer än dom tre linjerna som stog här i tråden, kanske 6 linjer som är standard enligt yamaha

aja jag ska prova och köra med den såhär ett tag o se om det blir bättre... Jag är längre och väger ju mer än standard hojåkare så att lägga åt förspänningen borde ju iaf inte va helt fel eller vad tror ni?

valmers skrev:
2262086 Häng är väl häng (static sag), och belastat kallar man det väl för ride height (dynamiskt häng)?
Finns alla varianter: lastat, olastat häng, sag, race sag..
Därför jag frågar. Vill inte gissa mer än nödvändigt.

Väntar mig att mc-doktorn vet vad han rekommenderade......
/u

valmers skrev:
Va, nä? Så är det väl inte? Om jag sätter några brickor mellan dämparen och infästningen i bakramen så att bakdelen på cykeln blir högre så har jag ökat RH. Väl?

På vissa dämpare kan man ställa in RH, utöver komp, retur och fjäderförspänning. Finns bl a som tillbehör till min bakdämpare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT