Gaaah! Rundslipad bultskalle!

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Jag höll på att byta toppackning på en polares schaab 900. Bultarna i toppen satt nåt så groteskt hårt, vilket naturligtvis resulterade i att en av skallarna inte orkade med längre och sade upp sig. :huvet Det är sig en sexkant 13, jag testade hamra på en tolva men det räckte inte. Vad göra!?

Mitt förslag är att kleta en hylsa full med kemisk och trycka fast och försöka dra när det stelnat. Kan det vara nåt?

Seriösa förslag belönas med varma ord!

Svetsa på en fräsch bult/skalle på den gammla.

Använd en Ridgid utdragare eller Biltemas motsvarighet.

Edit: Dålig ide

Last edited:
Här snackar vi åtkomlighet i Jimmy Hoffa-grad, det är djupare och smalare än det ser ut på bilden

Bifogat

• gah.JPG
    gah.JPG
    72.5 KB · Visningar: 173
FreddaGädda skrev:
Vad är principen bakom en sådan?

Borra ett hål i skruven,slå ner en special pinne,på med en speciel mutter på pinnen.

Skruva ut.

Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-349_l.jpg

Last edited:
Har du prövat med 1/2" ?
Kan gå om du har riktig tur!

Annars om du har tillgång till en slipmaskin "skrika" med roterande fil går det att slipa bort skallen och brickan på bulten, sen är det bara att ta den med rörtång när toppen är väck!

Steve-O skrev:
Annars om du har tillgång till en slipmaskin "skrika" med roterande fil går det att slipa bort skallen och brickan på bulten, sen är det bara att ta den med rörtång när toppen är väck!
Så hade jag också gjort, sitter den så hårt att du deformerar bultskallen så fungerar nog ridgid mindre bra. Det är väldigt lätt att dra av dem, dessutom måste du borra spikrakt ner i bulten, vilket kan vara nog så svårt.

FreddaGädda skrev:
Här snackar vi åtkomlighet i Jimmy Hoffa-grad, det är djupare och smalare än det ser ut på bilden
Ta bort kammen så får du mer plats. Ta ett tjockt dorn och en stor hammare och slå rakt ovanpå skruvskallen det kan hjälpa ibland men eftersom det är sträckskruv så vetefan.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg