G-Pack vs Power Commander TL1000S

patrikbk

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Ducce på G.....
Tjena....

Har en TL1000S -97 som jag hängt på ett par Yoshimura bolton på samt drevat ner en kugg fram.

Tänkte nu att jag skulle kasta på ett K&N filter samt därför är tvungen att "trolla" lite med insprutningen.....

Har läst en del om både G-Pack och Power Commander.
Vet dock inte vilket som är att föredra..... :va

Någon som har erfarenhet eller tips i frågan ???

Tacksam för svar !!! :tummenupp

/Patrik.

patrikbk skrev:
2170482 Tjena....

Har en TL1000S -97 som jag hängt på ett par Yoshimura bolton på samt drevat ner en kugg fram.

Tänkte nu att jag skulle kasta på ett K&N filter samt därför är tvungen att "trolla" lite med insprutningen.....

Har läst en del om både G-Pack och Power Commander.
Vet dock inte vilket som är att föredra..... :va

Någon som har erfarenhet eller tips i frågan ???

Tacksam för svar !!! :tummenupp

/Patrik.

G-pack = TRE eller JSD samma elektronik (ett motstånd), lurar motorn genom att simulera att hojen går på 5e eller 6e vxl beroende på vilken modell man köper/bygger.

Med Power commander kan du justera bränsle/luftblandningen med en Pc, bäst resultat får du i bromsbänk.

slangarn skrev:
2170573 G-pack = TRE eller JSD samma elektronik (ett motstånd), lurar motorn genom att simulera att hojen går på 5e eller 6e vxl beroende på vilken modell man köper/bygger.

Med Power commander kan du justera bränsle/luftblandningen med en Pc, bäst resultat får du i bromsbänk.

Tack för svaret.....
Har dock en kanske till synes dum följd fråga:

Finns det inte möjlighet, mig veterligen i alla fall att bänka hojen i Dynojet bänk och justera in den optimalt utan Power Commander ??

Är inte då Power Commandern en i sammanhanget "onödig" utgift, eller är den värd sitt pris ??

MVH Patrik.

patrikbk skrev:
2171370 Tack för svaret.....
Har dock en kanske till synes dum följd fråga:

Finns det inte möjlighet, mig veterligen i alla fall att bänka hojen i Dynojet bänk och justera in den optimalt utan Power Commander ??

Är inte då Power Commandern en i sammanhanget "onödig" utgift, eller är den värd sitt pris ??

MVH Patrik.
Du kan justera den utan pc, men om du har en pc kan du justera och greja på utan att bänka.

För att justera bränsleinsprutningen optimalt så behövs en Powercommander om du inte har någon möjlighet att ev. byta chip på din hoj.

Gör det skillnad med mappad insprutning? Jajjamensan!
Här är ett exempel på en Ducce iofs, men samma motorkonstruktion och samma CC som på din.
BLÅ är HELT orginal
GRÖN med avgas och insug fixade
RÖD med avgas, insug och mappning av bränsle genomförd.
(Mappning genom FIM, men PC funkar likadant)
st4sg21.gif

Samt vrid och luft/bränsleblandning.
samma färger.
st4sg22.gif

Australiensiska FIM har en låda för TL1000, men den ligger på AUD ~550.. vilket ju förmodligen är lite billiager än en PC3, men svårare att få tag på.

Last edited:
amullo skrev:
2171414 För att justera bränsleinsprutningen optimalt så behövs en Powercommander om du inte har någon möjlighet att ev. byta chip på din hoj.

Gör det skillnad med mappad insprutning? Jajjamensan!
Här är ett exempel på en Ducce iofs, men samma motorkonstruktion och samma CC som på din.
BLÅ är HELT orginal
GRÖN med avgas och insug fixade
RÖD med avgas, insug och mappning av bränsle genomförd.
(Mappning genom FIM, men PC funkar likadant)
st4sg21.gif

Samt vrid och luft/bränsleblandning.
samma färger.
st4sg22.gif

Australiensiska FIM har en låda för TL1000, men den ligger på AUD ~550.. vilket ju förmodligen är lite billiager än en PC3, men svårare att få tag på.

Stort tack för din insiktsfulla analys !!!!
Precis den typ av raka svar från kunniga "hoj brödrar" man eftersträvar !!! :tummenupp

Nu har man mer kött på benen och kan skrida till verket.... :yoparty

MVH Patrik.

Yoshimura har ett verktyg som man kan gå in i original Suzuki insp-box och justera bränsle/luft då slipper du att lägga penga på Power Commander.
Vissa verkstäder har detta Yoshimura verktyg oftast de som inte säljer Power Commander :rolleyes:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg