Göteborgsvarvet!

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Tja!

Är lite nyfiken på vilka av er på sporthoj som ska springa göteborgsvarvet?
Det är den 13 Maj!

Jag själv har tänkt springa det i år, första gången! Aldrig klarat av att springa 21 km tidigare.
Just nu har jag gått in i hård träning, varannan dag springer jag 1 mil.

Någon som har tips på träning föresten, brukar inte löpa så mycket, vanligtvis brukar jag bara springa 5 km varannan vecka som kompletering till övrig träning.

Kan det vara så att det blir för mycket med 1 mil varannan dag, alltså att kroppen inte hinner återhämta sig och bygger upp sig långsamare än om jag springer tex var 3e dag? Svår fråga kanske, den är nog inviduell men ja, vore kul å höra vad ni tror!

Mvh // Peter

Jag funderar på att springa, men är eventuellt bortrest den helgen, har aldrig sprungit tidigare men hoppas det löser sig så att man kan springa.
Har hört av andra som har sprungit att det är nåt man inte ska missa.

Last edited:
Ah, okej! Jag har själv hört av egna vänner som sprungit att det ska vara jäkligt kul, massa folk å så! En kompis berättade om en snubbe som sprang med en "öl hatt" med slangar å ölbälte laddad med massa starköl! hehe! Jag tror inte han tog sig runt! :hihi

NÅgon som har lite tankar angående tränings frågorna jag ställde? :)

pogo skrev:
2050502 Ah, okej! Jag har själv hört av egna vänner som sprungit att det ska vara jäkligt kul, massa folk å så! En kompis berättade om en snubbe som sprang med en "öl hatt" med slangar å ölbälte laddad med massa starköl! hehe! Jag tror inte han tog sig runt! :hihi

NÅgon som har lite tankar angående tränings frågorna jag ställde? :)

Ja! Bättre att variera träningen och köra färre långa rundor. Kör bara ett långpass i veckan och vila minst två dagar efter det, risk för knäont annars. Långpass är 1 mil eller längre. Glöm inte att stretcha. Spring bara kortare pass på asfalt. Glöm inte trappa ned på träningen innan loppet och vila helt 3 dagar innan. Kolhydratladda om du är riktigt ambitiös. Som sagt, akta knäna.

Skulle jag varit du skulle jag kört tex. Tisd: Löpn 4km tempo, Torsd, 7km jogg och lörd 12,5km. Vill du ha extra konditionspass kan du slänga in ett lång spinningpass under veckan, cykla till joggingspåret eller ta en simmtur efter springandet.

EdIt: Om du ska va riktigt grym kan du göra en uppskattning av hur lång tid loppet kommer att ta för dig, tex 2h. Sedan konstruerar du ett pass där totala tiden blir 2h, detta pass kör du tex varje söndag tre veckor innan loppet. På så sätt vänjer du kroppen att hålla igång den tiden loppet tar. Ex: cykla till badmintonhall 30 min, jogg 20min, badminton 40min, cykla hem 20min=2h tot.

Last edited:
Har sprungit det två år i rad, men aldrig nykter... Inget att skryta om, men så är det.

Anmälde mig till sthlm marathon, så det får bli en riktig prövning! Tog en sväng på nästan ett gbg-varv igår. 19km.

Ingen annan som ska springa i sthlm?

Tänkte springa.. Inte var dag man springer så långt dock, men det går nog bra. Satsar på under 1.30!

Jag springer ungefär två rundor i veckan. Jag mäter inte hur längt jag springer utan jag springer så länge jag orkar... tycker det är bättre att träna in segheten än att mala kilometer.

Thundercat skrev:
2054105 Har sprungit de senaste 10 Göteborgsvarven.

De flesta av dem helt otränad. :3freak

Men du springer på bra tid vet jag! Du har nog en bra fysik åtminstonde, och är ingen soffpotatis med tanke på prestationen.

Dom flesta (inga dokumentärfettos) kan klara av ett varv, eftersom tiden är så generös.

Edit: Här finns det några ritigt bra träningsprogram. http://www4.marathon.se/traningsprogram/

Kolla på 13-veckors träning inför S:t Eriksloppet vad det gäller halvmara. Där finns det olika mål med vad det gäller sluttid.

Last edited:
juha01 skrev:
2054745 Men du springer på bra tid vet jag! Du har nog en bra fysik åtminstonde, och är ingen soffpotatis med tanke på prestationen.

Dom flesta (inga dokumentärfettos) kan klara av ett varv, eftersom tiden är så generös.

Edit: Här finns det några ritigt bra träningsprogram. http://www4.marathon.se/traningsprogram/

Kolla på 13-veckors träning inför S:t Eriksloppet vad det gäller halvmara. Där finns det olika mål med vad det gäller sluttid.

Sprang på 1.40 förra året. Dock har jag ännu inte anmält mig i år, vet inte om jag kommer göra det heller.

Du bör springa några rundor som är längre än 21km innan.
Du bör definitivt ladda upp med kolhydrater innan också, inte roligt att gå in i väggen.

Gör en tömning också så maximerar du glykogeninlagringen, sen ät maaaassa bröd, ris, pasta, gröt osv i 2-3 dagar innan loppet.
Thundercat skrev:
2054889 Sprang på 1.40 förra året. Dock har jag ännu inte anmält mig i år, vet inte om jag kommer göra det heller.
1.40 är inte kattskit om man inte tränat något.

Last edited:
Martin skrev:
2055121 Du bör springa några rundor som är längre än 21km innan.
Du bör definitivt ladda upp med kolhydrater innan också, inte roligt att gå in i väggen.

Gör en tömning också så maximerar du glykogeninlagringen, sen ät maaaassa bröd, ris, pasta, gröt osv i 2-3 dagar innan loppet.

1.40 är inte kattskit om man inte tränat något.

Pass över 21 km behöver du inte göra. Kör istället varierad träning med olika intensitet. Som längst behöver du inte löpa mer än 15-16 km.

Vad det gäller kost så är det sant, men lika viktigt är kosten samma dag som loppet när det gäller så pass "korta" lopp. Ät nåt som du vet funkar, så att magen inte ballar ur. Samma gäller sportdrycken unden loppet. Prova drick det under ett pass så att du vet att magen tål det.

1,40 är inte kattskit fastän man tränat innan!

juha01 skrev:
2055328 Pass över 21 km behöver du inte göra. Kör istället varierad träning med olika intensitet. Som längst behöver du inte löpa mer än 15-16 km.

Vad det gäller kost så är det sant, men lika viktigt är kosten samma dag som loppet när det gäller så pass "korta" lopp. Ät nåt som du vet funkar, så att magen inte ballar ur. Samma gäller sportdrycken unden loppet. Prova drick det under ett pass så att du vet att magen tål det.

1,40 är inte kattskit fastän man tränat innan!
Naah men det kan vara skönt att testa någon/några gånger innan så man vet hur hårt man ska gå ut osv.

1.30 borde man väl klara varvet på? :gnissla
Fast jag har aldrig sprungit något långlopp, men lidingöloppet lockar lite faktsikt.

Martin skrev:
2055463 Naah men det kan vara skönt att testa någon/några gånger innan så man vet hur hårt man ska gå ut osv.

1.30 borde man väl klara varvet på? :gnissla
Fast jag har aldrig sprungit något långlopp, men lidingöloppet lockar lite faktsikt.

Det är bra om man kan hålla ett tempo på 45 min/mil i två timmar!

Själv så är man glad om man tar milen under 50 min. Maran tänkte jag ta på drygt fem timmar. Ska försöka hålla 70 min/mil så får vi se. Det kommer nog att hända en del när man har löpt 30 km....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg