Göteborg - Kalix

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Tjenare!

Nu är det dags att ta ut hojen och köra en repa så att säga. Efter att inte ha kört så mycket de senaste åren tänkte jag ta hojjen och besöka mormor helt enkelt. Jag kommer utgå från Göteborg och målet är Kalix.
Packning är ganska lugnt då andra familjemedlemmar har valt att ta ett annat färdmedel upp. Så kläder osv kan jag få upp. behöver bara packa för själva resan.

Har någon gjort något liknande?
Vad skall man tänka på?
framförallt
VILKEN VÄG SKALL JAG TA?
Självklart blir det ett par stopp, jag åker ensam så jag behöver inte ta hänsyn till någon annan.

Så vad säger ni?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Antingen Örebro via 50 Bollnäs, Delsbo, Hassela upp till Sundsvall, sen längre upp finns det inte så många alternativ eller E45 (tråkig). Nirvana uppnår du mellan Järvsö och Delsbo på Kalvstigen.

Annat än konto/kreditkort och fyra femhundringar som nödpengar behövs inte.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle alla gånger ta 45:an från E4 Sundsvall.

Frågan är hur vägen från Sundsvall över Liden mot Åsele, Lycksele, Glommersträsk, Älvsbyn, Boden, Morjärv och sen till Kalix skulle vara att köra? Har inte åkt den själv så jag har jnts koll men har haft funderingar på att köra den sträckan. Troligtvis roligare än 45:an eller E4:an även om jag misstänker att den inte heller är så kurvig och att vägstandarden är av norrländskt typ dvs helt åt helvete.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Sicken ökensträcka att köra.
Transporternas transportväg.

Nu blir det ju en rätt stor omväg - men går det inte att köra 45:an upp till sisådär Sundsvallshöjd och sen försöka jobba sig österut?

Min ursprungstanke var Gällivare - men det är ju 20 mil extra ner till Kalix efter det.
Å andra sidan är det Norrlandsmil, som ju alla vet är en annan typ av sträcka.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tjenare!

Nu är det dags att ta ut hojen och köra en repa så att säga. Efter att inte ha kört så mycket de senaste åren tänkte jag ta hojjen och besöka mormor helt enkelt. Jag kommer utgå från Göteborg och målet är Kalix.
Packning är ganska lugnt då andra familjemedlemmar har valt att ta ett annat färdmedel upp. Så kläder osv kan jag få upp. behöver bara packa för själva resan.

Har någon gjort något liknande?
Vad skall man tänka på?
framförallt
VILKEN VÄG SKALL JAG TA?
Självklart blir det ett par stopp, jag åker ensam så jag behöver inte ta hänsyn till någon annan.

Så vad säger ni?
Hör med Veijo, en härlig snubbe. Han kör med allt från 50cc och uppåt från Boden ner till Europa ToR titt som tätt så har nog alla tips som du kan önska. Har MC-butik och alltid hjälpsam. Du kan nå honom via länken till butiken. Vågar inte lägga ut här andra kontaktmöjligheter för då får jag nog pisk av pöbeln här inne ?

 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag hade nog hållit E45 en bra bit och sen omkring Dorotea så Knappa in Lycksele på GPS, efter Lycksele pinnar du ut Jörn och sedan Storsund och därifrån via Boden till Kalix.
Älvsbyn och söderut via Storsund har mycket kurvor och bra asfalt.

När jag tittade på kartan började jag fundera....är det en slump att dessa två ligger bredvid varandra?
 

Bifogat

  • Slump.png
    Slump.png
    406.2 KB · Visningar: 63

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Sträckan Österfärnebo-Kilafors (våg 272) är ett måste!
Övernattning på Kilafors herrgård.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
E4 Sundsvall-Kalix är själadödande men snabb. Skulle nog hålla mig i inlandet och först vid Älvsbyn sikta mot E4an igen.
Men kör du hårt fjädrad sporthoj rekommenderar jag att du först byter ut den.. :D
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tänkte nog via Uddevalla Bengtsfors Arvika Mora söderhamn småvägar som är fina o ger ca 2 Tim längre körtid
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle ta flera dagar på mig. En dag blir väldans dryg om du inte har Järnarsle. Mellan kustvägen och Rv45 kan man köra men det är lite svårt att hitta de första gångerna.
Kusfors, Jörn, Långträsk och Koler är inte slät men intressant och du får en annan bild av Sverige än om du kör raka vägen. Och du måste planera in tankningarna på ett annat vis.

Hyfsad sträckning som jag kört flera gånger.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu vet man ju inte hur det ser ut med pandemin men
Jag har kört en hel del gånger sträckorna till Boden och brukar varva med:
- rakaste spåret via Västerås, sen E4
- via Norge, svänger av mot Hattfjelldal/Tärnaby
- via Finland, billig nattfärja Stockholm-Finland(Åbofärjan)

En gång körde jag moped från Göteborg, färja Stockholm-Åland, sen småfärjorna till Finland

E45:an tycker jag är den tristaste vägvalet, åtminstone från Östersund o o norrut, kör hellre E4:an där det åtminstone händer lite saker(dvs, folk)


090825-5b8.jpg
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
planera inte för mycket !!!
Börja att köra genom Dalsland, kolla sedan på väderprognoserna och var flexibel.
Ta med en karta, så du kan ta de fina vägarna när de kommer.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top